• Anonym

matning på natten

Jag har en snart 7 v gammal bebis och hon äter ungefär var tredje fjärde timme på natten. Jag brukar ta upp henne när jag hör att hon stånkar och har "hunger ljud". De senaste nätterna har hon däremot somnat direkt vi bröstet och inte velat ha flaskan (jag både ammar och ger ersättning). Jag börjar fundera på om jag tar upp henne i "onödan".Jag undrar om jag bore vänta på gråten eller tska jag ta upp barnet vid ljuden? Man vill ju inte störa hennes sömn i onödan och om jag plockar upp henne så kanske hon inte lär sig sova hela natten. Eller ska bebisar sova hela natten när om är så små?

• Svar på tråden matning på natten
  • BVC Sköterskan

Hej!

Vid hennes ålder är det ovanligt att de sover hela natten. Möjligen sover de ett längre pass, på cirka sex timmar. Min gissning är att om du lät henne vara, skulle hon förmodligen vakna ungefär då, fem-sex timmar senare.

För att kunna bedöma om du "kan" låta henne sova ett längre nattpass, bör man dock utgå från hennes tillväxt. Går hon upp i vikt tillfredsställande, så kan prova en natt och se hur länge det går innna hon signalerar om mat.

Du känner ditt barn bäst, men min erfarenhet är att små barn låter mycket när de sover och det betyder inte alltid att de är hungriga. Så jag tycker absolut att du kan låta henne vara, tills hon blir mer "angelägen".

MVH Christine

Svar på tråden matning på natten