• matuldan

Egypten (Hurghada) med 1½åring..

8-15 februari har vi bokat en resa till Hurghada - Makadi bay. Det är jag, min sambo och våran dotter på 1½ år som åker. Vi har vart i Thailand (När dottern var 6 månader), och Turkiet när hon var 1 år. Så det är inga problem att resa.

Men jag tänkte mest kolla om det är någon annan som vart där med småbarn? Hur är folket som bor där mot turister, vågar man ge sig ut på någon utflykt? (Vad finns det för utflykter?). Jag skulle så gärna vilja se pyramiderna, men såg att det var lite väl långt dit!

Vi har all inclusive på ett stort hotellområde, då det kändes smidigast och säkrast med dottern. Så vi kommer mest hålla oss där.. Men någonting skulle ju vara kul att hitta på en halv dag eller så.

Så har någon tips på nåt kul man kan hitta på, eller nåt att berätta om stället, hur det funkar med barn, om det finns nåt centrum att shoppa i, hur havet är osv osv, så skriv gärna en rad! =)

• Svar på tråden Egypten (Hurghada) med 1½åring..
  • KrösaMajan

vi var där när min dotter var 1 år och pojken 3 :)
    Pesonalen var jättetrevliga och gillar barn, de gjorde figurer av handukarna osv....
    vi gjorde inget speciellt när vi var där, det skulle varit en resa på 5 tim om vi skulle till pyramiderna:-/
    vi red däremot på kamelerna på stranden :) plus att de hade en enorm lekplats i hotellområdet vid stranden :)
    Vi åkte taxi in till centum en kväll och det ångrar jag lite...det var skumt och jag var nervös typ hela tiden och chaufören körde som en biltjuv haha
    åker gärna dit igen, nu när barnen är större och då tänker jag åka till Kairo :)
    Hoppas ni får en trevlig resa!

*glad i själen*
  • KrösaMajan

de har ju en shoppinggata som är ganska lång med MC-donalds och mysiga butiker och en ganska stor leksaksbutik som var populär hos mina barn :)

*glad i själen*
  • matuldan

Oki tack för ditt svar! =) Jo det fanns lekplats och barnpool med små rutchkanor vid vårat hotell också så det är ju perfekt. Men om man tröttnar o vill åka iväg liksom. Är egyptierna "på", försäljare o så? Eller kan man gå i centrum där utan att bli irriterad o inte va rädd? :P Jo vi åkte taxi i Alanya också o då va ja också livrädd när man hade sin lilla med sej.. Finns det nån svensk guide där vid hotellet ibland kanske? Det är med Ving vi reser så nångång borde man väl kunna komma i kontakt med dom:)

• Helena77

Vi har varit i Egypten 2 gånger i Hurghada och älskar stället.Vi har haft alla 4 barnen med oss.
    En av gångerna var minsta dottern 3 månader och andra gången 7-8 månader.Det har gått superbra och då var vi ena gången när det var högsäsong och tokvarmt.
    Jag tycker om folket där i synnerhet dom som jobbar inom hotellområdena...åker man in till Downtown eller Sekalla så är dom rätt"på" och vill bjuda på te och sälja saker men man får vara säker på sig själv och le och gå vidare om man inte är intresserad.
    Har man varit i Turkiet är det ungefär detsamma vad gäller försäljare.

Taxi kan ju va lite av nära döden upplevelse fast det tycker jag att det är i Turkiet och alla andra ställen också så det är ju samma sak.

Vi har åkt med Ving till Egypten och dom har alltid svenska reseledare som finns vissa dagar och tider på hotellet eller nåt hotell i närheten och dom har bra utflykter.
    Vi har också varit sugna på pyramidutflykten men också tyckt att det blivit lite för mycket med för små barn men någongång ska vi dit:)
    Men vi åkte på en bussutflykt(halvdag)som tog 30-60 minuter till nån strand där det var enormt bra snorkling och man stannade för att äta lunch på vägen och det var en bra utflykt.

Och så bokade vi en utflykt där man åkte med en typ yellow submarine och det var som att sitta i ett akvarium...man kunde sitta uppe på båten och bara njuta av solen och så kunde man gå ner en trappa så var det som att sitta i ett akvarium...man såg jättemånga häftiga fiskar.Rekommenderas.

Appropå att vara på tycker jag att egyptierna är bättre än tex grekerna för givetvis är dom ju fram och vill gulla med barnen men har ändå vett att backa 1 meter och vara lite försiktig om barnen är lite blyga och det fattar inte grekerna.
    Alla vaåra 4 barn är väldigt blonda så dom är väldigt poppis när vi åker iväg:)

Vi har druckit dukoral och det tycker jag att iaf ni vuxna bör göra.Det smakar inte gott och kan vara svårt att få i småbarn men är väldigt bra.
    Vi har även vaccinerat oss mot hepatit vilket man också bör göra.

• matuldan

Jo precis, det är ju lika i Turkiet isåfall.. Där var det väldigt jobbigt att gå på stan då alla drog i en och skulle sälja sälja sälja. Samma med taxi ja.. Då kanske dom är rätt lika på det sättet, länderna. 

Det där med akvariebåt lät ju riktigt roligt.. Jag som är så fiskrädd skulle aldrig våga snorkla, så att sitta med glas mellan och ändå se lät ju roligt :)
    Hur länge var den utflykten? Går det bra med en 1åring tror du?

Dukoral drack jag när jag åkte till thailand för snart ett år sedan, så den sitter i fortfarande. Även twinrix.
    Tack för ditt svar =) 

Svar på tråden Egypten (Hurghada) med 1½åring..