• Tiffany

Urinsten hos katter

Hej!

Jag åkte in akut med min hankatt i förrgår som att jag misstänkte något var allvarligt fel då han inte kunde kissa, han började spy och fräsa. Veterinären kostaterade att han hade urinsten/grus, de sövde honom och förde in en kateter och löste upp gruset + tömde blåsan.. Igår hämtade vi ut smärtstillande +´antibiotika till honom på apoteket.

igår och idag har han haft svårt att kissa, det kommer bara små droppar men ibland efter en lång tid kan jag hitta honom i något hörn helt genomblöt av kiss, kan det vara så att han spänner sig och har så ont att det blir svårt att kissa som att han sen helt plötsligt är genomvåt eller är det nya urinstenar? någon som vet, annars får jag ringa till VET men han har stängt idag så tänkte höra ifall någon vet här ?

• Svar på tråden Urinsten hos katter
  • dezibel

Något är det ju som täpper till eftersom han inte kissar normalt. Ring en annan klinik om din är stängd för katten har förmodligen väldigt ont. Regionssjukhusen har öppet dygnet runt varje dag.

• leolina1980

Hur gick det med katten? Åkte du in?

• GulTussilago

Hur gick det? Åkte ni in igen?

Eftersom han blev blöt av kiss så kan han ju få ut kisset iallafall.
    Jag antar att ni även fick urinstenslösande foder? (eller åtminstone förebyggande)

Eftersom han fick antibiotika borde han bli bättre inom några dagar.
    Men om han inte får ut något kiss måste ni åka in igen! Annars kan ni nog avvakta lite.

• Havanna82

Ett tips om ni inte redan gör det är att börja ge enbart blötmat, typ Mjau eller Bozita!

• Rigmor Mortis
    Havanna82 skrev 2011-01-25 11:42:51 följande:
    Ett tips om ni inte redan gör det är att börja ge enbart blötmat, typ Mjau eller Bozita!
    Inte förrän gruset/stenarna/kristallerna är borta.

• Tiffany

Hej! Tack er alla! Jag blev så orolig och åkte in igen, veterinären klämde på blåsan och det kom kiss, så det var inte tal om något stopp igen, det var antagligen så att katten hade ont när han kissade att han spände sig liksom..
    Jag har varit noga med att ge antibiotika+smärtstillande så nu äntligen är han helt återställd.

Ja han fick spec. foder som skulle hjälap till nya stenar att lösa upp sig osv..

Han är glad idag, är precis som förut, imorgon är sista dagen för hans antibiotika

• Rigmor Mortis

Konstaterades det att han hade bakterier i urinen också, eller varför fick han antibiotika? 

• Tiffany

Han fick antibiotika första gången vi var in då han hade hur mkt vita blodkroppar som helst, han hade ju inte kissat på någon dag, och blåsan var hård och full.. han var hur dålig som helst när ja åkte in med honom

• Rigmor Mortis

Ja men var det bakterier? Det är inte särskilt vanligt att katter har bakterier i urinen, är blåsan inflammerad av andra orsaker än bakterier är det bara korkat att skriva ut antibiotika. 

• myway

Tänk på att följ upp honom. Det är inte bra att gå på specialfoder för länge, då det istället kan ändra pH så att han får en annan typ av stenar.

jag säger bara vad jag tycker
  • Rigmor Mortis
    myway skrev 2011-01-31 09:29:12 följande:
    Tänk på att följ upp honom. Det är inte bra att gå på specialfoder för länge, då det istället kan ändra pH så att han får en annan typ av stenar.
    Instämmer! Kalciumoxalatstenar är dessutom farligare än struviterna eftersom de bara kan avlägsnas genom operation. Men jag tar för givet att det är inbokat ett återbesök med nytt urinprov för att kolla om det finns kristaller kvar.
Svar på tråden Urinsten hos katter