• keea k

TV-pejling

Har förstått att det är enklare för Radiotjänst att pejla om man bor i villa än i lägenhet där det kan vara svårt att avgöra vartifrån signalen kommer. Om dom pejlar utanför ens villa och får in tv signal, kan man då genom att neka när dom ringer på slippa tv-licensen? Måste dom bli insläppta och se TVn med egna ögon trots signal för att man ska bli tvungen att betala?
    Grejen är den att vi har en tv, men inte ser speciellt mkt på den och det är en av anledningarna till att vi inte betalar tv-licensen. Innan jul ringde Telia upp och hade ett erbjudande på ett kanalpaket som jag i min dumhet tackade ja till, men som jag senare sa upp inom ångertiden (14 dagar). Hämtade aldrig ut boxen på Posten heller.
    Fick ett samtal från Radiotjänst att Telia skickat in att vi köpt en produkt och hon ville veta om det var en box eller TV. Jag sa att det var en box som vi aldrig hämtat ut och sagt upp för att vi bestämt oss för att inte skaffa TV (lögn, jag vet). Hon menade på att det var 3 månaders uppsägning på sån apparatur och godtog inte att jag sa att vi aldrig hämtat ut den och börjat använda den eftersom vi inte har nån TV. Hon skulle därför skicka ut en faktura som jag kunde skicka tillbaka till dom och bifoga kopia på uppsägningsbrevet från Telia (som vi inte ens fått än).
    Nu till ytterligare en fråga. Gissar att vi nu hamnat i deras register över såna som ska kollas upp lite extra, kan man bara genom att låta bli att öppna dörren när dom ringer på/ låta barnen öppna och neka till TV-innehav trötta ut dom så att dom ger upp?
    Kommer att vara skitnervös ett tag framöver, både för att dom ska vara här utanför och pejla samt att dom ska ringa på dörren. 
    Vill nu slippa kommentarer som "skyll dig själv", " att inte betala är fel" osv, det är jag väl medveten om att det är utan dylika kommentarer. 

• Svar på tråden TV-pejling
  • Tainted

undrar också. bor iofs i lägenhet och betalar, men tycker det är sjukt att lägga så mkt pengar på att bara få äga en tv när man redan betalar för kanalpaketet till leverantören.

en granne som inte betalar nämde att dom ringer på en gång om året ungefär och frågar om hon köpt en TV, utan att pejla (som jag förstod det iaf) men hon sa alltid bara nej och så gick dom.

• Anonym

här har då ingen plingat på ang det..aldrig nånsin.

• 7 små apor

Här plingade de såofta som 3-4ggr om året. Misstänker att man "ska" ha tv om man har barn.

Det enda moraliskt förkastliga som jag anser är att du skulle försöka skicka ungarna i dina skitiga ärenden sas.
    Om det ska ljugas så ska du göra det själv mao.
    Man kan tycka vad man vill om resten men det är som du säger rätt ointressant.

Har hört att radiotjänst är lika trevliga att ha att göra med som pissmyror och lika påhägnsna som blodiglar och att de kör många fula knep. Du har ingen som helst skyldighet att öppna så till vida det inte finns en husrannsakningsorder och den går alltid via åklagare och då måste du ha begått ett brott först. Däremot tror jag att själva pejlingen räscker som bevis, jag gissar det eftersom annars vore deras arbete rätt meningslöst.

Det jag däremot ställer mig undrande till är att du ska tvingas bevisa att du är oskyldig och visa upp ett avtal som inte är ingåenget men iom att det är statligt så kan man kanske inte så noga veta...

• Anonym (Råttan)

Jag har inte betalat tv-licens på 20 år och här har dom aldrig plingat på dörren iaf.
    Hur mycket pengar har jag sparat?

• Tainted

tänk på att man måste betala avgiften även om man inte har TV, men bara en radio.. så ha ingen synlig från fösntret som dom kan se.

• AnnelieE
    7 små apor skrev 2011-01-24 02:57:38 följande:
    Har hört att radiotjänst är lika trevliga att ha att göra med som pissmyror och lika påhägnsna som blodiglar och att de kör många fula knep. 
    Kan ju bero på personer som denna:
    Anonym (Råttan) skrev 2011-01-24 04:44:33 följande:
    Jag har inte betalat tv-licens på 20 år och här har dom aldrig plingat på dörren iaf.
    Hur mycket pengar har jag sparat?
     Dvs. osolidariska människor som snyltar på skattebetalarna.
  • Anonym
    Tainted skrev 2011-01-24 16:52:39 följande:
    tänk på att man måste betala avgiften även om man inte har TV, men bara en radio.. så ha ingen synlig från fösntret som dom kan se.
    Det är fel.
  • Tainted

jasså? TV/Radio avgift heter det väl? eller gjorde några år sen iaf och då var det så..

• Anonym
    Tainted skrev 2011-01-24 16:58:56 följande:
    jasså? TV/Radio avgift heter det väl? eller gjorde några år sen iaf och då var det så..
    För länge sedan gällde det även om man hade radio. Pengarna man får in går till både TV och Sveriges radio.
Svar på tråden TV-pejling