8-månaders bebis som vaknar och gallskriker....
Hejsan!
Vi har en 8-månaders tjej som vaknar och gallskriker på nätterna, och då menar jag verkligen gallskriker, hon ligger och hoppar så arg, ilsken eller rädd är hon?? Vi har testat allt möjligt, att bara stoppa in nappen, lägga över henne på magen och buffa på rumpan eller lägga över henne till vår säng. Det känns inte riktigt som att hon är vaken, och vaknar hon till, då om jag tagit upp henne och lägger henne på mitt bröst och antingen sjunger eller pratar till henne. Så är hon vaken kanske en halvtimme....men det slutar alltid då på samma sätt; vi ger henne välling för att hon ska somna om.
När vi lägger henne på kvällen så får hon oftast vällingen tillsammans med oss i soffan, antingen med syrrorna omkring tittandes på Bolibompa eller ngt senare när de stora lagt sig runt 19. I bland lägger vi henne direkt efter vällingen, andra dagar ca en halvtimme efter vällingen. Hur vi än gör är det aldrig problem för henne att somna själv då..... det gör hon med nappen och snuttefilten......
Första gången hon vaknar är ngn gång mellan 22-01. Välling
Andra gången mellan 03-05. Välling.
Sen sover hon till ca 07
Någon med erfarenheter av detta, vi orkar inte springa och göra välling mer. Såklart vill vi att hon ska sova hela natten, till saken hör att vår 2-åring sover illa..hon vaknar oftast, inte varje natt, mellan 02-03 och somnar sen inte om förrän 3h senare. Detta är väldigt påfrestande!
Så snälla. Tips och råd mottages tacksamt!