• johanna 77

Tar sig på öronen hela tiden! Kan de vara tänderna?

HEj
    Jag har en dotter på 6 månader. Hon har just fått en tand för ca 3 v sedan och jag tror nr 2 är på G. De senase veckorna har hon börjat ta dig på öronen.... hmmm har för mig att jag läst att de kan känna av öronen/ ta på dem när de får tänder...

Känner du igen det här? Har ditt barn gjort lika dant?  Är lite orolig att de skall vara ngt annat med öronen!!!

Johanna

• Svar på tråden Tar sig på öronen hela tiden! Kan de vara tänderna?
  • Luulu

Nu vet jag inte om det har med tänder att göra men min son gör likadant och har gjort det i någon månad nu då och då, nu är han 1 år. Jag har fått för mig att han tycker det låter roligt eller nått, för han verkar då ej ha ont eller något.
    Verkar hon ha det? Barn kan ju få öroninflamation..

Mamma till Wilde 091230 & en till i magen - louisevestin.blogspot.com/
  • johanna 77

hon kan vara lite gnällig i bland.... men jag tror att det är tänderna. 
    - Men blir ju lite orolig att det skall vara öroninflamation....   (Har för mig att sånt är lite ärftligt... och varken jag eller mannen har varit ngot öronbarn...) hoppas det inte är de!!!!  

Ska till BVC på tis så jag får väl fråga då... men tänkte om det var ngn här inne som hade nogra erfarenheter....

• Linapina

Min son tar sig också för öronen ibland.
    När jag var var och skulle kolla hans hosta på vårdcentralen så bad jag läkaren kolla hans öron med, och då sa läkaren att han hade lite öronvax där som kanske irriterade honom. Så det kan ju vara något sådant med...

• johanna 77

hej Mysanochmimer
    hmmm har inte tänkt på om det kan vara de... måst tänka på det nästa gång och kolla om hon kanske är trött.!!!  Hon gör de ofta när hon äter.... och efter maten sover hon ju ofta... så det skulle ju kunna vara så.... hade inte haft en tanke på de..... Tack för svaret!!   - ska vara observant på detta...

• Mysanochmimer
    johanna 77 skrev 2011-01-23 21:50:30 följande:
    hej Mysanochmimer
    hmmm har inte tänkt på om det kan vara de... måst tänka på det nästa gång och kolla om hon kanske är trött.!!!  Hon gör de ofta när hon äter.... och efter maten sover hon ju ofta... så det skulle ju kunna vara så.... hade inte haft en tanke på de..... Tack för svaret!!   - ska vara observant på detta...
    Hade heller inte tänkt på trötthet innan min kära mor sa så
  • emilsmamma

Min son på 6 månader gör också så, i stort sett bara när han ammar. Tror jag sett honom göra det 1-2 ggr utan att amma. Har också tänkt tanken öroninflammation men han verkar inte alls ha ont. Trött ? Ja, kanske.. Är det ena örat som era barn tar på eller båda? Här är det ena. Å andra sidan kan det ju va för jag har så lite mjölk i ena bröstet så där äter han klart snabbt. Och hinner kanske inte bli så trött då. Hmmm..

• the W family

Likadant här.. sonen är 9 mån, har pillat på sina öron sen ca 2 månader tillbaka.. han gör det när han är trött.

Brukar vara "första tecknet" på trötthet för honom.. sen går det en liten stund o så kommer det en gäsp o sen klias det i ögonen osv osv :)

När han ligger o gosar i knät vill han gärna pilla på mina öron oxå.. det är inte lika smidigt för mig att ha mina öron inom räckhåll :D

• Aquavit

Min son, nu två år, har alltit pillat sig mycket på öronen när han är trött, och han gör det fortfarande. Det är så gulligt när han sitter med en örsnibb i varje hand och ögonlocken börjar bli tyngre....
    Det är rätt vanligt har jag hört att de gör så när de är trötta

• tussilago00

Min bebis på 6 månader tar sig alltid på öronen när han  är trött! Och har gjort så sen han va typ pytteliten. Vet att mina systerdöttar gör/har gjort det med och har lagt märke till att många barn faktiskt gör så.... Jag tycker oxå det är jättegulligt! Glad

Svar på tråden Tar sig på öronen hela tiden! Kan de vara tänderna?