• Lillan L

    Ni med bettskena? Hjälp mig att lugna mina skräcktankar

    Hej!
    Har införskaffat en bettskena i hårdplast. Tydligen så gnisslar jag tänder och har under de 3 sista månaderna bitit sönder tänder vid 4 olika tillfällen som kan bero på gnissling (eller även otur enligt tandläkaren, vet inte själv vad jag ska tro själv eftersom vid två av tillfällen när en tand gick sönder åt jag potatis ena gången och russin andra).

    När det kommer till tänderna är jag en extremt orolig människa. Att ha bitit sönder tänderna har jag tacklat med panik och tårar, skräcktankar om tändernas slut osv. Nästan fått lite tvångstankar då jag gått till spegeln flera gånger per dag och försäkrat mig om att tänderna inte gått sönder ytterligare.

    Till bettskenan nu då, den låg först hemma i en månad, jag provade den stundvis dagtid för att vänja mig vid känslan, tycker det är obehagligt. Men nu har jag äntligen vågat mig på att sova med den i 3 nätter. 1a natten gick fint. 2a natten märkte jag en otroligt ökad salivproduktion, så jag låg där och svalde och svalde innan jag somnade, ett par timmar senare vaknade jag av att skenen låg lös i min mun. 3e natten satt skenan på plats men vilken ömhet som följer!
    Det ömmar nåt otroligt i framtänderna! Kunde inte ens tugga på en banan utan att rycka till av smärtan. Ska det vara så? Hela långa dagarna?
    Dessutom tycker jag det ser ut som om att mina framtänder som verkar ha fått det värsta trycket har flyttats lite, liksom tryckts fram. Är det möjligt eller låter det som inbillning av för mycket stirrande i spegeln?

    Ett långt inlägg av mig, snälla kan inte ni berätta om eran upplevelse av att ha bettskena? Bettskenan är förknippad med rädsla för mig, är rädd för hur det ska vara på morgonen när jag vaknar. Är rädd för förändringar i munnen, nackdelar, tryckskador, ja att något negativt ska komma av att sova med denna...

  • Svar på tråden Ni med bettskena? Hjälp mig att lugna mina skräcktankar
  • mia A

    Jag har bettskena pga av min reumatism o biter ihop så det gör ont.


    Minns inte hur det var i början men jobbigt var det, du kan inte svälja den men det trycker i början innan man vant sig mot tänderna.


    Efter ett tag blir man van.


    Efter mina barns födelse har jag varit utan skenan men märker nu att jag får mer o mer ont och biter ihop mer.

  • Philippa

    Jag har bettskena som har hjälpt mig enormt, jag kan inte sova utan den alls..... i början kände jag lite som du med att tänderna hade "flyttat" sig, men det var bara inbillning....

    Jag har nu haft bettskena i 8 år och är supernöjd, är jag utan en natt får jag jätteont i käkar och huvud....

  • Survivor11

    Har haft bettskena så länge jag kan minnas. Det tar ett tag innan tänderna blir vanda med detta och rättar sig efter skenan.
    Nu kan jag inte vara utan den utan att jag får ont i huvet pga att jag biter ihop tänderna.
    Jag krossade ett flertal tuggtänder och hellre lite obehag i början än att fler tänder tar strykSkrattande

  • Lillan L
    Philippa skrev 2011-01-24 12:56:14 följande:
    Jag har bettskena som har hjälpt mig enormt, jag kan inte sova utan den alls..... i början kände jag lite som du med att tänderna hade "flyttat" sig, men det var bara inbillning....

    Jag har nu haft bettskena i 8 år och är supernöjd, är jag utan en natt får jag jätteont i käkar och huvud....
    Tack för ditt svar! Jo jag hoppas att detta är en vaneperiod bara. När det gäller framtänderna tycker jag inte bara att det känns som om att de flyttat på sig, utan att det syns också....ja ojoj man vet inte om man spelar sig själv ett spratt eller om det faktiskt är så...
  • Cherry09

    Jag fick bettskena av min vanliga tandläkare efter att ha haft problem med att käkarna låste sig, pga tandgnissling. Jag använde den en del, men gillade den aldrig. Den låg ofta på kudden när jag vaknade. Vad som hjälpte mig var ett besök hos en bettfysiolog. Hon slipade ner alla "gnisselställen" som jag hade, så att det alltså inte fanns några gnisselvänliga tänder. Hon sa att det borde alla göra. Att man lätt felbelastar käkarna när man äter o tuggar om man har vissa tänder som har större kontaktyta än andra. Innan kanske jag hade kontakt med 3 kindtänder när jag bet ihop. Nu har jag kontakt med alla. Käkproblemen försvann efter det.

  • Anneflisan

    Jag har haft bettskena i 15 år, är nu inne på min andra skena. Jag fick den pga långvarig spänningshuvudvärk och flera krossade/söndergnisslade tänder. Jag är inte lika nöjd med min andra skena som med den första, men det finns flera orsaker till det. När man gnisslar tänder så blir de lite ruckbara och flyttar lättare på sig. Iaf på mig det kan vara ack så lite men skulle jag sova utan skenan en/ett par nätter så spänner det genast när jag tar på den igen. Det är en vanesak att använda den, men numera har jag svårt att sova utan.

    Lycka till och ge inte upp!

  • smultron8

    Jag har skaffat nya kronor och fått de i nov mån samt som min egna tänder fått stryk av tandgnisling så var det dags att sätta in 9 st kronor på framtänder,fick bettskena efteråt och vist det känns konstigt i början bara men nu kan jag säga att hade jag vetat innan att betskena var en så bra grej så hade jag skaffat den innan jag hann fördärva mina egna tänder.
     Jag har också ont ibland i tänderna när jag vaknar på morgonen men se till att den klickar till när du sätter in den,jätte viktigt att den sitter bra alltså att det klickar när du sätter den. Jag tränade hos min tandläkare själva insättning av bettskena o när min läkare var nöjd hur satt den så blev det bra. 

  • Gnillib

    Jag har haft bettskena i 9½ år eftersom jag gnisslar tänder. Första natten hade jag varit ute och festat med kompisar och andra natten hade jag haft födelsedagsfest för sambon. Sen har det gått som på räls. Närå, skoja. Du ska inte dricka sprit för att vänja dig vid bettskenan. Det är en vanesak, men det kan vara obehagligt ändå. Min pappa gav upp efter typ en natt.

    Det som Anneflisan säger om att tänderna blir ruckbara när man gnisslar låter rimligt. Vissa kvällar har bettskenan känts obekväm, men jag har som sagt haft den i över 9 år och vant mig vid den. Lycka till nu!


    (¯`°?.¸ ღ ♥ Linus 070914 ♥ ღ ¸.?°´¯) gnillib.livejournal.com
  • KickiHH

    Hej ( jag arbetar i tandvården)
    Det är viktigt att du använder skenan regelbundet.  Om du inte använder skenan under en längre tid , vilket en månad efter utprovning kan vara kan det vara så att du pressar dina tänder vilket kan få de att flytta sig någon mm vilket kan göra att de känns obehagligt och ont i början att använda igen , Det viktiga är att du använder den varje natt i börja för att tänderna ´ställer in sig´efter de avtrycket ni gjort när skenan gjordes det kan ofta bara röra sig om någon 10dels mm men då skenan är så precis inpassad efter hur dina tänder var då kan det ta ett par dagar inan trycket minskar.  Går det om du ex går hemma kan du med fördel ha den även lite dagtid i början när det inte gör så ont mot tänderna längre mest för att vänja dig. 
    Det kan mkt väl kännas som tänderna rör sig  från morgonen när du tagit av skenan till senare på dagen med det är  en känsla. Tänderna sitter fast i hålet i käkbenet i en massa trådar ,en form av upphängningsapparat så det är naturligt.
    Om man inte använt skenan på en lång tid ,flera månader, kan det bli så att den inte passar på plats för att man bl.a pressar , biter ihop så hårt att man ändrat läge på hur tänderna biter ihop mot varandra eller att det ömmar för mkt på en viss tand ( oftast i fronten) då får man ringa så kan tandläkaren lätt slipa in skenan så att den passar igen , ofta rör det sig om små justeringar.
    Att saliven ökar när man börjar med skena är mkt vanligt men det brukar ge sig efter ett par veckor när munnen vant sig vid att ha skenan där.
    En skena är ett bra hjälpmedel att ha om man pressar tänder så mycket att fyllningar eller bitar av den egna tanden lossnar men det krävs en inväjnigsperiod precis som för personer som börjar med tanställning eller tandprotes.
    Lycka till.  

Svar på tråden Ni med bettskena? Hjälp mig att lugna mina skräcktankar