• s0nia

Solskydd till barn, Thailand

Vad är bäst att ha med sig som solskydd till barn om man åker till Thailand,
    Riktiga UV kläder eller räcker de om man smörjer in med solskydsfaktor 50 ofta och har vanlig t-shirt och badbyxor? Hur har ni andra gjort?
    Har en son på snart 3 år och en flicka som är lite över 1 år.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-23 23:07
    Sen kanske jag kan lägga in detta i samma inlägg också..
    Ska man ha med sig barnmatsburkar till flickan som hon kan äta i två veckor eller vågar man ge den mat som finns där?

• Svar på tråden Solskydd till barn, Thailand
  • fuji

Solkyddsdräkter, smörj fria hudytor med solskydd 35 eller högre, ofta, det har funkat perfekt för oss.
    Tshirt ger nog inte alls samma skydd?

När åker ni?

• fuji

Vi var ju lite fåniga och hade med oss barnmat för 2 veckor när vi åkte dit med 1åring. Haha, massa packning!
    Men det funkade fint.
    Kändes tryggt, eftersom vi visste att det var mat hon gillade och skulle äta, plus att risken för att bli magsjuk minskar ju naturligtvis.
    Men när hon var 2 och 3 år, har hon ju ätit maten på plats med stor aptit.. fast hon håller sig mest till pasta och hamburgare, men lite thaimat också.

• s0nia
    fuji skrev 2011-01-23 23:08:20 följande:
    Solkyddsdräkter, smörj fria hudytor med solskydd 35 eller högre, ofta, det har funkat perfekt för oss.
    Tshirt ger nog inte alls samma skydd?

När åker ni?
    Okej. Men barnen blir inte kall eller så i sånna kläder då? Har bara kört solskyddsfaktor och t-shirt här hemma i sverige så har ingen erfarenhet av dom. Behöver man badskor eller liknande?

Vi vet inte riktigt ännu, ska ta en sista minuten så fort vi är klar med hepatit vaccinationen. :)
  • s0nia
    fuji skrev 2011-01-23 23:11:25 följande:
    Vi var ju lite fåniga och hade med oss barnmat för 2 veckor när vi åkte dit med 1åring. Haha, massa packning!
    Men det funkade fint.
    Kändes tryggt, eftersom vi visste att det var mat hon gillade och skulle äta, plus att risken för att bli magsjuk minskar ju naturligtvis.
    Men när hon var 2 och 3 år, har hon ju ätit maten på plats med stor aptit.. fast hon håller sig mest till pasta och hamburgare, men lite thaimat också.
    Jo, jag tänkte de att man minska smittorisken för magjsuka då. :)  Och sen så är de väl socker i barnmatsburkarna där har jag hört och läst. 
    Har ditt/dina barn tagit dukoral när dom varit över 2 år?
  • fuji

Jag har aldrig sett barnmat i Thailand som vi har här hemma, bara puréer.

Vi har aldrig tagit dukoral, varken barn eller vuxna, har ett barn, 4 år, som snart ska på sin fjärde Thailandsresa

Badskor är ett måste, det är ofta för varmt att gå barfota för barnafötter ( jag klarar heller inte av att gå utan något på fötterna, det bränns!) Men många vuxna går barfota. fattar inte hur de klarar den hettan i sanden mot fötterna. Och det är väl också svar på din fråga om det blir kallt med solskyddsdräkt... Det blir aldrig kallt, det blir snarare för varmt i solen mitt på dagen, så man får ta barnen i skugga och leka, eller in en stund i ACn.

Dessutom skyddar ju skorna fötterna mot solen, saker som kan finnas i sanden, i vattnet osv.
    Vi åker alltid i slutet på mars, eller i april, och då är det ju också lite extra varmt i och för sig.

Bra blöjor finns att köpa där, så ta inte med en massa sånt.

• dripdrop

Kan vara skönt att ha med sig mat så man slipper trubbel om de inte tycker om maten där, iaf för ettåringen. Det kan ju vara rätt stressande annars! Sen vet ju bara ni föräldrar hur pass kinkigt barnet kan vara..är ju så olika.

• ronn

När vi var i Thailand förra året med sonen som då var 10 månader,hade vi inte solskyddsdräkt.
    Vi smörjde med sunblock,och så hade han t-shirt på sig när han badade.Han var lika vit när vi åkte hem som han var när vi komm dit =)
    En sak som är jätte bra att ta med sig,är ett heltäckande uv skydd till vagnen,vi hade inte klarat oss utan det.
    Folk stoppade oss på gatan och frågade var vi hade köpt det,så tror inte det går att köpa där nere.

Svar på tråden Solskydd till barn, Thailand