• Saralito

Amningstäthet 2-veckorsbebis

Hej!
    Min dotter är 16 dagar gammal och jag funderar lite på hur ofta hon egentligen behöver ammas. På dagarna vill hon nämligen ofta äta en gång i timmen, emellanåt med två timmars mellanrum och om hon sover kan det gå längre tid än så. På kvällarna får hon sista målet vid klockan 23 och sedan sover hon fram till ungefär klockan 4 då hon äter igen och sover fram till 8-snåret då hon är hungrig.
    Hon går upp i vikt (3900 gram då vi vägde henne sist) och jag undrar helt enkelt om du anser att hon borde äta oftare eller om det räcker som vi gör nu. 

• Svar på tråden Amningstäthet 2-veckorsbebis
  • BVC Sköterskan

Hej!

Barn reglerar normalt amningen själva och man kan inte påverka speciellt mycket under de första två månaderna. Det är först vid tre månader man egentligen kan påverka, hur barnets mat- och sovvanor ser ut. 

Man kan dock redan nu "effektivisera" amningen genom att amma från båda brösten, cirka 10-15 minuter på varje. En måltid brukar egentligen inte ta mer än 20-30 minuter.
    Närheten som barnet får genom att ligga i famnen ger dock mer än "bara" mat. Det ger också närhet och trygghet som i sin tur gynnar anknytningen. Så det är inte fel att låta hennes ligga kvar en stund, även efter att amningen är avslutad. 

Hur som helst råder det ingen tvekan om att hon reglerar sin amning alldeles utmärkt. Ni behöver med andra ord inte ändra något, fortsätt göra det ni gör så bra!

MVH Christine 

• Saralito

Tack för svaret! Det känns bra att höra att vi sköter det hela på rätt sätt.

Svar på tråden Amningstäthet 2-veckorsbebis