• smurfensmamma

8-månaders bebis som vaknar och gallskriker....

Hejsan!

Vi har en 8-månaders tjej som vaknar och gallskriker på nätterna, och då menar jag verkligen gallskriker, hon ligger och hoppar så arg, ilsken eller rädd är hon?? Vi har testat allt möjligt, att bara stoppa in nappen, lägga över henne på magen och buffa på rumpan eller lägga över henne till vår säng. Det känns inte riktigt som att hon är vaken, och vaknar hon till, då om jag tagit upp henne och lägger henne på mitt bröst och antingen sjunger eller pratar till henne. Så är hon vaken kanske en halvtimme....men det slutar alltid då på samma sätt; vi ger henne välling för att hon ska somna om.

När vi lägger henne på kvällen så får hon oftast vällingen tillsammans med oss i soffan, antingen med syrrorna omkring tittandes på Bolibompa eller ngt senare när de stora lagt sig runt 19. I bland lägger vi henne direkt efter vällingen, andra dagar ca en halvtimme efter vällingen. Hur vi än gör är det aldrig problem för henne att somna själv då..... det gör hon med nappen och snuttefilten......

Första gången hon vaknar är ngn gång mellan 22-01. Välling
    Andra gången mellan 03-05. Välling.
    Sen sover hon till ca 07

Någon med erfarenheter av detta, vi orkar inte springa och göra välling mer. Såklart vill vi att hon ska sova hela natten, till saken hör att vår 2-åring sover illa..hon vaknar oftast, inte varje natt, mellan 02-03 och somnar sen inte om förrän 3h senare. Detta är väldigt påfrestande!

Så snälla. Tips och råd mottages tacksamt!

Meja 25/8-06 Juni 1/6-08 Lova 2/6-10
  • Svar på tråden 8-månaders bebis som vaknar och gallskriker....
  • MalinEddie

Hur äter hon dagtid? Det låter som att vällingen är mer än en vana tycker jag.

• smurfensmamma

Hon äter bra på dagarna. Gröt runt 8, sen en burk mat vid 11-12 sen sover hon oftast till kl 15 och då gröt när hon vaknar och sen ev en burk mat eller bara vällingen innan läggdags.

I natt har hon varit vaken nästan hela natten vet inte vad det var som gjorde det, det var första gången....pust.

• Penguine

Separationsfasen som spökar kanske? Hur sover hon om hon får sova i eran säng?

• smurfensmamma

inte bättre dessvärre....

• RosaNapp

Har det nyss börjat? Kan vara separationsfasen, den ter sig olika för alla. Mycket extra närhet på dagarna kan hjälpa till, och på natten naturligtvis.

Har ni gått snabbt fram med maten? Kan ju vara magknip också, då tror dom lätt att dom är hungriga och så blir det en dålig cirkel av mer mat och mer ont. Prova annan mildare välling?

• Penguine

Känns ändå som det kan vara separationsfasen som spökar. Men jag skulle nog testa att skippa vällingen på natten, jag tror också den är en vana mer än att hon faktiskt är hungrig.

• smurfensmamma

Jag är övertygad om att det är en vana på natten med vällingen. Men hur ska vi bryta mönstret, hon verkligen gallskriker ju. Och är i stället vaken sen då...... Vet att vi måste ta kampen.

Hon får redan mild välling. Men tror att det kan ligga ngt i det att det skulle kunna vara magknip.
    Sen är hon inne i seperationsfasen också för den delen, det märks på dagarna, gråter så fort jag lägger ner henne på golvet eller rättare sagt när jag gått 5 steg ifrån henne då.

Ja just gallskriket har nog hållt på en månad kanske innan det har hon vaknat och skrikit men mer vanligt skrik.

• smurfensmamma

Nä usch vad detta är jobbigt! Nu fick hon välling kl 19 och en och en halv timme sedan vaknar hon och är superledsen..... går absolut inte att söva om henne. Sparkar vrider sig och gallskriker. Vad är detta? Kan man få kolik efter 6 månader?

• MalinEddie
    smurfensmamma skrev 2011-02-13 20:49:37 följande:
    Nä usch vad detta är jobbigt! Nu fick hon välling kl 19 och en och en halv timme sedan vaknar hon och är superledsen..... går absolut inte att söva om henne. Sparkar vrider sig och gallskriker. Vad är detta? Kan man få kolik efter 6 månader?
    Hur gör ni när ni försöker få henne att somna om? I separationsfasen behöver de ofta mer närhet än vanligt.
  • smurfensmamma

Det blir nästan värre när vi tar upp henne... Om vi lägger oss med henne i vår dubbelsäng så får hon nästan panik. Jag tror inte hon är vaken... Men är det mardrömmar eller har hon ont i magen. Någon måste väl haft det likadant.

• smurfensmamma

Ju mer jag googlar och läser om detta desto mer säker blir jag på att hon lider av nattskräck!

• glimbergen

Hej!
    Vi har tvillingkillar som e 7 mån o Albin gör precis lika dant så jag vet hur du känner.
    Vi har ingen aning om hur vi ska lösa det för jag tycker också att de e ångestskrik o de önskar man inte någon, verkligen inte sina barn.

har du kommit på någgot bra tipps så dela gärna med dig, men du ska veta att ni inte e ensamma.
    O de e otroligt skönt o veta att inte vi heller e ensamma om detta.

Hej!
  • caraca83

Hej!

vi har det likadant...har försökt allt...hur har det gått för er andra nu när de blivit äldre? vår är nu 8 mån... 

• Ninnie

Vi har det likadant nu för tiden. Dottern är 8 månader och en vecka gammal. Jag håller på att bli tokig, brukar klara mig med lite sömn men nu är jag även förkyld och febrig så nu är det inte roligt.

• caraca83

Hej igen!

Ja kan ju uppdatera hur det gick för oss. En kväll fick jag nog och så bestämde jag mej för att försöka en blandning mellan wahlgren metoden och skrikmetoden. Jag har alltid tyckt att skrikmetoden är så brutal och vi hade försökt innan med wahlgren-metoden utan resultat nattetid, dagtid började funka, men inte natten. Så jag gjorde så här:

Jag körde skrattet-i-godnattet(enligt wahlgren) och jag busade med henne när hon låg i sängen så att hon kiknade av skratt, länge, sedan sa jag bestämt; nu ska xx sova, så mysigt, vilket jag brukar göra på dagarna när hon ska sova i vagnen, så det kände hon igen. Sedan drog jag igång speldosan(liknande som att "ramsa" enligt wahlgren) och så marscherade jag ut bestämt men stängde inte dörren utan lät den vara öppen. Sedan stökade jag på och bullrade och slamrade(=plockade upp leksaker, gick på toan m.m. m.m.) (som wahlgren beskriver att man kan göra för att få allt att "verka" normalt) utanför rummet i 5 minuter(och här kommer skrikmetoden in).  Eller förresten så mycket skrik blev det inte ens, mest lite missnöjt gnäll och aningens skrik, men somnade förnöjsamt och gör det ännu...

Och kan ni tro, jag behövde endast gå in 3 ggr med 5 minuters mellanrum och sen hade hon sövt sej själv. Är nu inne på femte natten och det funkar. Hons over som en stock från 07.00-06.00!!!!! HAr slutat gallskrika nattetid!!!!! HELT OTROLIGT!!!!!!
    Det är endast inatt hon vaknat 2-3 ggr, men hon har mest gnytt och inte kunnat somna om, men när jag gått in efter en stund och lagt på täcket och sagt nu ska xx sova, va mysigt, och dragit igång speldosan och marcherat ut så har hon somnat sen igen på egen hand efter en stund. 

Så som sagt, vet inte om detta kan vara till hjälp för ngn annan, men kanske...det funkade för oss...ville emst dela med mej eftersom ingen annan här på tråden berättat hur det sedan gått för dem. SÅ om ngn googlar på detta med samma problem så kanske detta kan vara till hjälp.

///caraca83

• Miemi

Det är nattskräck. Händer ofta livliga och nyfikna barn som tar in mycket intryck under dagen. Inget farligt, men jobbigt. Det enda du kan göra är att finnas där, vara nära, kramas. Detta vet jag efter att ha läst underbara Malin Alfvens bok. Min son gör likadant ibland. Det tar ett tag att trösta.

• caraca83

ahaa, nattskräck, då är det är inte det vårt barn har haft i alla fall,  barnet lugnar sej efter 5-10 minuter av gallskrik, kan vara längre men normalt sätt ungefär 5-10 minuter. eller? och barnet är förvirrat när det "vaknar" till, eller hur? 

nattskräck förresten, kan man ha det när man e så liten som 8 månader? kan man kanske ha, men ngn som vet? brukar inte det vara från 2 år uppåt?

• smurfensmamma

Det har blivit bättre för vår lilla tjej, vaknar sällan under kvällarna och får anfall nu. Däremot måste vi ta tag i natten då vi måste lära henne att somna om utan välling....pust...hur ska vi orka ta tag i det!

Svar på tråden 8-månaders bebis som vaknar och gallskriker....