• Anonym (förbannad)

Dagisavgift vid separation

Tänk på dagisavgiften vid separation. I en del kommunier, tex min så baseras avgiften enbart på inkomsten hos den barnet är folkbokförd hos. Så tänk på att lämna in en ny inkomstuppgift med bara din inkomst om det är dig barnen bor hos. Så är det oavsett om man har vv eller något annat.

Själv är jag förbannad på dagis för att de inte har lyckats klämma ur sig det förrän nu så att jag sammanlagt har betalat ca 1500:- extra i avgifter sedan separationen.

• Svar på tråden Dagisavgift vid separation
  • h8him

Visst kan du kräva återbetalning? Sen kan du kräva delad faktura om ni har vv.

• Anonym (förbannad)

Delad faktura blir det bara om mitt ex går med på det. Och varför skulle han vilja beala om han kan slippa?

Jag kan inte få återbetalning för det var mitt ansvar att lämna in korrekt inkomstuppgit.... Fattar bara inte hur jag skulle ha haft en aning om att det bara skulle beräknas på min inkomst och inte på hans.

• Anonym

Delad faktura måste han inte alls gå med på. Enda kravet är att han är skriven på en annan adress än din. Ring kommunen och be dem skicka ut delad faktura. Hur hög avgiften är baseras däremot precis som du skriver på inkomsten där barnen är skrivna.

• Anonym (förbannad)

Jag har redan försökt få till delad faktura, sedan oktober. Det går inte igenom om han inte går med på det.

• Anonym (har inte rätt)

Kommunen har inte rätt att skicka hans del i fakturan till dig har han barnen vv så är dom skyldiga att fakturera honom den! 

• Anonym (mkt märkligt)

Här räknas barnomsorgs avgiften för skillda enskillt,alltså när barnen är hos pappan så betalar han för sina timmar och när mamman har barnen så betalar hon då barnen är på förskolan för hennes timmar,så ring dutill din kommun och prata med dom igen.

• Nalle Puh73

Bor barnen varannan vecka ska du betala för dina veckor baserat på din lön och han ska betala sina veckor baserat på hans lön, så egentligen är det inte delad faktura utan 2 separata som ska skickas.
    Pratar med kommunen igen o förklara.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Anonym (förbannad)

Jag har pratat och i min kommun är det så att om man är överens så kan man få delad faktura och då beräknas det på vars och ens inkomst. Annars kommer fakturan till den som barnet är skriven hos och då ska det beräknas på dens inkomst.

Mitt problem är att jag inte har haft en aning om att jag skulle uppge min inkomst separat utan vi har fortsatt att ge en gemensam inkomstuppgift till dagis och därför får jag betala för allt eftersom vi inte har kommit överens om delad.

• Anonym (förbannad)

Som jag förstår det är det olika system i olika kommuner.

• Anonym (mkt märkligt)

men nu har du väl anmält den nya från nu då får man hoppas så det blir rätt nu?

• Anonym (förbannad)

Jag fick reda på hur det funkade i fredags eftermiddag. Så jag har skrivit ut blanketten och lämnar den i eftermiddag när jag hämtar på dagis. Så nu ska det bli rätt.

Jag hoppas bara att jag genom att skriva den här tråden får någon annan att inte göra samma misstag som jag.

Svar på tråden Dagisavgift vid separation