• Tussan05

Någon som dyker?

Jag och min man har anmält oss till kurs för att ta Open Water-cert i mars. Vi tog ett prova-på-dyk före jul och tyckte det var väldigt häftigt. Har varit och hämtat kurslitteraturen och börjat läsa lite smått. Nu längtar vi ut i vattnet för att börja dyka på riktigt.

Någon mer som dyker som vill dela med sig av erfarenheter, bra dykvatten, trevliga utomlandsdyk och annat kul?

• Svar på tråden Någon som dyker?
  • Amazina

Hej!

Jag älskar att dyka! Tyvärr blir det inte lika soligt när man har barn och då inte kan dyka med sin partner på semestrarna. Men det finns ju alltid andra i teamet och an blir ju alltid tilldelad en annan buddie. Jag har fått ut extremt mycket av at gå kurser. Har tagit open water, advanced och rescue diver kursen och de har verkligen gett mig extremt mycket. Efter Advancedkursen fick man mycket mer teoretisk kunskap, mer dykvett och bra erfarenheter. På rescuekursen lärde jag mig massor om "krissituationer" och det har gjort mig till en mycket säkrare dykare. Är dessutom sjuksköterska på akuten och har fått användning av mina kunskaper även där. Under en semesterresa på Bali fick jag och min man även rädda en halvdrunknad fransmann som inte hade de simkunskaper som krävdes för vågorna. Det hade jag absolut inte gjort lika bra utan den kursen!!

Mitt råd är att plugga teorin ordentligt. Inte bara för at klara provet utan för att du ska vara en säker dykare. Det vinner både du och din parter (buddie) på!! Inför varje dykresa läser ni på teorin lite, tänker igenom safetychecken, upp- och nedstigning, hur man hanterar out of airsituationen eller andra viktiga situationer. Då förblir du en bra dykare. Var heller aldrig rädd för att ta en refresher om du inte dykt på ett tag.

Dykning år verkligen en härlig sport som man (förhoppningsvis) ska kunna hålla på med tills man blir pensionär. Investera dock inte i för mycket utrustning innan du vet hur mycket du kommer dyka. Det är bättre att hyra om du dyker sällan (så länge du väljer dykskolor med BRA kvalitet på grejerna).

Mina favoritdykvatten är:
    Röda havet
    Similan Islands (Utanför Khao Lak i Thailand)

Lycka till!

• Tussan05

Hej!
    Vad kul! Jag rick svar. Det nya upplägget på forumen verkar så krångliga så jag trodde inte någon skulle hitta mitt inlägg.

Jag och maken ska till Mallorca med svärmor och barnen i sommar och då har hon lovat att passa barnen en dag medans vi dyker, så denna gång har vi barnvakt ordnat. Kan ju bli mer problematiskt om man reser bara vi och barnen i framtiden. Men som du skriver så har man ju förhoppningsvis kvar sin passion för dykning i många år.

Bra tips där med utrustningen. Maken har tittat mycket på blocket och det finns ju en uppsjö av märken och grejer där. Mycket verkar nästan nytt också så det kanske är många som skaffar mer än de behöver.

Känns som skolan här i stan är en bra sådan. De har utresor nästan varje helg och ordnar även ett par utlandsresor varje år. Det lilla vi träffat dom har vi fått bra förtroende för dom. En vän till maken tog även sitt cert i höstas på samma skola och han tycker dom är bra.

Berätta gärna om dyk du gjort.

• Amazina

Oj, dyk jag gjort...

Jag tycker själv mest om att dyka på max 20 meters djup. Sikten (ljuset) och färgerna är så pass mycket bättre där. Ju djupare man kommer desto gråare blir allt, solljuset släpps inte igenom och det är inte riktigt lika fint. Sedan har man ju större chans att se stora djur ju djupare man kommer. Vi har sett både hajar, Stingrockor mm. Jag tycker dock det är mysigt att bara "slödyka" vid korallrev, kolla på färgglada fiskar som man kan studera riktigt nära. I Thailand såg vi en massa sköldpaddor och färgglada bläckfiskar. Det är också kul.

Ang utrustningen- investera gära i en dykkamera! Det är kul att dokumentera lte och kul att ha foton på sig själv!

Vi har haft tur och aldrig egentligen råkat ut för några större missöden. Visst har man varit sjösjuk men det försvinner så fort man hoppar i. Däremot har vi hamnat i några äckliga strömmar. En gång utanför Bali simmade vi på runt 25 meters djup runt ett korallrevskrön. Plötsligt ser vi hur bubblorna och håret på folket framför står rakt åt vänster. Vi backar allihopa försviktigt men lyckas ändå inte vika undan utan alla fångas i en jädrans ström som skjuter iväg oss ut i havet. Vi lyckades hålla ihop gruppen genom att hålla varandra i händer och fenor och för att inte trötta ut oss följde vi med strömen, höll koll på vilket djup vi befann oss på och försökte sedan gemensamt ta oss till sidan. Allt gick bra men man hann få ett rejält adrenalinpåslag innan man fick kontroll över situationen.  Sådana situationer hamnar man dock inte i som nybörjare utan dykledaren håller alltid extra koll då.

• Tussan05

Dykkamera var ett bra tips!
    Vi har som sagt bara börjat med böckerna än men i mars blir det att plumsa i på riktigt. Man känner att det var bra att ha ett provdyk bakom sig när man läser om alla grejer och tekniker osv. Kliar lite i fingrarna att få komma igång och lära sig .-)

• Tussan05

Wee, nu har vi dragit igång. Teori 1 och 2 avklarad. På måndag blir det pool-dyk 1. Kan knappt bärga oss!

Svar på tråden Någon som dyker?