• Anonym (depp)

Bara att stå ut tills det går över? *utsättningssymtom Fluoxetin

Jag har trappat ner Fluoxetinet under några månaders tid nu (efter att ha ätit den i 2år mot mild förl.depp) och är nere på bara yttepytte lite nu - en halv tablett (0,5mg) tre dagar i veckan. Har legat på det i flera veckor nu.
    Jag har tidigare haft utsättningssymtom som yrsel och svaghet/trötthet, det kommer o går lite fortf, men nu har jag börjat KÄNNA mig DEPPIG igen. Usch, känner igen symtomen från dryga 2år sen - känner inte igen mig själv... tycker allt känns bara tråkigt, likgiltigt, hopplöst osv. Nu har jag ju det lite tufft också, arbetslös sedan i höstas, dåligt förhållande (som jag har oerhört svårt att komma ur pga ekonomin plus att jag ORKAR inte flytta IGEN! vi gjorde ju det i somras o har precis fått i ordning).

jag kanske skulle gå tillbaks till lite högre dos igen? Jag kanske inte pallar att sluta/gå ner i dos nu mitt i allt elände (suck, när ska det bli lämpligt att sluta då??!). Jag har förmodligen utmattningssyndrom också, ska börja gå i KBT terapi. Väntar på tid till henne...

• Svar på tråden Bara att stå ut tills det går över? *utsättningssymtom Fluoxetin
  • Kråkslottsfrun

Hör med din läkare eller psykolog, om du kan gå upp till exempelvis halva dosen av vad du tog innan du började minska. Det är alltid kämpigt att ta bort något när man har det struligt runt omkring sig. Vad var orsaken att du skulle ta bort Fluoxetinet just nu? Är det krav ifrån dig själv eller läkaren? Kan du göra något själv åt din situation, för att du inte ska bli för deppad igen? Kanske kan du få mer hjälp av dina nära, eller skämma bort dig själv lite? Att ha någon att anförtro sig åt hoppas jag att du har? Jag själv går på två liknande mediciner och lär nog få fortsätta med det, väldigt länge med samma dosering. Där är min läkare och jag helt överens. Inte för att det är bra att knapra piller år efter år. Men för att fungera har det varit ett bra komplement för mig.

• Anonym (depp)

Det är jag själv som vill sluta pga jag mått så dåligt fysiskt med kraftiga symtom (som påverkar allt i min vardag, jag kan ju inte ens jobba...)  som yrsel, svaghet, kraftlöshet, huvudvärk, halsproblem mm. vilket skulle kunna bero på medicinen. De flesta av ovannämnda är ju biverkningar  som han kan få av den.
    Sen har jag blivit helt knäpp på mina symtom och vill få bort allt FLUOR också. Fluoxetin innehåller ju det... Jag använder fluorfri tandkräm numera.

• Kråkslottsfrun

Om du vill fortsätta medicinera finns det andra ssri-preparat, som du kanske tål bättre. Jag har också testat Fluoxetin, men det funkade inte alls på mig. En av mina biverkningar som jag har av Citalopram, som jag äter, är just muntorrhet, så själv är jag noga med fluortandräm, för jag vill helst behålla mina tänder. Den andra biverkningen är att jag tappar en del hår, inte jättemycket men en del. Fast det gör inte så mycket, för jag har ganska tjockt hår. Sen har haft tur, för det är det enda som jag märker av att jag äter den. Citalopram är föresten en äldre medicin som är ganska beprövat. Zoloft är en annan men nyare medicin. Självklart finns det en uppsjö som inte jag känner till. Bäst är att du går till din läkare och diskutera om ni kan komma fram till något som fungerar. Oavsett om det är med eller utan piller.

• Anonym (depp)

Jag har prövat andra varianter, som Zoloft och Efexor Depot, tidigare (för några år sen, inna jag blev gravid). jag gillar Fluoxetinet bäst, helt klart! Jag blev bättre från depressionen otroligt snabbt (på några dagar) när jag började med den. Inga biverkningar alls på hela första året (möjligen lite trötthet o huvudvärk bara). Sen började jag bli sjuk/dålig... men det BEHÖVER ju inte ha med medicinen att göra. Mina symtom kanske helt enkelt har med utmattningen att göra...

Jag har inte haft problem med muntorrhet, iaf inget jag märkt.

• Anonym (depp)

Men grundfrågan var : Är det en del av utsättningssymtomen att känna sig deprimerad emellanåt, innan man lyckats få bort all medicin ur kroppen och kroppen vänjer sig vid att själv tillverka serotonin? Och därmed övergående? Om man bara står ut med deppigheten några dagar...

• Kråkslottsfrun

Jag tror inte det. Däremot om man minskar för fort. Du kanske ska minska över ännu längre tid. Kanske stanna en tid på samma nivå, innan du minskar mer. En del jag pratat med säger precis som du att man mår sämre igen när man slutar. Det är olika för alla, hur man reagerar.

• Isamia

Jag har ökat dosen litegrann och deppkänslorna är borta... Skönt!

Svar på tråden Bara att stå ut tills det går över? *utsättningssymtom Fluoxetin