• Ami755

Röklukt på en möbel hur ta bort?

Ja som rubriken säger-hur ska jag få bort röklukten..Det är en skänk i trä, kan jag "doppa" en trasa i ättika o torka eller kan det bli märken? Jag tvättar allt annat med ättika, tar bort kalk, dålig lukt i kylen osv. Men har aldrig torkat trä direkt med ättika- please lite råd från alla husmödrar jag vet finns här på familjeliv

• Svar på tråden Röklukt på en möbel hur ta bort?
  • Cresey87

Ättika tar bort röklukt men vet inte om du kan använda det på trä.

• Cresey87

Prova på liten yta och se vad som händer, lycka tillSkrattande

• Amazina

Är det brandrök eller cigarettrök? Man kan ju lämna in rökskadade möbler (från en brand) som behandlas med ozon i ett litet plasttält under någon dag. Då försvinner ALL lukt av brand, även på polstrade möbler, sängar mm. Det betalar ju försäkringen vid bränder. Vet dock ej om det funkar lika bra vid tobaksrök.

• Ami755

Det är min mammas skåp- rökare...hon känner ju inte det själv men usch vad det luktar. Ska maila perstorp o kolla om de har provat direkt på trä o vad som kan hända. Tänker slipa det o olja in det också- kanske det hjälper lite mot rökstanken oxå.

• Hon o Han

vet att det var ett tag sedan du skrev inlägget men hur gick det, fick du bort doften på nått vis ? Jag har precis också fått gamla möbler som stinker rök. Dock ska jag måla dem men vill ju ändå bli av med doften!

• Ami755

Ja e man känslig så kan man nog känna de fortfarande... Men jag körde på utspädd ättika på en trasa, slipade sen med finfint sandpapper och tog på träolja som oxå har en doft. Detta kombinerat så tycker jag att det är ok nu. Har lavendel i skåpen oxå som doftar ljuvligt. Lycka till!

• Hon o Han

jag har tvättat skåpen med utspädd ättika idag, fy fan vad skitiga dom var!. blärk!

ska köpa timjan imorgon tänkte jag och ha inne i skåpen + att jag satt skålar med ättiksa under skåpen. Stått sedan igår kväll. Mina ska ju målas så jag hoppas de hjälper. Dom är så himla fina så det är helt sjukt att man kan förstöra sådana fina möbler :(   

• Husis

Jag stoppade in doftljus från IKEA i min skänk som luktade illa.
    Det luktar mycket fräschare nu. 

• fridaand

ursäkta det var inte meningen och skriva hahahahha fel plats och skriva :)

• Hon o Han

längesedan tråden skapades men ville berätta att mina möbler luktar ingenting nu, jag tvättade igenom noga ett par ggr med ättika/vatten och hade skålar med ättika både under och i skåpen några dagar. Sen målning å det.

Nu har jag fått köpt ett bord från ett dödsbo som luktar blä, ska testa samma sak igen.  

Svar på tråden Röklukt på en möbel hur ta bort?