• fabbemam

    Inbjudningsbrevet har kommit!

    Den 13/2 åker vi till Kina för att hämta hem vår lilla Guldklimp!

    Nu undrar jag om någon har tips på frågor att ställa till den som representerar barnhemmet vid överlämnandet. Jag är rädd att glömma något för man får ju bara denna chans att fråga...
    MVH
    Fabbemam

  • Svar på tråden Inbjudningsbrevet har kommit!
  • Tufselina

    Hejsan!
    Dessa frågor ställde vi. Vi fick en dotter så om du får en son får du ju ändra Glad
    Lycka till på er resa!

    Is it OK if I record this on video and cassette?


    ORPHANGE


     Who found her?


    What was her length and weight when she was found?


     Did she have a note on her?


     What did it say?


     May we have it or a copy of it?


    Was there another property with her when she was found? What was it?


     May we have them?


     Do you think she was born around xxxx and if so, why?


     Who named her and how was her name selected?


    Can you translate her name in English?


     Does she have a nickname?


     What is the routine when you get a new baby? Police report, finding ad in the paper, domestic adoption?


     Do you have a copy of the police report, finding ad or any other documentation?


     May we have them?


    May we have a copy of her journal from the institute?


    Are there any information about the biological parents?


    Who took care of her at the orphanage?


     Do you have any pictures of her from the day she was found until now? In that case, can we make copies? 


    ROUTINES


     What are her eating hours?


    What does she like to eat, what is she used to eat? 


     Is there anything she doesn't like?

    Is she allergic to anything, like lactose or gluten?


    What are her sleeping hours?

    Does she sleep well?


    Does she wake up at night?


    Does she have milk if she wakes up at night?


    Has she been sharing bed with someone else? Name?


    Is she afraid of anything?


    What kind of attention does she like/dislike?


    What makes her happy?


    How do you calm her when she cries?


    Do you have an e-mail address? Can you receive messages in pinyin? 


     Do you want to have update information about our daughter?


     Is there anything else you would like to tell us?
     
    Thank you so much for your time!

  • Xsa

    Om tiden är knapp skulle jag sortera bort rutinfrågorna. Alla rutiner kommer iaf att ställas på ändå den dagen barnet får sin egna familj.   Det viktigaste är sömnfrågor (hur har barnet sovit i vad och med vem) och om barnet är rädd för något samt hur barnet blir tröstad, tycker jag.

    Frågor som jag är mest glad över att jag ställde och som inte framkom i andra papper / rapporter var:

    Hur firades hennes första födelsedag.    Ja, vi fick ett svar och dottern har en historia om sin första födelsedag i livet, den vi inte var med på. Känns väldigt viktigt och värdefullt.

    vilka ord kan hon säga på kinesiska?

    Vilka personer fanns i fosterfamiljen, familjeroll och namn.  Eller på barnhem, närmaste personer och närmaste barn.

    Detta är vad jag kommer på i hasten.  

    Hoppas ni får en fin resa och att allt går bra. Trots att det är en omtumlande resa så är den fantastiskt. Det är en ynnest att få ett färdigt barn att lära känna.

  • Namaste72

    Grattis! Vad kul att ni får åka snart

    Vi hade med oss en massa frågor, men tyvärr var personalen så dålig på engelska att vi inte fick svar på några


    { Mamma till världens finaste dotter }
  • mor till två kina tjejer

    Grattis!
    När jag fick mina flickor kändes frågorna påtvingade, jag ville bara gå min väg ensam med min flicka. Även om jag hade frågor nedskrivna visste jag då inte vad jag skulle fråga. Dessutom fanns tolken som ett filter, som översatte det h*n ville.
    Ta bort alla frågor som du kan hitta svar på i barnbeskedet, det är också troligt att de som överlämnar barnet inte har svar på omständigheterna runt var barnet hittades etc. Ibland vet barnhemspersonalen knappt namnet på barnet de överlämnar (kanske bättre nu än för några år sedan) 
     
    Jag har några frågor som jag inte frågade som jag önskade jag frågat.
    Sjukdommar, hur blir barnet när det blir sjukt. Har barnet lätt för att bli sjuk, får det hög feber, drömmer mardrömmar eller vad det kan vara. Hur fungerar magen, toabesök, hård mage etc.
    Har barnet haft vissa barnsjukdommar, tex vattkoppor. Kolla på Google översättningar så kan du få det översatt till kinesiska om tolken inte skulle kunna översätta det till dig.
    Ofta får man tillrättalagda svar, svar de tror att vi vill ha. Därför tror jag på praktiska frågor.

    Jag önskade att jag var mer förberedd, hade bättre frågor, men jag hade nog inte fått svar på dem heller. Tricket är att veta vilka frågor mina flickor vill att jag skulle frågat personalen om  när de blir så stora att de börjar fråga. 

    Förvirrat, jepp! Ni kan förstå att jag var förvirrad när jag träffade mina flickor första gången.

    Vill passa på att rekommendera boken "Message fråm an unknown chinese mother" av XinRan, finns att beställa på Adlibris.

  • Manchester

    Grattis! Så härligt att ni äntligen ska få barnet i er famn!

  • elsa77

    åå va roligt, jag glömde bort att ställa frågor var så uppslukad av det som hände där och då, men jag har haft mail kontakt med barnhemmet efter att vi kom hem och fått rätt många svar på olika frågor

    Ha en underbar resa!!

Svar på tråden Inbjudningsbrevet har kommit!