Hej!
Jag älskar att dyka! Tyvärr blir det inte lika soligt när man har barn och då inte kan dyka med sin partner på semestrarna. Men det finns ju alltid andra i teamet och an blir ju alltid tilldelad en annan buddie. Jag har fått ut extremt mycket av at gå kurser. Har tagit open water, advanced och rescue diver kursen och de har verkligen gett mig extremt mycket. Efter Advancedkursen fick man mycket mer teoretisk kunskap, mer dykvett och bra erfarenheter. På rescuekursen lärde jag mig massor om "krissituationer" och det har gjort mig till en mycket säkrare dykare. Är dessutom sjuksköterska på akuten och har fått användning av mina kunskaper även där. Under en semesterresa på Bali fick jag och min man även rädda en halvdrunknad fransmann som inte hade de simkunskaper som krävdes för vågorna. Det hade jag absolut inte gjort lika bra utan den kursen!!
Mitt råd är att plugga teorin ordentligt. Inte bara för at klara provet utan för att du ska vara en säker dykare. Det vinner både du och din parter (buddie) på!! Inför varje dykresa läser ni på teorin lite, tänker igenom safetychecken, upp- och nedstigning, hur man hanterar out of airsituationen eller andra viktiga situationer. Då förblir du en bra dykare. Var heller aldrig rädd för att ta en refresher om du inte dykt på ett tag.
Dykning år verkligen en härlig sport som man (förhoppningsvis) ska kunna hålla på med tills man blir pensionär. Investera dock inte i för mycket utrustning innan du vet hur mycket du kommer dyka. Det är bättre att hyra om du dyker sällan (så länge du väljer dykskolor med BRA kvalitet på grejerna).
Mina favoritdykvatten är:
Röda havet
Similan Islands (Utanför Khao Lak i Thailand)
Lycka till!