• Mikka82

Sjukintyg för dag 1??

Hej!
    Blev sjuk idag och min arbetsgivare vill ha sjukintyg from. idag!... Kan hon kräva det?
    jag har anställningsform "allmän visstidsanställning" och har timlön för det jag jobbar. Kan hon dra in hela lönen om jag inte lämnar in ett sjukintyg? dvs, för de timmar jag redan har jobbat?!?

Hur ska man få tag på en läkare utan att åka in akut en lördag?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Sjukintyg för dag 1??
  • Jezamine

Hon kan kräva intyg från dag 1.Du kan besöka läkare/kontakta läkare måndag,de kan sjukskriva retroaktivt.

I dag fattade riksdagen beslut om att genomföra det kritiserade förslaget som ger fler arbetsgivare möjlighet att kräva sjukintyg från första sjukdagen.
    Tanken är att arbetsgivare ska kunna följa upp anställda som ofta är sjuka. Att kontakten med sjukvården ska ske i ett tidigare skede.
    - Om insatserna inte sker i tid finns risken att det slutar i långtidssjukskrivning,
    http://www.nyhetskanalen.se/1.205802/nyheter/2007/11/14/sjukintyg_fran_dag_ett_infors_vid_nyar

Jag är INTE avstängd
  • Mikka82

Ok, men om det inte får in ett sjukintyg då...vad händer då? Behöver dom ens betala ut sjuklön när jag har den här anställningsformen?? Kan dom dra in hela min lön, för det jag redan har jobbat för?

• jassikan

Enligt lagen om sjuklön kan arbetsgivaren kräva förstadagsintyg.

Har du schema så ska du få sjuklön om du är sjuk på schemalagda dagar/tider. Men kan du inte uppvisa ett läkarintyg för perioden, om de kräver det, så får du ingen sjuklön.
    Då räknas det nog som olovlig frånvaro.

Har du tim- eller månadslön? 
    Går du på timlön så ska du få betalt för de timmar du jobbat, även om det blev en kort dag.

Har du månadslön så brukar det finnas regler i en företagshandbok alternativt i kollektivavtal, om sådant finns, som talar om hur det ska beräknas beroende på vilket klockslag man gått hem då man blev sjuk under arbetstid. 

Lag om sjuklön - http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911047.htm

9 § Arbetstagaren ska lämna arbetsgivaren en skriftlig försäkran om att han eller hon har varit sjuk och i vilken omfattning som arbetsförmågan har varit nedsatt på grund av sjukdomen samt om han eller hon då omfattades av bestämmelserna i 16 a kap. 2 § lagen (1962:381) om allmän försäkring. Försäkran behöver inte innehålla närmare uppgift om sjukdomen. Arbetsgivaren är inte skyldig att betala ut sjuklönen innan arbetstagaren har lämnat försäkran.

10 a § En arbetsgivare får, om det finns särskilda skäl för det, begära att arbetstagaren genom intyg av läkare eller tandläkare styrker nedsättningen av arbetsförmågan från och med en tidigare dag i sjukperioden enligt 10 § första stycket 1 eller från och med den första dagen av varje kommande sjukperiod enligt 10 § första stycket 2. En begäran som gäller kommande sjukperioder får inte avse längre tid än ett år. Intyget behöver inte innehålla närmare uppgift om vilken sjukdom arbetstagaren lider av. Arbetsgivarens begäran skall vara skriftlig.
       Har arbetstagaren utan godtagbart skäl underlåtit att lämna ett intyg i enlighet med begäran enligt första stycket, är arbetsgivaren inte skyldig att utge sjuklön för den del av den aktuella sjuklöneperioden för vilken det saknas sådant intyg.
       Om en fråga som avses i första stycket regleras i ett kollektivavtal som avses i 2 § andra stycket, tillämpas inte bestämmelserna i första och andra styckena.

• Mikka82

Har inte ens jobbat ett år och jag har varit sjuk kanske en eller två ggr tidigare men min son har ju varit sjuk mycket eftersom han har förkylningsastma med mera...

Jag har timlön... så dom kan inte dra in alla timmar som jag jobbat för förra månaden om jag inte visar ett sjukintyg?

• jassikan

Nej, dom får inte ta/behålla den lön du tjänat in tidigare.

Är de på krigsstigen så skulle de kunna börja krångla om anställningen/ev. uppsägning om de inte får något sjukintyg, då det blir olovlig/ogiltig frånvaro. Och dom kan som sagt låta bli att betala sjuklön om du inte lämnar in ett intyg.

Det är inte särskilt vanligt att en arbetsgivare kräver förstadagsintyg om man inte sjukanmäler sig ofta.
    Men det har blivit vanligare och en del arbetsgivare verkar inte tänka på att det i lagen står: ... "om det finns särskilda skäl för det"...

• Mikka82

Tack för alla svar!!! <3

Jag mailade även till Försäkringskassan och frågade, detta svar fick jag tillbaka:

Hejsan!

Om man har vart sjuk mer än 7 dagar så kan arbetsgivaren kräva att man visar upp läkarintyg.
  • Micke
    Mikka82 skrev 2011-01-22 16:20:12 följande:
    Tack för alla svar!!! <3

Jag mailade även till Försäkringskassan och frågade, detta svar fick jag tillbaka:

Hejsan!

Om man har vart sjuk mer än 7 dagar så kan arbetsgivaren kräva att man visar upp läkarintyg.
    Jo men som vanligt ska man inte lita på FK, då de inte har helt koll på lagar och regler. 

Läs inlägg 3 så ser du vad som gäller
  • marcitron

Det finns vissa arbetsgivare som kräver förstadags intyg men då KRÄVS det att företaget har ett speciellt sjukvårdscenter som man kan gå till direkt och företaget betalar. Jag har nämligen det så. Och jag tror bara att det gäller om man har skrivit på papper om det, vilket jag var dum och gjorde...

Besök vår gravidblogg på -> www.litenbebis.se
  • Micke
    marcitron skrev 2011-01-22 16:29:13 följande:
    Det finns vissa arbetsgivare som kräver förstadags intyg men då KRÄVS det att företaget har ett speciellt sjukvårdscenter som man kan gå till direkt och företaget betalar. Jag har nämligen det så. Och jag tror bara att det gäller om man har skrivit på papper om det, vilket jag var dum och gjorde...
    Du har fel. Arbetsgivaren behöver inte alls betala, och behöver inte heller ha ngt sjukvårdscenter. 

Du ska inte skriva på ngt papper, däremot ska kravet från arbetsgivaren vara skriftligt och får gälla under längst 1 år.  
Svar på tråden Sjukintyg för dag 1??