• Anonym

Infektion i piercinghål. Som är flera år gammalt!

Det var 12år sedan jag gjorde min navelpiercing. Jag tappade kulan på stavan och gick då utan piercingen i en vecka innan jag köpte en ny. Då gick det inte längre att sätta i staven för hålet hade redan börjat gå igen. Är inte det konstigt?? Fick ta en tjock kanyl och trycka genom hålet, det blev ju sårigt igen och gjorde ont. Inte så ont som när det är nytaget. Nu har det nog blivit lite infekterat. Vad ska jag tvätta med? Klorhexidin verkar inte hjälpa...

• Svar på tråden Infektion i piercinghål. Som är flera år gammalt!
  • MarKatta76

Inte direkt bra att göra hål själv...Klart det blivit infekterat! Jag tycker du skall ta ut smycket och se till att läka såret/infektionen och sedan göra om det hos någon som kan det där.

• jordgubbe88

Du ska inte tvätta med klorhexidin, det kan göra så att det blir ärrigt har jag lärt mig. Koka vatten och salt och doppa en bomullstuss eller liknande i vattnet när det fortfarande är varmt (inte så att du bränner dig), och håll mot piercingen, eller ta ett shotglas med vattnet i och försöka hålla det upp och ned på piercingen. Det kan vara lite klurigt men jag fick till det iaf =). De piercingar jag haft har ofta blivit infekterade och då har jag använt saltvatten och det har blivit mycket bättre.

• Anonym

Om man ska plocka ut smycket när det är infekterat måste man ändå rengöra såret.

• ana86

Testa med koksaltlösning. Jag piercade mig i naveln när jag bodde i spanien, ett tag efter så blev det infekterat och då gick jag till ett annat ställe och frågade och dom sa då koksaltlösning och det funkade jättebra :)
    Skickar med en länk bodyart.ifokus.se/Articles/Read.aspx

• MarKatta76
    Anonym skrev 2011-01-22 18:35:41 följande:
    Om man ska plocka ut smycket när det är infekterat måste man ändå rengöra såret.
    Klart man måste göra det! Trodde jag alla visste...
  • Anonym

Jag har piercat mig ett 20-tal gånger (själv) och mitt bästa råd är något bakteriedödande och VIKTIGAST rör INTE SMYCKET, peta inte mer än nödvändigt och låt det självläka efter att du har försäkrat dig om att det inte blivit smutsigt igen.

Svar på tråden Infektion i piercinghål. Som är flera år gammalt!