• Mammatillmini2008

Min son äter BARA grönsaker!

Har en son som är lite drygt 2 år som bara äter grönsaker. Jag själv älskar grönskaer och serverar för det mesta en sallad till måltiderna när vi äter men det resulterar i att sonen endast vill äta salladen och inget annat.

Jag tycker det är jättebra att han tycker det är gott med grönsaker men det känns viktigt att han får sig den andra maten med, någon som varit me dom liknande eller någon som bara har tips och råd om hur man kan ändra på det?

• Svar på tråden Min son äter BARA grönsaker!
  • Mylla

Ibland gör min dotter det också, det varierar vad hon äter i perioder.
    Ett tips är ju att många barn inte vill ha maten blandad, dom vill ha var sak för sig. Ingen sås på heller. Hur vill din son ha det?

• septemberbarn08

Samma här. Sonen är 2 år och 4 månader och ÄLSKAR frukt och grönsaker. Ställer vi fram grönsaker äter han bara det och struntar i maten.

Testa att ge maten först och kanske ta fram grönsakerna när han ätit färdigt?

• blåbenet

Kanske går att försöka med pastasallad/bönor och annat mer matigt? (Om nu 2-åringar får äta det.) Eller servera grönsakerna efter att han ätit lite av maten?

• Mammatillmini2008

Han vill inte ha någon sås så det slipper han om det är så... Men han brukar äta köttfärssås och spagetti gärna blandat (han vill ju ha som mamma och pappa ) han älskar potatisgratäng också fast äter inte gärna köttet till som vi brukar servera. Lasange tycker han med om... Men det är just det där med grönsakerna ibland så struntar jag i att servera det för att han ska få i sig mat men det känns också lite dumt...

• humma

Våra barn är riktiga grönsaksfreak! Så ibland får man ta fram grönsakerna efter maten eller som mellis istället för till maten.
    Men äter han bara sallad?
    Det är ju inte så mycket näring i det. Just sallad är mina barn inte så jätteförtjusta i mer broccoli, morötter, ärtor, soyabönor, spenat, tomat, stjälkselleri, paprika mm.

• Mammatillmini2008
    Machapuchare skrev 2011-01-24 13:34:20 följande:
    Servera kokta grönsaker också?
    Har provat med kokta grönsaker men det är ingen hit, favoriterna här hemma är gruka, tomat, paprika och avokado...
    septemberbarn08 skrev 2011-01-24 13:35:50 följande:
    Samma här. Sonen är 2 år och 4 månader och ÄLSKAR frukt och grönsaker. Ställer vi fram grönsaker äter han bara det och struntar i maten.

Testa att ge maten först och kanske ta fram grönsakerna när han ätit färdigt?
    Ska testa det min son älskar med frukt han kan sitta en hel dag och tjata om det hela tiden fast han precis ätit mat eller mellis... Känns som om det inte finns någe stopp i den lille
  • Pickeli
    Machapuchare skrev 2011-01-24 13:34:20 följande:
    Servera kokta grönsaker också?
    På vilket sätt skulel kokta grönsaker vara bättre än färska tänkte du?

Eller menar du att hon skulle servera bättre grönsaker än bara sallad, gurka och tomat?

Nu vet inte jag hur era sallader ser ut, men jag skulle göra dem matigare och mer näringsrika än en "standardsallad" så sonen får i sig de han behöver ändå.
    Google it!
  • Mammatillmini2008
    humma skrev 2011-01-24 13:37:52 följande:
    Våra barn är riktiga grönsaksfreak! Så ibland får man ta fram grönsakerna efter maten eller som mellis istället för till maten.
    Men äter han bara sallad?
    Det är ju inte så mycket näring i det. Just sallad är mina barn inte så jätteförtjusta i mer broccoli, morötter, ärtor, soyabönor, spenat, tomat, stjälkselleri, paprika mm.
    Med sallad menar jag tomat, gurka, paprika och avokando blandad ibland någon annan grönsak med
  • Mammatillmini2008

Alltså ibland så gör vi ju matsallad med med pasta och kanske kassler i och så en massa olika grönsaker och så men då äter han ju ända bara grönsakerna... Men jag antar att det är sånt där som går i perioder det med som med allt annat

Svar på tråden Min son äter BARA grönsaker!