Finns det bakteriedödande tvättmedel?
Isåfall vart?
Tänkte att det skule vara bra när man tvättar ex kläder och sängkläder som barnet kräks ned.....
Isåfall vart?
Tänkte att det skule vara bra när man tvättar ex kläder och sängkläder som barnet kräks ned.....
Värme är bakteriedödande. Sängkläder i bomull tål 90 graders vittvätt - inget som överlever där! ;) Kläder kör du i 60 grader så dör det mesta!
Tvätta det på högsta temp så dör ev bakterier ändå utan kemiska tillsatser
Går det så tvätta sängkläder i över 75 grader, det tar bort det mesta i bakterieväg.
Annars påstår sig ju Vanish ha ett medel som är antibakteriellt, men huruvida det funkar och om det tar bort virus också (som det ju oftast är om barnet kräks av magsjuka), låter jag vara osagt.
Fast magsjuka är inte bakterier utan VIRUS. Och det finns inget medel för det. Däremot tvätta i minst 60 grader, gärna mer om det går. Sen säger dom att torktumla efteråt är bra det tar död på mer.
Magsjukan som går är virus (om det inte är på grund av dålig mat, då är det bakterier)
Virkon dödar det mesta - även virus - men det kan man inte tvätta i... (men det är bra att torka golv och andra ytor med)
Tvättråd vid vinterkräksjuka är som sagt minst 60 graders tvätt.
Klorin och Debisan tar också död på det mesta faktiskt och för att städa i hemmiljö tror jag att det är fullt tillräckligt. Virkon och Perform används mest i laboratoriemiljö och på sjukhus och liknande där det krävs en steril miljö. Vet faktiskt inte om det finns att köpa för privat bruk. I normala fall är det onödigt att städa med Perform eller Virkon hemma skulle jag säga.
Enligt smittskyddsinstitutet är det KLORIN som tar död på vinterkräksjuka, finns inget annat medel som är lika effektiv som det. Så det är ett tips vid städning. :)
Hygiensköterskan här har rekommenderat Virkon mot vinterkräksjukan i hemtjänsten och på äldreboenden. Finns att köpa på Granngården i alla fall - används i stallar och ladugårdar också... Klorin brukar jag också använda hemma på toan vid maginfluensa... + handsprit + ytdesinfektion!!!
Desisoft är tydligen ett märke på ytdesinfektion samt handsprit som klarar vinterkräksjukan bra. Vi har använt det denna veckan och peppar peppar så verkar vi andra ha klarat oss.