• Storstrumpan 2

Min katt vill inte äta..?? Behöver hjälp av någon

Våran han katt har börjat sluta äta blöt mat...? Han har alltid älskat detta nästan mer än torrfoder...

Nu sista tiden så bara luktar han och tittar och går i väg och struntar i att äta..Äter sen bara torrfoder
    Han har det rent och fint vid skålarna

Kan det vara något fel på honom.?

Han är 7 år och är både inne och ute katt..

Dricker kanske lite mer än innan..svårt att säga egentligen..

Har bytt mat och han har fått sin vanliga mat som han alltid har älskat..men nu så är det bara stopp..?

Han verkar inte undernärd eller så men jag är ju så orolig att han inte är pigg..
    Ska ringa vetärinären i morgon tänkte jag men ville ändå fråga er här också om det är någon som 
    kanske har haft samma med sin katt..

• Svar på tråden Min katt vill inte äta..?? Behöver hjälp av någon
  • MattiasFru

Det låter ju lite konstigt, så det är ju alltid bra att ringa och höra vad dom säger. Men sålänge han äter torrmaten där all näring finns, samt dricker, bajsar och kissar normalt så är det nog ingen större fara på färde. Men det är ju alltid bra och ringa och höra efter om man är orolig

• semlorna

Sålänge han fortfarande äter normalt (alltså får i sig så mycket som han behöver) och håller sin vikt så skulle jag säga att det är helt okej. Katter kan bli kräsna och vilja ha lite variation ibland.Här hemma har vi en katt som ibland vill ha bara torrfoder, ibland blötmat och ibland blandat och får han inte det han vill ha så äter han inte. Sen vill övriga ha variation i smakerna på blötmaten för annars tröttnar dom och äter dåligt.

Så gå på hans vikt, aptit och allmäntillstånd. Är allt det normalt så är han troligtvis okej men sugen på lite omväxling. Börjar han däremot matvägra helt, äter för lite, går ner i vikt eller så tycker jag du ska kolla upp det.

• Storstrumpan 2

Tack snälla...min granne började prata om  hans njurarna?? 

Lilla kisse....Man blir ju orolig för minsta lilla    

• semlorna

Äter han som han ska fast det är torrfoder, håller sin vikt och är pigg i övrigt? Att han dricker lite mer när han äter mer torrfoder är helt normalt eftersom torrfoder innehåller mindre vatten än blötmat och han kompenserar för det.

• MattiasFru
    Duva1 skrev 2011-01-23 11:29:47 följande:
    Tack snälla...min granne började prata om  hans njurarna?? 

Lilla kisse....Man blir ju orolig för minsta lilla    
    Om det är strul med njurarna så brukar dom ju sluta kissa eller sluta dricka, att det handlar om vätskeintaget. Däremot så vet jag att katter kan få njursten av att äta dåligt torrfoder, typ Icas eller friskies och liknande. Men somsagt så borde det inte påverka att han inte äter mjukmat, men somsagt, man kan alltid ringa och höra vad dom tror på vetrinären, bättre att ringa en gång för mycket än för öite
  • adina01

Inte så att det är Pussi han inte vill äta.

Mina har vägrat äta Pussi eller bara ätit väldigt lite av det de senaste veckorna, plötsligt föredrar de hellre torrfodret. Pussi har varit favorit bland blötmaten tidigare. 

• Fridayyy
    adina01 skrev 2011-01-23 11:44:57 följande:
    Inte så att det är Pussi han inte vill äta.

Mina har vägrat äta Pussi eller bara ätit väldigt lite av det de senaste veckorna, plötsligt föredrar de hellre torrfodret. Pussi har varit favorit bland blötmaten tidigare. 
    Testa ett annat märke Mjau eller Whiskas, våra katter gillar när det blir nytt ibland. Äter han kött, fisk, tonfisk, alltså gillar han sånt fortfarande?
  • adina01
    Fridayyy skrev 2011-01-23 11:47:07 följande:
    Testa ett annat märke Mjau eller Whiskas, våra katter gillar när det blir nytt ibland. Äter han kött, fisk, tonfisk, alltså gillar han sånt fortfarande?
    De gillar bara Whiskas oxkött, vissa Mjau-sorter, så jag brukar variera. Pussi har alltid varit ett säkert kort fram till för två veckor sedan. 

Tänkte på Ts om det var Pussi som hennes katt också slutat äta. 
    Ibland ändrar djurmatstillverkarna något i sina recept, tillsätter eller tar bort, eller att det ingår något parti med kött eller annat som katten inte gillar.

Vi människor märker inte de där små förändrade lukt och smakförändringar hos kattmaten som katten gör.

• leolina1980
    MattiasFru skrev 2011-01-23 11:33:13 följande:
    Om det är strul med njurarna så brukar dom ju sluta kissa eller sluta dricka, att det handlar om vätskeintaget. Däremot så vet jag att katter kan få njursten av att äta dåligt torrfoder, typ Icas eller friskies och liknande. Men somsagt så borde det inte påverka att han inte äter mjukmat, men somsagt, man kan alltid ringa och höra vad dom tror på vetrinären, bättre att ringa en gång för mycket än för öite
    Behöver inte alls vara att dom slutar dricka eller kissa, det kan vara att dom dricker och kissar mera än vanligt.. Viktnedgång och förändring i aptiten ingår också..
  • nemo1

Kan rekommendera Mjau eller Bozitas då Whiskas innehåller alldeles för mycket salt.

Svar på tråden Min katt vill inte äta..?? Behöver hjälp av någon