• Kaxelsson

Hur lägger man heltäckningsmatta ? Lim, tejp eller inget alls????

Håller på och ska lägga in en heltäckningsmatta, en rätt så tunn, i ett rum.
    Där har legat en plastmatta innan som ska rivas bort och under ligger endast träskivan som golv.
    På den ska vi sedan lägga in en heltäckningsmatta och jag undrar nu hur man fäster den ?

Testade med lite dubbelhäftande tejp men den ville inte fästa sig riktgit på trägolvet utan slöppte lite på vissa ställen.
    Har hört många olika bud på folk som använt matt-tejp (är den annorlunda än vanlig dubbehäftande!?!)
    och andra har limmat. Finns dom som inte har haft något alls utan endast hållt mattan på plats med golvlisterna.

Hur ska man göra ??
    Alla tips och tankar är välkomna :)

☆° ★ Axel ★ °☆ - En lycka för stor att förklara . »-(¯`v´¯)--> ★ °☆
  • Svar på tråden Hur lägger man heltäckningsmatta ? Lim, tejp eller inget alls????
  • Philippa

Hade ingen aning om att heltäckningsmator ens fanns idag.... trodde dom förbjöds för allt skit som finns i dom efter ett tag som inte går att få rent....

Vart hittade du det?

• Kaxelsson
    Philippa skrev 2011-01-23 15:17:01 följande:
    Hade ingen aning om att heltäckningsmator ens fanns idag.... trodde dom förbjöds för allt skit som finns i dom efter ett tag som inte går att få rent....

Vart hittade du det?
    Oj, då har du missat nåt ;)
    Heltäckningmattorna är på stort insprång och är rätt så populära idag, tro det eller ej :)
    Finns på de flesta stora varuhus samt mattaffärer. Många väljer att lägga in i biorum, barnrum (dock kanske lite opraktiskt med tanke på alla olyckor som kan ske), sovrum, ja t o m i v-rum.

Dagens mattor är dock snäppet bättre än dom som utformades på 70talet och är betydligt mer hygieniska och lättrengörliga.

Så gissar att du inte har några tips eller ideeér ? Flört
    ☆° ★ Axel ★ °☆ - En lycka för stor att förklara . »-(¯`v´¯)--> ★ °☆
  • Joggi

Ja man kan inte jämföra dagens heltäckningsmattor med dom som fanns förr!

Ska själv sätta in matta på övervåningen! Ett kuddrum och dotterns rum! Med eller utan olyckor=)

Vad har du för matta och vart har du köpt den?

Funderar oxå på hur vi ska fästa den.. Funderade på att limma fast den på vissa ställen bara! Kanske i hörnen, samtidigt som jag tänkte fästa den i listerna då.. Det BORDE hålla, eller??=)

Nyfiken på tejpen där jag med..

• Joggi

Just det, man kan spika fast den oxå!

• M Y L F

Jag kan tänka mig att matt tejp har bättre "lim" så att det sitter bättre. Sedan ett tips till sätt ett kryss med tejp i mitten av mattan så att mattan även har tejp i mitten så att säga. Mattan slipper att lyfta sig. Lättare när man ska dammsuga antar jag också.

Svar på tråden Hur lägger man heltäckningsmatta ? Lim, tejp eller inget alls????