• Eldtroll

Vattenbaserad lackfärg som inte fäster?

Har målat om en TrippTrapp stol vit med beckers "elegant aqua", en vattenbaserad lackfärg, dessutom grundmålade jag med deras grundmålningsfärg för att vara säker på att det skulle hålla bra.

Dock nu sex månader senare är det fortfarande som att färgen inte torkat riktigt, känns gummiaktig och går att skrapa bort helt med nageln, känns som en trisslott.
    Självklart hade jag slipat bort i princip all lack med sandpapper innan jag målade.

Var på K-rauta och klagade idag, de hade tydligen aldrig varit med om något liknande. Fick två nya burkar med samma, men känner mig lite tveksam till att prova igen...

Någon som upplevt liknande med vattenbaserad lackfärg eller beckers färg? 

• Svar på tråden Vattenbaserad lackfärg som inte fäster?
  • Butterscotch

Det har jag aldrig varit med om... Beckers är väl ett rätt bra märke annars, tror jag i alla fall. Var du för snabb med att måla lager 2 och 3, så att de underliggande lagren inte hann torka ordentligt? Eller målade du väldigt tjocka lager kanske?

• Eldtroll

Jag väntade 24 timmar mellan lagren, och nog kan jag ha målat ganska tjocka lager. Målade ett lager grundfärg, och två lager lackfärg med 24 timmar mellan varje. Men jag tycker att även om jag målade tjocka lager borde de ha torkat under sex månader?!

• Butterscotch

Ja, jag vet inte... jag tänkte att lackfärgen kanske inte släpper igenom luft så att de undre lagren kan torka klart, om de nu inte var riktigt färdigtorkade. 24 timmar borde räcka även för relativt tjocka lager dock.

Svar på tråden Vattenbaserad lackfärg som inte fäster?