• center

illamående och matleda efter magsjuka

Hej!
    Jag Har varit magsjuk som började för 9dagar sedan. Har inte haft diarre sedan tre dagar tillbaka nu men jag har ett äckligt illamående som kommer och går hela tiden. Känns som en sten i magen. Får tvinga i mig mat. Någon som haft liknande? Hur lång tid tog det för er innan det släppte?

• Svar på tråden illamående och matleda efter magsjuka
  • Jesper f

Det låter som vinterkräken. När du får illamåendet, koka upp en kopp vanligt te, sockra RIKLIGT ( vi pratar minst 4-5 bitar, gärna fler ), och sen små klunkar du försiktigt, var 5:e minut tills illamåendet är borta ( Just te och socker absorberar magsyror i obalans nämligen ;). Upprepas så snart illamåendet återuppträder. Och börja gärna dagen med ett stort dricksglas blåbärs soppa,innan du äter/dricker något annat, så kommer du snart på rätsida på det där ;) Krya på dig!!

• pokerman

Vinterkräksjukan orsakas av Calicivirus och symptomen går i normalfallet över inom 6-18 timmar. Jag skulle inte tro att det är detta du fortfarande är drabbad av. Även om diarrén kan fortsätta ytterligare några dagar, främst för att magen inte är i balans.  

Det kan vara så att magen är i "olag" efter diarrén och det tar en stund att återställa ordningen så att säga. Magen är ju känslig för förändringar, man mår ju ofta illa om man inte ätit på ett tag etc.

Ett bra sätt att lindra/förhindra illamående är att ta en postafen. Det är ett antihistamin som normalt sett används mot åksjuka, men substanserna är även verksamma på delar av hjärnan som påverkar illamående och kräkning.  Ta tabletten och inom 40-120 minuter bör du fått effekt och illamåendet bör ha lindrats avsevärt. 

• center

Tack för svaren! Hade diarre i morse igen. Får nog gå till vårdcentralen i morgon.

Svar på tråden illamående och matleda efter magsjuka