• sophiie

Bestulen på däck

Vet inte om jag ska skratta eller gråta!
    I fredags ringde vaktbolaget som har hand om vårt garage och berättade att någon eller några hade snott 2 av våra däck. Nu står bilen upphissade på en domkraft som tjuvarna lämnade kvar..
    Polisanmälan är gjord, pengar lär jag knappast få från försäkringsbolaget. Men ett försök ska jag göra.
    Däcken fick jag med när jag köpte bilen begagnad av en bilförsäljare för 2 år sedan.

Nya däck måste ordnas, men hur kan jag förhindra att detta händer igen? Några tips?

• Svar på tråden Bestulen på däck
  • pheron

Det finns bultar som gör det svårare att sno däcken då bara du har "nyckeln". Kolla med verkstaden!

• Sassens

Skaffa året om däck och svetsa fast muttrarna. Sedan ska du vara glad att de lämnade kvar domkrafter under så att inget förstördes på bilen.

• sophiie

Är superglad att de lämnade kvar domkraften. Kan säga att vi är lite smått oroade att de kommer tillbaka ikväll och hämtar den.
    Har varit borta sedan fredags så vi har inte hunnit varit på däck shopping idag..

Ska kolla upp specialbultarna!

• Fikabröds Kungen

Lås muttrar är det bästa alternativet.
    Och köp då flera olika sattser så ni kan ha olika låsmuttrar på varje däck.
    Se till att inte ta sånna som är typ gängade på utsidan mm för då går det att lossa dessa med en bult spräckare.

• Rabarbapuppa

Som ovan - skaffa FLERA satser låsbultar.
    En låsbult per hjul är ingen match för tjuvarna. Egentligen inte två heller, men det gör det hela lite mindre attraktivt, du flyttar så att säga brottet till garagegrannen...

/P

• sophiie

Ska ordna det, men först måste jag hitta däck, svårare än jag trodde.
    Jag är absolut ingen bilmänniska. Bultarna/muttrarna är bort, nja 3 av dem iaf. Hittade 5 st.

• Svala

Trist att bli utan däck!
    Det hände mig och mitt ex en gång. Vi hade varit borta en helg och när vi kom hem stod exets bil platt på marken utan ett enda hjul. Lite snopet faktiskt
    Men jag har förstått att sk låsbultar är enda lösningen på problemet. Kanske inte är 100% säkert, men förhindrar säkert en del.
    Försäkringsbolaget blir iaf lite gladare om man har haft sådana, så spara kvitton ifall att du köper.
    Vi hade inte låsbultar.

• LabLover

Vår granne blev av med alla 4 däck en vardagskväll/natt. Bilen stod på 4 stenar från en mur på morgonen! Efter det köpte vi också låsbultar. Förhoppningsvis bryr de sig inte om vår bil då.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
Svar på tråden Bestulen på däck