• Anonym (trött!)

Min mamma är schizofren! Tankar någon?

Min mamma är schizofren och har även fått diagnosen bipolärt syndrom. Jag själv är 22 år och kan inte minnas min riktiga mamma längre.

Jag kan redan nu förklara då att schizofreni inte är någon slags personlighetsstörning där man "är" olika personer, som många verkar tro. Utan hon ser och pratar med människor och "andar" osv som inte finns, får för sig mycket vridna saker osv. (resten kan ni googla :))

Hon har varit sjuk fram och tillbaka i över 13 år och skickats till och från psyket flera gånger om året. Nu för tiden kommer hon aldrig hem frisk igen. Hon kan ibland vara tillräckligt kry för att kunna leva "någorlunda" normalt under någon månad, men det är alltid någonting som inte stämmer.

Hon har hotat med att ta självmord, ingen läkare tog henne på allvar, hon försökte men misslyckades. 2 dagar efteråt skickades hon hem (!!!) Än idag hotar hon oss med det, det är en sån jäkla egosistisk sjukdom för de enda de tänker på är sig själva, vilket är helt förståeligt. Men detta tär så jäkla mycket på oss, hon kan ställa krav på oss och om vi inte följer hennes krav så hotar hon med att ta sitt liv. Har hon försökt en gång finns chansen att hon gör det igen!

Jag förstår inte hur de tänker där på psykvården? Ska en kvinna behöva skickas fram och tillbaka kvartal efter kvartal utan att få den hjälp hon behöver.

Det värsta är ju inte att bara hon är sjuk, utan vi blir ju också sjuka. Jag har fått svåra ångestattacker, hypokondri osv pga att jag mått så dåligt, vilket i sin tur leder till att jag än idag har svåra men och mår dåligt.

Att skriva allt som man gått igenom är för mycket, men ni kan läsa min och mina syskons blogg här sameoldmelody.blogg.se  (Om man får länka till bloggar? Inte uppdaterad på ett tag, men kanske kommer ett sammanfattat inlägg från den senaste tiden).

Jag vill gärna höra era ord ang detta..
    Jobbar du inom psykvården? Kan du isåfall förklara för mig varför min mamma skickas hem även fast hon fortfarande är i djup "psykos", inte har någon verklighetsuppfattning och ligger i sängen dagarna i ända?

Är du i samma situation som oss? Berätta gärna dina upplevelser, din syn på saken. Jag vet att vi inte är ensamma och absolut inte är ensamma om att ha samma syn på denna typ vård.

• Svar på tråden Min mamma är schizofren! Tankar någon?
  • Aaliyah

Oj, kära nån. När en bipolär person är i en manisk fas så kan det övergå i en psykos, det behöver inte betyda att han eller hon är schizofren (men schizofreni är också en psykossjukdom).  Men din mamma kanske har en dubbeldiagnos? Jag har också en anhörig med bipolär sjukdom och min erfarenhet är att det blir lättare om man är så öppen mot omgivningen som man kan, skaffar hjälp för sig själv och försöker leva sitt eget liv så mycket som det går. Därmed absolut inte sagt att det är lätt.

Psykvården fungerar i allmänhet dåligt, men man ska inte glömma att man själv kan ge information till psykvården om hur den sjuke mår även om läkarna inte alltid kan säga så mycket på grund av tystnadsplikten.  Din mamma kanske "spelar frisk" inför sjukvården och läkarna behöver all information som finns för att t.ex. kunna skriva ett vårdintyg. Din mamma kan också skriva en fullmakt med innehållet att du och dina syskon ska få veta allt om hennes sjukdom. Samtycke från din mamma trumfar närmligen över tystnadsplikten.

Och sök psykoterapi för egen del, det behöver man.

Jag har lästips om anhörigskap och bipolär sjukdom om du är intresserad.

• Javah

Jag jobbar på ett gruppboende för personer med diagnos schizofreni. Förstår hur jobbigt ni måste ha det :(
    Har inga råd att komma med på rak arm mer än att söka er till en anhöriggrupp där ni kan få hjälp och stöd,
    det är tungt och ni måste ta vara på er så hennes tillstånd inte sänker er!

Tack för länken.

• Anonym (trött!)

Hon har fått båda diagnoserna, alltså schizofreni och bipolärt syndrom. Vilket i sig kan gå ihop sig, men i detta fall kan det vara fel diagnos, eftersom de egentligen inte utreder henne utan bara skickar hem henne så fort hon äter medicinen igen.

Vi tror att hon spelar mycket för dem och denna gång har vi faktiskt sagt till att hon gör på detta sätt. Vi har ju sett hur hon är hemma och hur hon är då hon träffar utomstående, många tror att hon är frisk.
    De på boendet sa att de är vana vid denna sjukdom och att de kan se då hon är frisk och inte och förstår att hon spelar ibland. När man varit sjuk i så många år så börjar man bli ganska duktig och lyckas nog manipulera väldigt många som inte känner henne.

Nu har hon varit sjuk så himla länge, så jag vet inte vad jag ska tro. Att hon och pappa precis skilt sig gör inte saken bättre. Hon måste nu leva ensam (vilket hon påstår att hon inte klarar av, vilket är en av orsakerna till att hon ska ta livet av sig), sköta räkningar och allting själv. Vilket hon inte kommer kunna klara av, vilket vi även har gjort klart för oss för vårdarna.

Vi lever i en ovisshet, vi vet inte vad som kommer hända framöver, om hon kommer få någon hjälp i huvudtaget. Är på samma gång rädd att om de lyckas hjälpa henne med att få en förvaltare, godeman och en lägenhet så kommer hon känna att livet inte är värt att leva för att hon bor ensam och i en liten lägenhet och därför försöker hon ta sitt liv igen, och denna gång kanske hon lyckas. :S

• Aaliyah

Det här låter enormt smärtsamt och jobbigt. Självmordshot är så svåra att hantera. Självmedicinerar hon med alkhol eller något annat?

• Javah

Vad säger din mamma själv? vill hon ha hjälp?

• Anonym (trött!)

Ja, man vet inte hur man ska bete sig. Man kan inte reagera på något av det hon säger för då ifrågasätter hon det och vänder på det som att det är vårat fel att hon ens vill sa sitt liv.

Nej, hon dricker inte ens alkohol just för att hon äter medicin. Fast medicinen vill hon ju helst slippa, vilket säkert är en bidragande faktor till varför hon än idag är kvar på psyket.

• Anonym (Förslag)
    Anonym (trött!) skrev 2011-01-22 22:23:18 följande:
    Hon har fått båda diagnoserna, alltså schizofreni och bipolärt syndrom. Vilket i sig kan gå ihop sig, men i detta fall kan det vara fel diagnos, eftersom de egentligen inte utreder henne utan bara skickar hem henne så fort hon äter medicinen igen.

Vi tror att hon spelar mycket för dem och denna gång har vi faktiskt sagt till att hon gör på detta sätt. Vi har ju sett hur hon är hemma och hur hon är då hon träffar utomstående, många tror att hon är frisk.
    De på boendet sa att de är vana vid denna sjukdom och att de kan se då hon är frisk och inte och förstår att hon spelar ibland. När man varit sjuk i så många år så börjar man bli ganska duktig och lyckas nog manipulera väldigt många som inte känner henne.

Nu har hon varit sjuk så himla länge, så jag vet inte vad jag ska tro. Att hon och pappa precis skilt sig gör inte saken bättre. Hon måste nu leva ensam (vilket hon påstår att hon inte klarar av, vilket är en av orsakerna till att hon ska ta livet av sig), sköta räkningar och allting själv. Vilket hon inte kommer kunna klara av, vilket vi även har gjort klart för oss för vårdarna.

Vi lever i en ovisshet, vi vet inte vad som kommer hända framöver, om hon kommer få någon hjälp i huvudtaget. Är på samma gång rädd att om de lyckas hjälpa henne med att få en förvaltare, godeman och en lägenhet så kommer hon känna att livet inte är värt att leva för att hon bor ensam och i en liten lägenhet och därför försöker hon ta sitt liv igen, och denna gång kanske hon lyckas. :S
    Du kanske ska ansöka om god man eller förvaltare till henne? De sköter ju ekonomin, bevakar hennes rätt och ska försöka se till att det runt omkring henne fungerar, som ex vård.
  • Anonym (trött!)
    Javah skrev 2011-01-22 22:31:00 följande:
    Vad säger din mamma själv? vill hon ha hjälp?
    Glömmer alltid citera själva inlägget jag svarar på, men nu så :)

Hon är ju så pass sjuk så hon förstår ju inte att hon behöver hjälp. Förut ville hon till ett speciellt psyk (kan inte berätta för mycket för det är en sån pass situation som kan avslöja vem jag är om "rätt" personer läser detta), hon har ansökt, fått avslag och därefter överklagat. Vänner och utomstående har försökt hjälpa till så att vi får hjälp till att få henne dit, men antar att alla brev och telefonsamtal nekats och kastats i papperskorgen lika fort.

Nu vill hon inte ens dit, eftersom hon inte tycker att hon är sjuk, som sagt.
  • Anonym (trött!)
    Anonym (Förslag) skrev 2011-01-22 22:33:42 följande:
    Du kanske ska ansöka om god man eller förvaltare till henne? De sköter ju ekonomin, bevakar hennes rätt och ska försöka se till att det runt omkring henne fungerar, som ex vård.
    Vi har pratat med vårdarna på boendet och de skulle anteckna detta och föra detta vidare till läkaren. De skulle hjälpa oss med detta men vi får ju aldrig veta någonting om hennes situation så det är lite svårt för oss att veta om vi måste "gripa in" istället.
  • Anonym (sjuk mamma)

liknande situation här, min mamma insjuknade när jag var i tonåren. officiellt har hon ingen riktig diagnos men hon är deprimerad och psykotisk i perioder och blir aldrig riktigt frisk. jag flyttade hemifrån när jag var 19 men de åren jag bodde hemma hotade hon med självmord och försökte även ta livet av sig. hon självmedicinerar nu med alkohol och lämnar inte huset. har ingen kontakt alls med vården. hon har varit tvångsinlagd ett par gånger och fått medicin men slutat med den så fort hon blivit utskriven.

Svar på tråden Min mamma är schizofren! Tankar någon?