• Anonym

Äta på natten?

Min son är 4½ månad och jag ammar honom morgon och kväll, resten får han nutramigen, mjökfri-ersättning.

Han äter var tredje timma, dygnet runt, även nattetid, och ibland går det så kort som 2 timmar mellan målen på natten. Min mamma säger att han är så pass stor så han borde klara sig UTAN att äta på nätterna.. Vet inte om det är jag som gör fel när jag ger honom ersättning på nätterna, om han kanske äter för att det är en ren vana.
    Försöker att ge honom nappen, trösta, men han blir itne nöjd förrän han får äta och efter måltiden så somnar han direkt man lägger ner honom och sover gott tills det är tid för nästa mål.
    Jag ger han ½ dl gröt nån timma innan läggdags i hopp om att få honom att sova ännu längre, men det hjälper inte det heller. Har trappat ner på amningen för att få honom mättare med ersättning. Vet inte vad mer jag kan göra?

Jag är helt slut av att inte få sova och börjar bli knäpp.

• Svar på tråden Äta på natten?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Mellan fyra till sex månader brukar de flesta barn kunna klara sig utan nattmål. Åtminstone sover de flesta barn ett längre pass på natten, mellan midnatt och fem- sextiden. Detta förutsätter dock att barnet får mat regelbundet under dagen. Gärna fem eller sex mål per dag.

Han är även i den åldern då hans kropp vant sig vid en viss rytm. Sinnesintryck och erfarenheter kan lagras som minnen och detta gör att många barn fortsätter äta nattetid, trots att de inte behöver. Växer han och utvecklas tillfredsställande, så kan du hjälpa honom att sova längre nattetid. 

Det låter som att han äter tillräckligt under dagarna. Kanske behöver du däremot strukturera mat- och sovtiderna mer.
    Totalt brukar barn i hans ålder sova runt 14-15 timmar (varav 10-11 på natten), vanligtvis med tre sovpauser på dagen. Planera dem gärna i förhållande till hur han äter (mätta barn sover bäst!). Stimulera honom under dagarna gärna med lek, sång och glöm inte prata med honom massor.
    Till kvällen kan han kanske behöva hjälp att varva ned och det är bra om kvällsrutinen ser lika ut varje kväll. Dessutom är det  viktigt att han somnar där han skall sova. Lägg honom vaken i sängen. På så vis känner han igen sig när han vaknar.
    För att hjälpa honom somna om utan mat på natten, rekommenderar jag att ni tar tag i det nattmål som du tror bli enklast. Vilket förmodligen, trots allt, kräver en del tålamod. Efter några nätter brukar de flesta barn dock somna om utan några högljudda protester. Därefter blir det enklare med de andra nattmålen.

Om man önskar förändra sitt barns mat och sovvanor är det viktigt att föräldrarna är överens hur de skall gå tillväga. All form av hjälp och stöd är värt mycket. Ibland kan det dessutom vara mer effektivt om pappan tar största ansvaret, då barnet oftast förknippar mamman med mat. 

På BVC är vi vana att hjälpa familjer att hitta struktur i vardagen, så att det gynnar barnets mat och sovvanor utifrån familjens levnadssätt. Med andra ord, be er BVC-sköterska om råd och tips om du behöver.

MVH Christine

• Anonym

Tack för ditt svar! Han har alltid gått upp bra i vikt. Han sover ungefär 1 timma, 3 ggr om dagen.

Vi lägger han vaken, men trött, i sin spjälsäng runt klockan 19. Han brukar sen vakna vid 22-23 när VI lägger oss och vilja ha mat. Då får han bröstet.
    Sen vaknar han 02 och 05 (då ammar han), och vissa nätter en gång till mellan 02 och 06. Så du rekommenderar att vi försöker få honom att somna om utan att ge mat vid 02 målet? Är det bara att trösta som gäller då?

Vi har bara haft dessa rutiner sen 3-4 veckor tillbaka, innan har han haft kolik som gjort att det har varit omöjligt att skapa rutiner.

• BVC Sköterskan

Hej!

Jag vet av erfarenhet att kolik gör rutiner omöjligt. Ni verkar dock ha kommit på rätt spår redan Glad 

Får ni bort två-målet så har ni kommit en bra vit på väg.  Att barn, under första året, vaknar och vill ha mat kring fem-sex tiden är helt normalt. Målet innan midnatt brukar vara lätt att bli av med, då matintroduktionen kommit igång ordentligt. Självklart är barn olika och det kan skilja sig något, men min generellt brukar det se ut på det här sättet.

Att trösta och visa att ni finns där, är det som gäller. Var beredda på protester, men försök komma ihåg att markera att det fortsatt är natt. Det vill säga tänd inte, gå inte omkring med honom eller prata högt. Om det krävs så sitt med honom i famnen, på en stol bredvid sängen, och lägg ned honom innan han somnar. Som sagt, det är bra om han somnar där han förväntas sova. 
    Detta är naturligtvis inte det enda sätter, men enligt min erfarenhet fungerar detta för de flesta. Huvudsaken är egentligen att man, i familjen, är överens om hur man skall gå tillväga och att man är konsekvent. 

Lycka till!

MVH Christine 

• Anonym
    BVC Sköterskan skrev 2011-01-26 08:46:18 följande:
    Hej!

Jag vet av erfarenhet att kolik gör rutiner omöjligt. Ni verkar dock ha kommit på rätt spår redan Glad 

Får ni bort två-målet så har ni kommit en bra vit på väg.  Att barn, under första året, vaknar och vill ha mat kring fem-sex tiden är helt normalt. Målet innan midnatt brukar vara lätt att bli av med, då matintroduktionen kommit igång ordentligt. Självklart är barn olika och det kan skilja sig något, men min generellt brukar det se ut på det här sättet.

Att trösta och visa att ni finns där, är det som gäller. Var beredda på protester, men försök komma ihåg att markera att det fortsatt är natt. Det vill säga tänd inte, gå inte omkring med honom eller prata högt. Om det krävs så sitt med honom i famnen, på en stol bredvid sängen, och lägg ned honom innan han somnar. Som sagt, det är bra om han somnar där han förväntas sova. 
    Detta är naturligtvis inte det enda sätter, men enligt min erfarenhet fungerar detta för de flesta. Huvudsaken är egentligen att man, i familjen, är överens om hur man skall gå tillväga och att man är konsekvent. 

Lycka till!

MVH Christine 
    Vi provade inatt, jag väckte (?!) honom vid 23.30 för då hade han inte ätit på 4 timmar. Sen vaknade han klockan 03 och sambon tog upp honom i famnen och vaggade till ro (gick inte så bra och trösta när han låg i sin säng), tog en kvart med mass gallskrik sen somnade han och vi la ner honom i spjälsängen och sen sov han 1h och 20 minuter och vaknade 04.30. Fick då amma.

Jag kanske inte skulle ha väckt honom vid 23 egentligen. Men det kanske går lättare att plocka bort ett mål först och sen gå vidare och även plocka bort 23 målet, eller ska man avvänja båda målen på en gång??
    Hur länge brukar det ta innan dom "förstår" att man ska sova på natten?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag rekommenderar absolut ett mål i taget.
    Han är dessutom fortfarande så liten att ni förmodligen får "nöja" er med att han sover ett längre pass mellan elva och fem. Som sagt när han blivit äldre och äter övervägande mat på dagen, då kan ni "jobba" bort elva-målet.

Jag tycker dock att ni jobbade bra inatt och det dröjde trots allt "bara" en kvart innan han somnade om. Förmodligen kommer han vakna några nätter till, då ni måste sitta med honom i famnen. Men sedan är jag säker på att han somnar om betydligt snabbare, om han ens vaknar. Det brukar ta mellan tre till sju dagar enligt min erfarenhet.

Mata honom vid elva och hjälp honom somna om utan mat fram till fem-tiden, då han förmodligen är hungrig igen.

Bra jobbat alla tre Solig

MVH Christine 

Svar på tråden Äta på natten?