• Anonym

Hur bryter man ett negativt tankemönster?

Hur bryter man ett negativt tankemönster??
    Hur gör ni för att ändra era tankar?
    Vissa tankar kommer automatiskt utan att man tänker på det. Dom bara finns där.
    Ibland dras mitt humör ned, och jag vet inte hur jag ska göra för att lyfta upp det igen.
    Ibland känner jag mig allmänt negativ.

• Svar på tråden Hur bryter man ett negativt tankemönster?
  • Ninnus

Man ställer in sig på att reagera på hur man själv tänker och fyller på med positivare tankar.
    T.ex. om man kommer på sig med att tänka om sig själv "åhh vad dumt varför gjorde jag sådär jag måste va dum i huvudet" (maler man på sådär kan man ju få värsting ångesten) så tänker man som följande att "nämen va lite snäll med mig själv nu, det blev tokigt men ingen kommer att komma ihåg det och nästa gång i samma situation så gör jag så istället". Bryta av det där negativa tankemönstrena är grejen, tror jag.

• Anonym (Alice)

Man går i terapi. Självhjälp och tips i all ära så är det bra att ha en utombildad utomstående som ser mönster, hjälper en att hitta rätt samt finns där om inte "det positiva" tänkandet går på räls (vilket det ofta inte gör, det kräver stor ansträngning att ändra sättet att tänka) är att rekommendera.

• Hanna7401

Läs om Mindfulness. Bla böcker av Åsa Nilsonne o Ola Schenström.
    Jag har just anmält mig till en kurs i Mindfulness på Folkuniversitetet. Jag har extremt lätt för att fastna i negativa spiraler där jag är alltför hård mot mig själv och till slut hamnar i riktiga katastroftänk om framtiden och jag känner att jag måste testa olika saker. För mig räcker det inte att säta till mig själv att jag ska lägga av, jag måste ha mer hjälp än så.

• roffe

Jag tycker att det hjälpte mig att varje dag lista 5 bra saker i mitt huvud. T ex jag är frisk, jag har en underbar pojkvän, vi har ett mysigt hem, min familj tycker om mig.
    Att aktivt ta fram positiva saker i vardagen.

Mina negativa tankar består ofta av saker jag inte har, t ex arbete, barn, pengar osv. Varje gång jag får upp tankar om min ekonomi så ska jag istället tänka "men jag har en dator, en tv, någonstans att bo, jag har pasta i skafferiet" osv.

Även när något jobbigt inträffar så försöke jag aktivt finna något bra i det hela, t ex när jag fick åka till sjukhuset, då följde min pojkvän med mig ( jag fick stöd) vilket är bra, det visar ju att han finns där för mig osv.

Hoppas det hjälper, och att du lyckas vända dina tankar. Låt inte något tråkigt/dåligt få dominera ditt liv. :)

• mee63

Hittade en sida för ett par dagar sedan där det stod ett bra tips.

Där stod det : Bryt en röst eller inre ljud 
    Säg "tyst, tyst, tyst" tio gånger till dig själv och gör det tystare och tystare tills det blir knäpp tyst inne i ditt huvud. En kritisk röst som kritiserar dig kan du göra till den "sexigaste" rösten du någonsin hört. Den kan säga samma sak, men den ska säga det "sexigt". Eller om det är utskällningen du fått av din chef som ekar i ditt huvud: låt chefens röst låta som kalle anka.

Har redan haft nytta av det några gånger Glad

Annars är ju Mindfullness väldigt bra oxå.

• Johnballong

Läser en bok just nu som min psykolog ville att jag skulle läsa. Den heter "Sluta älta och grubbla -lättare gjort med KBT" skriven av Olle Wadström. Köpte den på adlibris.com. Har redan nu gett mig ett helt nytt tänk. Tror faktiskt att det kan fungera även om jag tyckte att det verkade konstigt först. Det handlar en del om att man egentligen inte alltid ska tänka så positivt eller ge sig själv tröstetankar. De spär ofta på ett ältande. Kan rekommendera boken.

Svar på tråden Hur bryter man ett negativt tankemönster?