• mommys minute

Hur lång tid tog det för er att potträna?

Min son är 3 år och visar inget intresse för pottan. Vi har börjat träna honom ändå efter tidigare misslyckade försök. Det har gått två veckor nu och det sker en olycka minst en gång per dag och vi sätter honom på pottan regelbundet. Har ni några bra tips?

Hur lång tid kan det ta? Ser inget ljus i tunneln ännu...:(

• Svar på tråden Hur lång tid tog det för er att potträna?
  • Jungblom

Det tog 3-4 veckor innan olyckorna börjad utebli mer och mer, sedan skedde det ca 1 olycka per vecka i ca 3-4 veckor Sedan blev det ett bakslag ett par månader senare med fler olyckor varje dag i någon vecka. Nu händer en olycka ca 1 ggn per 14 dagar för att hon glömmer bort sig när hon leker och säger till försent helt enkelt.
    Jag tycker att hon har varit jätteduktig och berömde henne mkt i början när hon var på toaletten. Nu är det ju mer självklart men jag berömmer henne ändå då och då.

Så det tar tid, iaf för oss. Dottern var 2 år och 2 månader när vi började, dock försökte vi ca 1 månad tidigare men då blev det olyckor hela hela tiden så vi avvakta litegrann.

• BelindaL

Kanske pottan som är grejen min som började lite efter två att gå på toa och tog väl 2 veckor för honom att förstå, dock inte alls många olycker.
    Var gång han varit på toa och kissat fick han ett tom och jerry kex som beröm och två om han bajsade..
    Men efter ca 5 dagar glömde han bort kexen då toa besöken blev så automatiska för honom :P

• Kaeri21

för oss tog det 2 dar av intensiv träning, sen fattade gan galoppen. är 2,5 år nu och helt torr

• mommys minute

två dagar??? o kära tider vilken tur ni har!!

• sockertopp84

ha just slutat med blöjan på min snart 2,5 åriga son.Under dom två första veckorna hända de lite olyckor,men nu ha de inte hänt något på 2 veckor.

• KasperSixten

vi har försökt i flera månader, måste vara något vi gör fel.......

Han är snart tre och vet mycket väl vad pottan är till för men kissnödig är han inte. Han går och drar i snorren och kniper med benen men till pottan ska han inte. han kan hålla sig i flera timmar om han får bestämma innan det tillslut kommer i byxan. Vill ha småbyxor och lovar att han ska kissa pottan. Att vi fortsätter beror till stor del att han är helt rumsren när det gäller bajset, han säger tom till om vi är ute eller borta hos kompisar (trots att han har blöja). 

Ursäkta TS att jag lånar din tråd men jag behöver verkligen tips på hur vi ska göra. Ska vi återgå till blöjor helt eller ska vi bara kämpa vidare med olyckor varje dag. Han kan (om han vill och har tid) kissa på pottan om han går med på att prova den när vi ser att han är i behov att lätta på trycket.

Vi tjatar inte på honom utan vill han inte när vi frågar så slipper han alt att vi har "kisstävling".  

• mimsan01
    KasperSixten skrev 2011-01-25 09:54:07 följande:
    vi har försökt i flera månader, måste vara något vi gör fel.......

Han är snart tre och vet mycket väl vad pottan är till för men kissnödig är han inte. Han går och drar i snorren och kniper med benen men till pottan ska han inte. han kan hålla sig i flera timmar om han får bestämma innan det tillslut kommer i byxan. Vill ha småbyxor och lovar att han ska kissa pottan. Att vi fortsätter beror till stor del att han är helt rumsren när det gäller bajset, han säger tom till om vi är ute eller borta hos kompisar (trots att han har blöja). 

Ursäkta TS att jag lånar din tråd men jag behöver verkligen tips på hur vi ska göra. Ska vi återgå till blöjor helt eller ska vi bara kämpa vidare med olyckor varje dag. Han kan (om han vill och har tid) kissa på pottan om han går med på att prova den när vi ser att han är i behov att lätta på trycket.

Vi tjatar inte på honom utan vill han inte när vi frågar så slipper han alt att vi har "kisstävling".  
    Det kanske är pottan han inte gillar. Har ni provat med en toasits i stället?
  • KasperSixten
    Jungblom skrev 2011-01-25 10:39:41 följande:
    KasperSixten, följer han med er när ni går på toaletten?
    Jepp, han följer med oss om han vill. Vi pratar mycket om vad vi gör och så . Han kan sitta på sin potta och prata om att där i golvet (där toan står) åker bajset och kisset ner och träffar andras kiss och bajs (hans kompisar).  
    mimsan01 skrev 2011-01-25 10:43:46 följande:
    Det kanske är pottan han inte gillar. Har ni provat med en toasits i stället?
    Han föredrar sin Potta, vi har en även en toasits som han använde ett tag. Tror att han tycker toasitsen är läskig. 
  • ladysoul77

Vi har försökt från och till från att vår dotter var 2,5. Nu är hon 3,5 och det är TVÄRSTOPP. Har provat alla trick i boken, men hon vägrar fullständigt så.. vad ska man göra?

Alla säger att hon kommer sluta då hon är redo men det är väldigt svårt att låta bli att påminna henne om att det faktiskt finns ett alternativ till blöja.. Vår BVC-sköterska sa att vi skulle sluta tjata om det. Men det har inte hjälpt heller..

Suck..  

Svar på tråden Hur lång tid tog det för er att potträna?