TV-pejling
Har förstått att det är enklare för Radiotjänst att pejla om man bor i villa än i lägenhet där det kan vara svårt att avgöra vartifrån signalen kommer. Om dom pejlar utanför ens villa och får in tv signal, kan man då genom att neka när dom ringer på slippa tv-licensen? Måste dom bli insläppta och se TVn med egna ögon trots signal för att man ska bli tvungen att betala?
Grejen är den att vi har en tv, men inte ser speciellt mkt på den och det är en av anledningarna till att vi inte betalar tv-licensen. Innan jul ringde Telia upp och hade ett erbjudande på ett kanalpaket som jag i min dumhet tackade ja till, men som jag senare sa upp inom ångertiden (14 dagar). Hämtade aldrig ut boxen på Posten heller.
Fick ett samtal från Radiotjänst att Telia skickat in att vi köpt en produkt och hon ville veta om det var en box eller TV. Jag sa att det var en box som vi aldrig hämtat ut och sagt upp för att vi bestämt oss för att inte skaffa TV (lögn, jag vet). Hon menade på att det var 3 månaders uppsägning på sån apparatur och godtog inte att jag sa att vi aldrig hämtat ut den och börjat använda den eftersom vi inte har nån TV. Hon skulle därför skicka ut en faktura som jag kunde skicka tillbaka till dom och bifoga kopia på uppsägningsbrevet från Telia (som vi inte ens fått än).
Nu till ytterligare en fråga. Gissar att vi nu hamnat i deras register över såna som ska kollas upp lite extra, kan man bara genom att låta bli att öppna dörren när dom ringer på/ låta barnen öppna och neka till TV-innehav trötta ut dom så att dom ger upp?
Kommer att vara skitnervös ett tag framöver, både för att dom ska vara här utanför och pejla samt att dom ska ringa på dörren.
Vill nu slippa kommentarer som "skyll dig själv", " att inte betala är fel" osv, det är jag väl medveten om att det är utan dylika kommentarer.