• AndreaSvan

Tips på hjärngympa för hunden?

Jag har nyligen blivit ägare till en ettårig amstaff och är väldigt ny i hundvärlden.
    Någon med tips på framförallt hjärngympa men även bra motion för en väldigt ivrig och livlig liten amstaff?

Tilläggas bör att jag bor i en stad som just för tillfället är heltäckt av snö och is, så cykel, joggning och skidåkning faller bort direkt.

• Svar på tråden Tips på hjärngympa för hunden?
  • Xay1de

Jag skulle försöka se om jag kunde hitta någon kennelklubb eller liknande i området som anordnar kurser och träffar. En dressyrkurs eller liknande är ju aldrig fel att börja med. Det kanske inte låter som hjärngympa, men hunden måste ju faktiskt använda huvudet för att lära sig

• Satiin
    Inomhus (ska inte göras för ofta, då inomhus även ska vara en viloplats)
    Vi brukar låta våran göra en aktivitet när han kommer in från en promenad, sen vila.
    Eller när det kommer besök, så han fokuserar på aktiviteten innan han hälsar på folket - annars blir han så upp i varv.

Kong - den största favoriteten här hemma, finns i olika storlekar - så finns passande en amstaffs käkar också.
    En leksak man fyller med godis och annat som den ska få ut. Har även fyllt min med grekisk youghurt och godis. (då la han den på elementet en stund först...)

Sådan matpyramid, en tyngd i botten och han ska få den att tippa för att få ut det som är i. Kan vara lunchen som ligger där i, eller något gott som man vill åt.

Kartong som ska öppnas för att få ut gotta, den får gå sönder.
    Vår hund får även toarullar som är fyllda, men misstänker att de försvinner i ett nafs i din hunds mun.

Gömma godis inomhus, men inte för svårt till en början då det oftast leder till att de ledsnar.

Utomhus:
    Ett tips är att använda korv, blodpudding osv som luktar mer än vanligt godis. Då det är så mycket annat som luktar utomhus och snor uppmärksamheten från vanligt hundgodis.

Här kan du också gömma godis som hunden ska hitta, eller göm dig eller någon annan som hunden får leta upp - belöning.

Hittar du ett träd som har grovbark kan du fästa korv runt om på barken, så får hunden stå på två ben och ta godiset runt om. Lite gymnastik.
    Men man får väl passa så man inte river barken för mycket.

Kasta och lek i en rastgård, så får hunden springa av sig lös utan att du behöver vara rädd att den försvinner :)

Framförallt, var inte rädd för att leka med andra hundar i rastgården. 
    Min Jacks bästa vän är en amstaffhanne på 8 år, de skiljer 20 kilo på dem o de leker galant. Båda är tvärslut när de har lekt! 
    Honom träffade vi på i en rastgård nära oss!

Lite småtips :)

• AndreaSvan
    Satiin skrev 2011-01-23 13:22:32 följande:
    Inomhus (ska inte göras för ofta, då inomhus även ska vara en viloplats)
    Vi brukar låta våran göra en aktivitet när han kommer in från en promenad, sen vila.
    Eller när det kommer besök, så han fokuserar på aktiviteten innan han hälsar på folket - annars blir han så upp i varv.

Kong - den största favoriteten här hemma, finns i olika storlekar - så finns passande en amstaffs käkar också.
    En leksak man fyller med godis och annat som den ska få ut. Har även fyllt min med grekisk youghurt och godis. (då la han den på elementet en stund först...)

Sådan matpyramid, en tyngd i botten och han ska få den att tippa för att få ut det som är i. Kan vara lunchen som ligger där i, eller något gott som man vill åt.

Kartong som ska öppnas för att få ut gotta, den får gå sönder.
    Vår hund får även toarullar som är fyllda, men misstänker att de försvinner i ett nafs i din hunds mun.

Gömma godis inomhus, men inte för svårt till en början då det oftast leder till att de ledsnar.

Utomhus:
    Ett tips är att använda korv, blodpudding osv som luktar mer än vanligt godis. Då det är så mycket annat som luktar utomhus och snor uppmärksamheten från vanligt hundgodis.

Här kan du också gömma godis som hunden ska hitta, eller göm dig eller någon annan som hunden får leta upp - belöning.

Hittar du ett träd som har grovbark kan du fästa korv runt om på barken, så får hunden stå på två ben och ta godiset runt om. Lite gymnastik.
    Men man får väl passa så man inte river barken för mycket.

Kasta och lek i en rastgård, så får hunden springa av sig lös utan att du behöver vara rädd att den försvinner :)

Framförallt, var inte rädd för att leka med andra hundar i rastgården. 
    Min Jacks bästa vän är en amstaffhanne på 8 år, de skiljer 20 kilo på dem o de leker galant. Båda är tvärslut när de har lekt! 
    Honom träffade vi på i en rastgård nära oss!

Lite småtips :)
    ska prova direkt, låter ju superkul!!
    ja toarullen har han fått tag på av misstag ett par ggr och ätit upp på tre sekunder :)
Svar på tråden Tips på hjärngympa för hunden?