• Annielee

Någon mer än jag som har svettningar på natten dagarna innan mens.....och vet vad det beror på???

Ja frågan är som rubriken lyder.....

Är så himla drygt...vet ej varför jag får dessa svettningar....sover dåligt....vaknar toksvettig....blir orolig att något är fel....men det känns ju som något hormonellt eftersom det alltid är innan mens...men ändå....har inte haft så här förrän för ett år sedan....är 28 år...är det något ålderstecken eller???

• Svar på tråden Någon mer än jag som har svettningar på natten dagarna innan mens.....och vet vad det beror på???
  • Hanna 77

Jag har det! Det kom för mig i när jag var runt 28 år också. Jag har alltid trott att det är några hormoner som spökar men inte tänkt mer på det. Mer än att det är jobbigt att vakna och bada i svett.

Jag är nu 34 och har två barn så det verkar inte ha nåt med fertiliteten att göra i alla fall. Det är knappast farligt men man kan nog förvänta sig jobbiga klimakteriebesvär när man kommer dit

• fruZ

Jag hade svettningar och mardrömmar natten innan mensen kom. Nu efter att jag fått barn så har jag det inte alls lika mycket.

• kaosmaskinen

Som jag förstått beror (nattliga) svettningar under klimakteriet på den låga östrogenhalten. 

Strax  innan mens  är väl östrogenhalten som lägst och enligt tempkurvan också kroppstemperaturen som lägst. Vilket ju makes sense, för om den inre termostaten så att säga ställs in på en temperatur som är någon grad lägre än normalt måste ju kroppen göra sig av med överskottsvärmen och då svettas man. I mitt fall som en gris. 

Omvänt borde förstås gälla, att man blir lite frusen runt ägglossning, då kroppstemperaturen är som högst. Men det är inget jag har tänkt på.

Om jag gjort en tankevurpa någonstans får någon hemskt gärna rätta mig.  

• Annielee
    kaosmaskinen skrev 2011-01-23 21:49:12 följande:
    Som jag förstått beror (nattliga) svettningar under klimakteriet på den låga östrogenhalten. 

Strax  innan mens  är väl östrogenhalten som lägst och enligt tempkurvan också kroppstemperaturen som lägst. Vilket ju makes sense, för om den inre termostaten så att säga ställs in på en temperatur som är någon grad lägre än normalt måste ju kroppen göra sig av med överskottsvärmen och då svettas man. I mitt fall som en gris. 

Omvänt borde förstås gälla, att man blir lite frusen runt ägglossning, då kroppstemperaturen är som högst. Men det är inget jag har tänkt på.

Om jag gjort en tankevurpa någonstans får någon hemskt gärna rätta mig.  
    Ja din teori låter trolig och jag har tänkt tanken själv och googlat runt på låga östrogenhalter....men då kommer bara upp massa text om klimakteriet...och jag hoppas verkligen att jag inte är där ännu!!!

Någon som har något tips vad man kan göra åt det?? Finns det något typ naturläkemedel som kan hjälpa? Någon som provat??
  • kaosmaskinen

Salvia (the) har jag hört, men aldrig provat själv. 

Hade själv dessa svettningar redan från typ 22-årsålder, men de avtog för något år sen. Sen blev jag gravid, fick barn, ammade och nu är jag visst gravid igen, så jag vet inte om de kommer tillbaks, men jag verkar ju i vart fall inte befinna mig i klimakteriet:) 

• fyrvaktaren

Har också nattliga svettningarna dagarna/veckan innan mens...och den började väl dyka upp när jag var typ 28-29. Sover sämre än vanligt och svettas som en gris... Skönt att veta att jag inte är ensam och att det inte verkar vara nåt onormalt, även om det är tradigt att behöva vakna dyngsvett. Får väl se till att bli med barn snart då så jag slipper det iaf ett tag. Glad

• Annielee
    fyrvaktaren skrev 2011-03-06 21:35:12 följande:
    Har också nattliga svettningarna dagarna/veckan innan mens...och den började väl dyka upp när jag var typ 28-29. Sover sämre än vanligt och svettas som en gris... Skönt att veta att jag inte är ensam och att det inte verkar vara nåt onormalt, även om det är tradigt att behöva vakna dyngsvett. Får väl se till att bli med barn snart då så jag slipper det iaf ett tag. Glad
    Ja då var jag inte helt ensam då...men visst är det drygt??? Vore så skönt om det fanns något man kunde göra åt det...

Jo det vore smidigt om man kunde bli med barn...tyvärr verkar det inte som jag kan det...har försökt ett par år nu och inte lyckats....=(
Svar på tråden Någon mer än jag som har svettningar på natten dagarna innan mens.....och vet vad det beror på???