• Rhoda Horswunce

Hjälp! Inbyggnadsugn och induktionshäll, jag fattar inte?

Hej,

Jag har köpt en inbyggnadsugn och ska även köpa en induktionshäll. Ugnen är på 220 V och ska som jag förstått det ha en 16 A säkring. Jag har 3-fas (3*16A) så jag tänker att jag måste sätta ugnen på en fas och sedan induktionshällen på (förmodligen) två faser, men hur gör jag detta i praktiken? Just nu sitter det ett vägguttag där, jag undrar om man kan köpa en stickkontakt som passar och som man kan koppla både ugnen och hällen till, och var köper man i så fall den? Eller måste man skruva isär själva  uttaget?

Och visst kan man väl inte koppla ugnen till ett vanligt uttag? Eller finns det någon här som gjort så och det funkar bra?
  • Svar på tråden Hjälp! Inbyggnadsugn och induktionshäll, jag fattar inte?
  • Birgitta2

Du bör inte göra nånting av detta själv, om du inte är elektriker, och det låter inte så. Ta dit en elektriker. De tar ca 400 kr i timmen. Och då gäller försäkringen om nåt skulle gå fel. Det gör den inte om nåt händer, och du själv har gjort jobbet (och inte har licens för det).

• Rhoda Horswunce
    Birgitta2 skrev 2011-01-24 11:09:38 följande:
    Du bör inte göra nånting av detta själv, om du inte är elektriker, och det låter inte så. Ta dit en elektriker. De tar ca 400 kr i timmen. Och då gäller försäkringen om nåt skulle gå fel. Det gör den inte om nåt händer, och du själv har gjort jobbet (och inte har licens för det).
    Är det inte så att man får montera själva stickkontakten själv, bara man vet vad man gör, och att försäkringen gäller så länge allt är rätt monterat? Så har jag fattar det i alla fall? Min sambo jobbar som flygplanselektriker, så jag är helt säker på att han klarar av att montera allting korrekt bara han får veta hur man ska göra.
  • Birgitta2
    Rhoda Horswunce skrev 2011-01-24 11:54:51 följande:
    Är det inte så att man får montera själva stickkontakten själv, bara man vet vad man gör, och att försäkringen gäller så länge allt är rätt monterat? Så har jag fattar det i alla fall? Min sambo jobbar som flygplanselektriker, så jag är helt säker på att han klarar av att montera allting korrekt bara han får veta hur man ska göra.
    Försäkringen gäller INTE om det inte är gjort av en auktoriserad elektriker. Gäller det enbart kåpan, så är det en sak, men pillar du det minsta i ledningar och sånt, så ryker försäkringen om nåt händer. Du måste kunna hänvisa försäkringsbolaget till den som gjort det. Och skulle du hänvisa till din man så är ni körda.

Att vara flygplanstekniker innebär inte att han har elektrikerlicens. Jag hade aldrig i livet vågat ta den risken, IFALL nåt händer.
  • Brockmadigan

Man får montera själv om man kan och det verkar ju inte din man kunna. Alltså får han inte göra det!

• Rhoda Horswunce
    Birgitta2 skrev 2011-01-24 11:59:13 följande:
    Gäller det enbart kåpan, så är det en sak, men pillar du det minsta i ledningar och sånt, så ryker försäkringen om nåt händer. 
    Ja, och det är ju därför jag undrar. Jag vet att vi inte får göra något i väggen, utan enbart montera en stickkontakt (eller hur?), och det jag undrar är om man kan köpa en sådan och montera både ugnen och hällen i den, eller om själva uttaget i väggen måste göras om (i så fall förstår jag ju att en elektriker behövs)?
  • Pia och Elna
    Brockmadigan skrev 2011-01-24 12:03:15 följande:
    Man får montera själv om man kan och det verkar ju inte din man kunna. Alltså får han inte göra det!
    Ja och heller inte kapabel att ta reda på fakta via handböcker, manualer eller likbnade utan det frågas istället på ett anonymt forum på nätet där man kan få vad för svar som helst.

Nej ts ni ska nog låt någon som kan det där fixa då ingen försäkring kommer gälla och ni riskerar att skadas.
  • Birgitta2
    Rhoda Horswunce skrev 2011-01-24 12:20:28 följande:
    Ja, och det är ju därför jag undrar. Jag vet att vi inte får göra något i väggen, utan enbart montera en stickkontakt (eller hur?), och det jag undrar är om man kan köpa en sådan och montera både ugnen och hällen i den, eller om själva uttaget i väggen måste göras om (i så fall förstår jag ju att en elektriker behövs)?

Eftersom du inte har dessa kunskaper så bör du inte ens försöka dig på att koppla grejerna till ny stickkontakt. Risken finns att halva säkringsskåpet pajar, liksom ev. ledningar i väggen. DET blir dyrt att fixa.

• Elea

Hej
    Vi har en inbyggnadsugn, den behöver en särskild kontakt och en särskild dosa i väggen samt sladd till elskåpet. Följde inte det med monterat och klart? Själva kontakten alltså? Kontakta affären isf, det ska göra det... 
    Det är hursomhelst något som en elektriker måste göra. 

Vår häll har däremot en vanlig kontakt, så det skulle ni ju kunna koppla själva om er ser likadan ut. 

Svar på tråden Hjälp! Inbyggnadsugn och induktionshäll, jag fattar inte?