• Mipu

Hund som skäller hysteriskt

Min hund skäller hysteriskt på andra människor *hjälp* hur tränar jag bort det? Han är 6 månader gammal.

• Svar på tråden Hund som skäller hysteriskt
  • Kaye

på vilket sätt skäller han? aggressivt, förväntning, vakt? vad är det för ras?

• HannaZan

Utan att veta något om varför han skäller så kom jag bara att tänka på citronspray som man sätter runt halsbandet, kan handla det i djuraffärer, den sprutar så fort hunden skäller och får hunde att låta bli. Men dte ska ju vara av rätt anledning såklart.

• hmcc

Ta reda på varför han sk'äller innan  du gör nåt.

Om du inte vet får du be en hunderfaren människa hjälpa dig att titta på den.

• Mipu

Han skäller för att han är osäker. Tex ibland när jag kommer hem innan han ser att det är jag så kan han ligga i ett annat rum o skälla.

• Joico

Han låter osäker... Skäller han om ni bara möter folk på trottoaren?

Använd ABSOLUT INTE antiskallhalsband, oavsett om de är vatten, citron eller vibration. Det är det sämsta du kan göra! Använd dig heller inte av straff på något vis.

Vad är det för ras? Har han alltid gjort det? Skäller han på nåt annat? Hur skäller han? Hur beter han sig i övrigt?

• magyarisch
    magyarisch skrev 2011-01-22 23:03:02 följande:
    Ensamhetstränad?
    Äh, never mind.. tänkte mer på att han skällde innan du kom hem och såg att det var du..! -slår mig på pannan-
  • hmcc

Låtsas som om det snöar.

Han behöver mycket trygghet när du möter folk, dvs du går iskallt förbi som om det är det självklaraste saken i världen.

Pyttekorregeringar så att han kommer av sig och trampa självsäkert vidare.

Vid 6 månader är allt fortfarande väldigt nytt så ha tålamod men låt honom inte hålla på att skälla när du är hos honom utan tala lugnt om att det räcker.

• Mipu

Han har alltid skällt, det är en extremt skällig ras också. Hemma är han hur lugn somhelst. Och på kurs tex så skäller han inte. Utan det är när vi är ute o promenerar så skäller han på folk som går på gatan. Skäller även på bilar.
    Jag har fått tips av kunniga som säger tex att jag bara ska gå förbi folk, ignorera att han skäller. Problemet är att vissa blir så arga på mej och kommer fram och frågar om jag tittat på tv hur man uppfostrar hundar tex, vart lite chockad så jag sa inte så mycket, gick bara vidare.
    På stan där det är lite mer folk skäller han inte lika mycket heller, jag vet inte om det blir för mycket så han kanske inte vet vem han ska skälla på haha. God lust att gå ner på stan o sätta mej där bara.

• antitanten

Vet inte vad det är för ras du har på hunden. men i många fall kan man faktiskt lära hunden av med skällandet just med att LÄRA DEN SKÄLLA.... på kommando alltså-

Det tar tid och tålamod men är väl värt mödan.
    Varje gång hunden skäller så säg  SKALL. Efter varje skall kommando du sagt då hunden skällt, ge en liten pyttebit hundgodis.
    Gör denna övning i ett sträck ca en kvart .
    Upprepa flera gånger om dagen.
    Det kommer bli mycket skällande i början men till slut lär sig hunden att kommandot skall betyder skälla.
    Till slut så slutar hunden skälla och skäller endast på kommando.

När jag fick lära mig denna metod för att få en otroligt skällig hund tyst och tystare, trodde jag inte på metoden,
    men den är logisk och hundar lägger ihop orsak och verkan ganska vettigt.

Prova och se.

När det gäller skällandet om någon kommer i dörren så måste man öva detta med någon man känner som tar sig tid att komma och ringa  på dörren medan man själv står med hunden inne.
    Varje liten ansats till att skälla då, stoppar man med ett enkelt Sccchhh.
    Upprepa och ställ dig framför hunden så att han inte springer mot dörren eller så.
    Till slut så lär sig hunden att det inte är nån vits att skälla o springa mot dörren, för det är DU som bestämmer osv.

• reply

Hej! Kom in på denna tråden nu då vi har en valp som är rädd för allting. Hur gick det med er hund såhär några år efter? Blev han bättre som vuxen? :)

Svar på tråden Hund som skäller hysteriskt