• Illusion

Lång cykel, grav.räknare visar olika. Hjälp!

Som rubriken säger, jag vet inte i vilken vecka jag är?

(Obs, digitaltestet är ej taget med morgonurin och därför missvisande veckoindikator.)

FL:s graviditetsräknare visar att jag är i vecka 5 (4+någonting), Liberos visar att jag är i v 7. Kollar jag på någon annan random sida får jag också en del olika svar. Hur räknar man egentligen?

Jag trodde man räknade från förra mensens första dag. Enligt FL ska det då ha varit 21/12-10 vilket är fel. Det finns fler räknare som visar lika trots att jag skriver in det faktiska datumet vilket var det 10/12-10.

Min cykel är oregelbunden men utgår man från de senaste har det vart runt 35-39 dagar emellan.  Räknar man annorlunda alltså när man har en längre cykel? 

Hoppas någon kan reda ut detta åt mig

Tacksam för svar 

• Svar på tråden Lång cykel, grav.räknare visar olika. Hjälp!
  • Cia o krabaten

Det beror lite på när man hade ägglossning också.
    Har man 28dagars cykel så har man oftast ÄL på dag 14 och Bim på dag 28, men med längre cykel får man räkna om efter när ÄL är och hur långt det brukar vara mellan ÄL och sedan till nästa mens.

Sen får du ett exakt datum för BF på rutin UL iaf, men man vill ju veta lite innan dess också  

• Illusion
    Cia o krabaten skrev 2011-01-23 08:04:42 följande:
    Det beror lite på när man hade ägglossning också.
    Har man 28dagars cykel så har man oftast ÄL på dag 14 och Bim på dag 28, men med längre cykel får man räkna om efter när ÄL är och hur långt det brukar vara mellan ÄL och sedan till nästa mens.

Sen får du ett exakt datum för BF på rutin UL iaf, men man vill ju veta lite innan dess också  
    Ja det är ju evigheter kvar till UL, i Maj!

Så med andra ord kan man inte säga utan en diff på två veckor hit eller dit hur långt gången jag är eftersom min cykel är konstig och jag inte vet nåt om min ägglossning? Jag får helt enkelt gissa att jag är i v 5 eller v 7?

På nåt sätt känns det viktigt att vet, så jag inte tror jag kommit in i v 12 när jag är i v 10. Det är ju en viktig gräns för graviditeten, när man kan börja berätta. Kan jag "kräva" eller önska ett VUL pga den här frågan? 
  • Cia o krabaten

Hos oss görs inga vul på MVC utan man får gå privat om man vill ha det, vilket jag gjorde.
    Gick på vanlig läkarbesöks taxa, dvs 230:- eller så och inga konstiga frågor om varför och om det var befogat

Grattis och lycka till! 

• denlillablå

På min mvc finns möjlighet att göra ett vul och om jag var du hade jag bett om det. Jag har också väldigt oregelbunden mens (kan vara allt mellan 30 och 90 dagar) så min förra graviditet stämde inte alls med sista mens. Äl inträffade först 2 mån efter sista mensen så bm var lite förvånad över att jag ringde så sent. Tills jag hann förklara hur min mens är
    Fick vul i v 11 och enl den stämde min beräkning (var väldigt säker på när jag haft äl).
    Är nu gravid igen och har det senaste haft cykler på ca 33 dagar. Det skiljer ca 5 dagar på min och bm:s beräkning på vilken vecka jag är i just nu så vi får se vad vul säger. Är även denna gång väldigt säker på när jag hade äl. 

• denlillablå

Och för att besvara din fråga lite bättre:  jo, man räknar annorlunda när man har oregelbunden cykel. Om jag var du hade jag räknat på att äl inträffade ca två veckor (lutealfasen är ofta runt 13-14 dagar) innan du beräknades få din mens och så hade jag utgått från den längsta cykel som jag haft den senaste tiden för att få redan på ungefärlig BIM. Sedan hade jag fyllt i graviditetsuträknare med det troliga datumet för äl för att få ett ungefärligt svar på vilken vecka jag var i. 
    Hoppas det går att förstå vad jag menar!

• Illusion
    Cia o krabaten skrev 2011-01-23 08:20:04 följande:
    Hos oss görs inga vul på MVC utan man får gå privat om man vill ha det, vilket jag gjorde.
    Gick på vanlig läkarbesöks taxa, dvs 230:- eller så och inga konstiga frågor om varför och om det var befogat

Grattis och lycka till! 
    Tack så mycket!

Okej, men här finns inga privata. Bor i Södra Dalarna. Hur gör man då? 
  • Illusion
    denlillablå skrev 2011-01-23 08:43:20 följande:
    Och för att besvara din fråga lite bättre:  jo, man räknar annorlunda när man har oregelbunden cykel. Om jag var du hade jag räknat på att äl inträffade ca två veckor (lutealfasen är ofta runt 13-14 dagar) innan du beräknades få din mens och så hade jag utgått från den längsta cykel som jag haft den senaste tiden för att få redan på ungefärlig BIM. Sedan hade jag fyllt i graviditetsuträknare med det troliga datumet för äl för att få ett ungefärligt svar på vilken vecka jag var i. 
    Hoppas det går att förstå vad jag menar!
    alltså hade du fyllt i datum för äl istället för senaste mensen? 

jag ska ändå försöka få vul. ska säga att jag blir stressad (vilket är sant) av att inte veta hur långt gången jag är. jag är inte orolig, jag vill bara veta. de borde kunna ge mig en halvtimma av deras tid tycker jag, man vill ju veta! och det finns inga privata gyn här i södra dalarna heller.  
  • denlillablå

Ja, så gjorde jag både nu och förra graviditeten och det stämde bra för mig. Men ibland vet man ju inte när man haft äl och då kan det vara svårt

Svar på tråden Lång cykel, grav.räknare visar olika. Hjälp!