• Anonym

Ok att plocka/ansa ögonbrynen på 9-åring?

Jag måste höra vad ni andra tycker då jag själv är väldigt kluven i frågan. Det är så att min nyligen 9 år fyllda dotter har kommit in i puberteten sedan något halvår tillbaka och efter det har hennes ögonbryn börjat bli ganska "vildvuxna" och vill gärna växa ihop i mitten också. Jag har aldrig sagt ett ord om detta till henne men hon är själv mycket bekymrad över detta, står ofta och tittar sig i spegeln och säger att hon hatar sina fula ögonbryn och att kompisarna i klassen också påpekat detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-24 10:54
    Råkade posta för tidigt....

Nu funderar jag på att jag ev ska hjälpa henne att ansa hennes ögonbryn lite, ta bort håret mellan ögonbrynen typ. Men jag är så rädd att jag ska ge henne fel signaler att inte duga som man är att jag inte vågat.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Ok att plocka/ansa ögonbrynen på 9-åring?
  • pluvdo

Óm hon mår dåligt av dem och barnen är på henne tycker jag du kan göra det.

• Anonym (me)

Klart det är OK att plocka hennes ögonbryn lite om hon själv vill det.
     Vet själv hur hemska barn kan vara i den åldern, hellre hjälpa henne plocka än att hon blir retad för det!

viktigt är väl att du förklarar hur man gör, säger åt henne att inte försöka själv än utan be dig om hjälp, för tar man för mycket ser det konstigt ut! och att du verkligen bara tar det som är "värst" så att hon inte ser ut som dessa tonnåringar som bara har ditmålade streck

• hannahlilla

Jag hade nog plockat lite i mitten och på de andra ställena där det mest behövs om det hade gällt min dotter. Har själv väldigt buskiga ögonbryn och min mamma hjälpte mig plocka dem i tidig ålder eftersom jag skämdes över det. Inte så dem blev smala eller så utan bara tog det värsta så att det såg lite mer prydligt ut :)

Elvira, 19/3-07.
  • Queenie70

I det fallet, då det om jag förstår saken rätt handlar om nån för tidigt hormonpåslag, hade jag faktiskt hjälpt henne med det. Givetvis duger hon som hon är och jag förstår hur du tänker. Samtidigt är det fan inte lätt att avvika om vi ska vara ärliga, och man kan tyvärr inte förändra världen på egen hand.

• pluvdo

Ni kanske kunde gå till någon salong och klippa hår och ansa ögonbryn så det blir mer något man skämmer bort sig med och inte något vardagligt som hon sedan riskerar att stå och hålla på med själv? Eller jag vet inte.

• Pickeli

Att hjälpa henne att ansa är ju bara en tillfällig lösning på problemet som i grund och botten handlar om osäkerhet.

Tror tom att ev mobbing skulle kunna förvärras av att plocka dem, eftersom att det redan är noterat att de är som de är.

Jobba med hennes självkänsla och visa att alla är olika, risken finns ju att du annars kommer få problem med både ditten och datten hon inte är nöjd med i sitt utseende i framtiden.

Det är min åsikt.

Google it!
  • TjockKatt

Det är en så lätt grej så jag tycker det kan vara okej. Ungefär som om hon skulle behöva hjälp med bra rengöringsprodukter för acne. Erbjud dig att plocka det värsta, hon behöver ju inte ha fjortisbryn men å andra sidan kanske man inte vill bli kallad McDonald heller...

• Queenie70

Samtidigt kan det säkert bli en sak som uppmärksammas extra och också kan bli en GREJ i skolan, om hon plötsligt kommer ansad till skolan en dag. Jag skulle ta det lite pö om pö, så att det inte blev en förändring från en dag till en annan.

• Pickeli

Ang ditt tillägg.

Jag tror inte du ger henne fel signaler genom att hjälpa henne, men jag tror inte det är en hel lösning på problemet tyvärr. Dessutom är det ju en pågående process och du komemr få plocka dom väldigt ofta. Kanske du kan lära henne själv hur man gör, och plocka bara de värsta stråna i mitten så det inte ser "plockat ut"

Google it!
  • Pickeli
    Queenie70 skrev 2011-01-24 10:59:34 följande:
    Samtidigt kan det säkert bli en sak som uppmärksammas extra och också kan bli en GREJ i skolan, om hon plötsligt kommer ansad till skolan en dag. Jag skulle ta det lite pö om pö, så att det inte blev en förändring från en dag till en annan.
    precis min tanke.
    Google it!
  • Anonym

Tack för alla svar, då plockar jag det värsta mellan ögonen först och tar sedan lite pö om pö så det inte blir så jättestor skillnad direkt. Vill ju inte att det ska bli en "grej" liksom :/

• Anonym

Jag var själv tidig i puberteten och önskar verkligen att jag fick hjälp med att dölja generande hårväxt under en tid då man kände sig ensam om att ha det. Och i detta fallet handlar det ju inte om att börja "göra kön" - även en kille med ihopvuxna ögonbryn kan besväras av det.

Så absolut, hjälp henne! Ni kan även prata om att det är sorgligt att man ska behöva göra det osv så att man inte lägger locket på jobbiga känslor. Hon kommer att vara tacksam!

• NadiaMi

Om hon själv vill plocka lite vid ögonbrynen ser jag inget som helst problem med att hjälpa henne komma igång.
    Ta dock endast mellan ögonbrynen och gör inte så hon får 'proffs-bryn'. Bara att hålla undan det värsta emellan gör stor skillnad, och borde vara tillräckligt för att hon ska känna sig lite lugnare.
    Sedan kan hon själv ta över plockandet när hon vet hur hon ska göra - "Ta tag i pincetten, grip tag om ett av de små hårstråna som du vill ta bort, håll ihop noga och dra snabbt." Ja, en ganska enkel process alltså.

Det handlar ju inte om någon styling och måttande om hur de perfekta brynen ska se ut utan bara om att plocka bort de små strån hon inte vill ha kvar, så så länge du inte gör det till en 'skönhetslektion' utan mer en 'hur du använder pincett-genomgång' är det bara att sätta igång.

• Anonym

Om hon blir retad så är det väll okej, om inte  vänta 1-3 år till 

Svar på tråden Ok att plocka/ansa ögonbrynen på 9-åring?