• MiniNinis

Min 11-månaders vill inte äta frukost

Har en dotter på 11 månader som inte vill äta frukost. Det har varit så ett längre tag nu. Hon har aldrig velat ha välling så vi har alltid gett gröt i stället. Senaste två månaderna vill hon verkligen inte ha gröt på morgonen, kvällstid är det inga större problem. Testar med smörgås istället, hon tar några små bitar, sen åker allt ner på golvet. Har testat youghurt och smaksatt med bär, frukt osv men det vill hon inte ha heller. Det funkar ibland med den youghurt som finns som barnmatsburkar. Har testat äggröra.... går inte. En mellanmålsdryck som jag vet att många barn gillar, gick inte. Har testat allt i omgångar med några dagars mellanrum. Resultatet blir att hon äter ungefär tre skedar gröt, tre små bitar smörgås och eventuellt lite banan. Hade det inte varit för att BVC säger att hon MÅSTE få i sig mer frukost så hade jag kanske inte varit så orolig, jag själv åt inte frukost när jag var liten och har svårt för det än idag. Förstår bara inte hur hon ska orka på dagis när hon inte äter nånting. Mellanmålet på förmiddagen är hon inte heller särskilt förtjust i utan det är först vid lunch som hon "kommer igång", då äter hon gärna och mycket, likaså mellanmål på eftermiddagen, middag och gröten på kvällen går bra. Hon går inte upp riktigt som hon ska utan ligger rätt mycket under sin kurva, hon är väldigt lång för sin ålder. Någon som har fler tips på vad jag kan ge henne?!

• Svar på tråden Min 11-månaders vill inte äta frukost
  • Tanja f

Min 11-månaders äter kefir med frebaco fruktmusli. Han älskar det! Sen äter han lite smörgås med ost. Gröt vill han bara ha på kvällen. Annars vet jag inte. Verkar som att du testat allt. Prova att ge bara ostbitar?

• MiniNinis

Tack för tipset! Det har jag ju inte testat.... visste inte vad kefir var men min man förklarade för mig

• MorsningKorsning

Äter ni/du samtidigt? Det hjälpte då min åttamånaders började matstrejka. Egen sked, samma mat samt att vi åt samtidigt - annars vägrade han. Mycket kladd i början dock

• örtagård

Min minsta ammar till frukost. Hon är inte ett dugg intresserad av att delta i familjens grötfrukost.

Treåringen äter en vuxenportion gröt sedan länge och har väl ätit gröt sen ettårsåldern, men matas framför tv för att hålla sig stilla.

Äldsta drack välling i ettårsåldern och tog det gärna.

Går det  inte att få till mer näring i de mål han vill äta, fetare produkter, energitätare, smör, grädde osv?

Min ettåring äter pyttemål och ammar för resten och följer sin lilla kurva fint.

Alla är ju inte frukostmänniskor och det kan ju visa sig tidigt Men det är ju bara en bebis och det är rätt mycket att kräva att han ska vara intresserad av att äta frukost och det kanske bara är en tillfällig svacka.

Vad är teorin bakom viktnedgången? Allergier, förstoppning?

Min äldsta gick ner när jag drog ner på amningen...

• örtagård

hon, förlåt

Känner många ettåringar som lever på amning eller ersättning.

• örtagård

Min äter förresten allt själv med händerna. Inte en matningssked kommer nära munnen - allt menar jag då även gröt och yoghurt.

• Mälaröbo

Vad synd att hon inte äter välling!
    Mina äter välling och är inga frukostmänniskor, men välling i sängen innan de vaknat riktigt har alltid gått ner.
    De är nu snart 5 och 9 år och äter fortfarande bara välling till frukost.

• MiniNinis

Tack för era tips!

Vi äter alltid frukost tillsammans, tror också att det gör det hela roligare för henne... Ja det är lite synd att hon inte gillar välling för då vet jag ju verkligen att hon får i sig ordentligt.... men nej det vill hon inte! Jag ska skaffa en sån där liten böjd sked och se om hon vill äta själv med den, hon är inte så itnresserad av det när hon får en vanlig  barnsked men det är ju svårt för henne såklart att få in maten med den.

Hon tar gärna i gröten med händerna men sitter då bara och kladdar med den, vanlig hemlagad mat äter hon gärna med händerna! I den lagade maten tillsätter jag extra fett.

Hon har legat lite under sin kurva redan från början, har skjutit iväg ordentligt på längden och vikten hinner inte riktigt med.... Hon började krypa för ett par månader sedan och sitter ju inte stilla en sekund så det bidrar väl också.... Vet inte om jag kanske är lite nojig men blir ju orolig när BVC säger att hon måste öka... Hon är ju pigg och glad och gör ordentligt i början så kanske har hon en extrem ämnesomsättning, vilket jag också har.

• eliten

När min son var runt ett åt han bara smörgåsrån med leverpastej och drack vaniljyoghurt i pipmugg. Plus att han gillade att få en näve flingor på bordet som han peta i sej en och en, skulle absolut äta själv i alla fall!
    Fast alla gillar ju inte frukost, kanske vill dricka nyponsoppa eller yoghurt eller liknande ur mugg?

• Tuesday

Min dotter har alldeles för mkt spring i benen för att äta frukost på morgonen, iofs ammar jag kl 05:30 så det är väl frukosten... Ibland kan hon tänka sig ett kex på stående fot medan vi vuxna äter frukost. Hon får sen fika kl. 9 macka och frukt.
    Har du provat smoothie? Finns i typ festis-förpackning, bara att slurpa i sig utan att tänka på det. Vår dotter är lite kinkig med maten och borde nog äta lite mer, men man vill ju inte bråka om det eller göra en grej av det... Vi ger saker vi vet att hon gillar och försöker ge efterrätt på kvällen. Hon har ätit själv ett par månader nu (sen hon var ca 10 mån) och jag tycker det går bättre nu när vi inte matar, då får hon bestämma själv liksom.

• Maisie

Hur länge är hon uppe innan det är dags för frukost? Själv har jag aldrig kunnat äta förrän jag varit uppe nästan en timme och det började redan som riktigt liten. Om hon nu äter frukost ganska så snart efter hon vaknat prova att vänta en halvtimme-timme till innan hon får frukost.

• Dr Mupp

På vilket sätt följer hon inte sin kurva? Har hon fallit i kurvorna eller ligger hon bara lågt men ändå följer den kurva hon ligger på?

Många BVC tror att alla barn ska ligga på medelkurvan, men så är det inte utan de ska följa sin kurva om den sen ligger på medel eller långt under har ingen betydelse.

Om hon är pigg och glad, utvecklas som hon ska och växer på längden så sluta oroa dig. Hon kanske faktiskt ska vara liten.

Men om du ändå vill ha i henne fruskost så vänta en stund med att servera den. Jag har två barn samt jag själv som inte kan äta frukost direkt vi kliver upp. Sen har jag två som helst vill ha frukost innan de vaknat.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • MiniNinis

Hon låg på "normalkurvan" vid födseln och veckorna efter, det var sen hon sköt iväg så på längden. Hon kanske inte väger lite med tanke på hur gammal hon är men hon är väldigt lång och smal. Men det är klart... vissa är ju långa och smala naturligt som vuxna också så det är väl inte så konstigt om små barn kan vara det också.

Väntar redan en stund med frukosten på morgonen men ska pröva att vänta lite till och låta henne leka av sig lite först.

Tack alla för tipsen! 

• Dr Mupp
    MiniNinis skrev 2011-01-24 19:50:42 följande:
    Hon låg på "normalkurvan" vid födseln och veckorna efter, det var sen hon sköt iväg så på längden. Hon kanske inte väger lite med tanke på hur gammal hon är men hon är väldigt lång och smal. Men det är klart... vissa är ju långa och smala naturligt som vuxna också så det är väl inte så konstigt om små barn kan vara det också.

Väntar redan en stund med frukosten på morgonen men ska pröva att vänta lite till och låta henne leka av sig lite först.

Tack alla för tipsen! 
    Låter som hon ska vara lång och smal. Jag har en sån han är som en pinne. Ligger över medel i längd och under medel på vikten. Men han är precis som han ska. Hans lillebror ligger under -2 i alla kurvor och hans andra lillebror ligger över medel i alla kurvor.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Min 11-månaders vill inte äta frukost