• mosan67

cykel 12 eller 16 tum

har en flicka som fyller 3 år och som ska få en cykel. hon är 94 cm lång, skulle ni köpt en 12 eller 16 tums cykel?

• Svar på tråden cykel 12 eller 16 tum
  • strojes

Jag skulle deffinitivt köpt en 12 tums. Mina två småtjejer är ungefär lika långa och skulle aldrig kunna cykla på en 16 tums.
    Tror 12 tums rekomenderas till ca 105 cm.

• mosan67

bra, de i affären sägar att när de närmar sig 1 meter kan man köpa en 16 tum, men jag tycker det känns lite stort, samtidigt som man ju inte vill köpa en för liten cykel. tack för tipset.

• strojes
    mosan67 skrev 2011-01-23 19:29:46 följande:
    bra, de i affären sägar att när de närmar sig 1 meter kan man köpa en 16 tum, men jag tycker det känns lite stort, samtidigt som man ju inte vill köpa en för liten cykel. tack för tipset.
    sen att tänka på så är 16 tum ganska mycket högre än 12 tum. 12 tum är mycket lättare att lära sig på. små barn ska nå ner med hälen i marken när de sitter på sadeln (hälen på båda fötterna samtidigt).
  • 3 barns mor

ta med henne till affären och prova.

• Miss Lau

Absolut 12 tum, för jag antar att hon inte kan cykla?

Min 5-åring ska försöka lära sig cykla i sommar och han kommer också ha en 12 tum tills han lärt sig, känns tryggt om det är lätt att nå ner med hela fötterna på båda sidor.

• mosan67

har precis varit och inhandlat en styck 12 tums cykel. känns helt rätt! vi mätte innerbenslängden på henne och kollade sadelns höjd på cykeln och den är nu på det lägsta, så hon har många cm att växa på! tack för alla inlägg.

Svar på tråden cykel 12 eller 16 tum