Kan pappan vinna en vårdnadstvist?
Ska försöka hålla mig kort men det kan bli svårt. Såhär ligger det till:
Min sambo har barn med sitt ex. När vi blev tillsammans fick han inte träffa sina barn, han tog då kontakt med familjerätten (fr) för att få till ett möte som hon vägrade, tog då kontakt med en advokat som skrev ett brev och då gick hon med på möte på fr. Ett papper gällande umgänge skrevs men som brutits av mamman flera ggr, efter ca 1 år fick vi reda på att hon aldrig skrivit på pappret. Min sambo sa då att hon måste skriva på, då vi trodde detta skulle hjälpa om hon bröt mot avtalet. Efter ca 6 månader skrev hon äntligen på och umgänget fortsatte. Alltså ska avtalet gälla som en dom vad vi fått reda på.
Nu vägrar hon åter att lämna ut barnen. Därför måste vi ju stämma henne för att få ha barnen.
Mina funderingar: Vad händer med henne? Antar att hon får vite, men hon har ganska gått om pengar så det kanske inte rör henne i ryggen och hon kan fortsätta? Vi har nu varannan fre rill mån och vill antingen att det ska verkställas än en gång eller att hon får ha dem varannan fre till mån. Hur stor är chansen att det blir så om barnen då måste byta skola? Hon håller ju på med umgängessabotage! Och om hon bara får vite och tycker det är värt det, kan hon då göra så om och om igen? Då kommer vi bli ruinerade!
Det är varit år av terror från mammans sida, går inte att beskriva! Vi vill inte ha växelvis boende då ett sammarbete inte fungerar, ( har provat detta) men mamman terroriserade sönder oss.
Kan tillägga att vi inte har så mycket pengar att spela med...
Hoppas på svar!