• Una Estrella

Kan jag få mitt drömjobb som undersköterska på förlossning?

Mitt drömjobb är att jobba på en förlossningavdelning. Hur svårt är det egentligen att få dessa jobb och hur kan en arbetsdag se ut...? Jag tänkte först barnmorska men jag känner inte att jag riktigt vill ha det ansvaret som det jobbet innebär. Finns det någon som har info om hur det är att jobba som undersköterska på förlossning så får ni gärna dela med er =)

Jag har tänkt att jag ska läsa till undersköterska och sedan gå en KY-utbildning som inriktar sig på vård för små barn...det borde väl öka mina chanser att få ett sådant jobb?

• Svar på tråden Kan jag få mitt drömjobb som undersköterska på förlossning?
  • carbe

Det enda jag vet är att dom jobben är ganska eftertraktade. Och det är få som slutar.

• aihpoz

Jag är undersköterska och jobbade på förlossningen i somras.
    Skulle inte vilja vara bm för det är mycke mer patient kontakt som uska.
    Det är du som går på alla larm och servar patienten så långt tills själva förlossningen startar.Då jobbar du ihop med en bm och assisterar henne.Stöttar patienten och dennes partner.Det är även du som är med narkosen när tex eda ska läggas.Du plockar fram allt och gör i ordning så långt du kan.Du väger och mäter barnet efteråt samt ger det en k-vitamin spruta.
    Men det är även du som städar salarna och tar hand om slaskjobbet som att plocka in blodiga instrument efteråt osv.

~* Liam *~
  • Una Estrella

Aihpoz - Skulle du kunna tänka dig att jobba där en längre tid? Har hört att det är mycket städ mm men det är inget som jag känner skulle störa mig.

vet att dessa jobb är väldigt populära. därför tänker jag att en KY-utbildning kan göra att jag ökar min konkurrenskraft rejält när man söker jobb sedan.

• aihpoz
    Una Estrella skrev 2011-01-23 16:44:46 följande:

Aihpoz - Skulle du kunna tänka dig att jobba där en längre tid? Har hört att det är mycket städ mm men det är inget som jag känner skulle störa mig.

vet att dessa jobb är väldigt populära. därför tänker jag att en KY-utbildning kan göra att jag ökar min konkurrenskraft rejält när man söker jobb sedan.

Ja det skulle jag kunna göra.Så mycket städ är det inte tycker jag,inte mer än vad det är på en vanlig avd.Som jag skrev tidigare så städar du varje förlossningssal och tillhörande toalett,men oftast är man två som hjälps åt.Sen håller man fräscht i personalköket och sterilen.Annars är det inge mer.Alla allmänna ytor sköter en riktig städerska. Ring till din förlossningsavdelning och prata med chefen om hur jobb situationen ser ut och fråga om en KY-utb skulle kunna öka dina chanser.
    ~* Liam *~
Svar på tråden Kan jag få mitt drömjobb som undersköterska på förlossning?