Idag ramlade plötsligt tre fakturor från vattenfall ner i brevlådan
Ja som står i rubriken. Plötsligt idag, landade tre brev från vattenfall (och ett från kommunen) i vår brevlåda.
Det är en faktura med förfallodatum 3 november, en faktura med förfallodatum 3 januari och ett inkassokrav på dessa fakturor, plus ca 600 kr i påminnelseavgift, ränta, delgivningsavgift, delgivining till kommunen avgift. Sen är det ett brev från kommunen som informerar oss om att vår el kan stängas av och att vi ska höra av oss om vi behöver socialbidrag.
Vi har inga problem med att betala räkningen. Vi har ALDRIG under den tid fakturorna gäller för haft några som helst problem med att omedelbart betala en elräkning. Vi har bara inte fått elräkningarna. Troligtvis för att de skickats ut i fel namn, med min sambos mellannamn istället för efternamn som mottagare. Vi flyttade hit för ett halvår sen, men vi har betalt för adressändring. En massa annan information från Vattenfall har under samma period ständigt dykt upp i brevlådan så det har varit svårt för oss att förstå att just räkningarna inte kommer fram.
Vad har vi för chanser att slippa betala alla påminnelseavgifter mm? Kan de verkligen ta betalt för en påminnelse vi inte mottagit? Får min sambo svårt att ta lån eller någon prick för att detta tydligen är ett inkassokrav? Och vad innebär det att de informerat socialen om våra "ekonomiska problem", betyder det att vi har någon sorts anmärkning hos socialen också?
(Ja jag har ringt och frågat men dom vägrar prata med mig pga att av okänd orsak står elen bara i sambons namn (ingen har frågat oss hur vi vill ha det, jag stod på elen i förra bostaden))