• Lavish

Idag ramlade plötsligt tre fakturor från vattenfall ner i brevlådan

Ja som står i rubriken. Plötsligt idag, landade tre brev från vattenfall (och ett från kommunen) i vår brevlåda.

Det är en faktura med förfallodatum 3 november, en faktura med förfallodatum 3 januari och ett inkassokrav på dessa fakturor, plus ca 600 kr i påminnelseavgift, ränta, delgivningsavgift, delgivining till kommunen avgift. Sen är det ett brev från kommunen som informerar oss om att vår el kan stängas av och att vi ska höra av oss om vi behöver socialbidrag.

Vi har inga problem med att betala räkningen. Vi har ALDRIG under den tid fakturorna gäller för haft några som helst problem med att omedelbart betala en elräkning. Vi har bara inte fått elräkningarna. Troligtvis för att de skickats ut i fel namn, med min sambos mellannamn istället för efternamn som mottagare. Vi flyttade hit för ett halvår sen, men vi har betalt för adressändring. En massa annan information från Vattenfall har under samma period ständigt dykt upp i brevlådan så det har varit svårt för oss att förstå att just räkningarna inte kommer fram.

Vad har vi för chanser att slippa betala alla påminnelseavgifter mm? Kan de verkligen ta betalt för en påminnelse vi inte mottagit? Får min sambo svårt att ta lån eller någon prick för att detta tydligen är ett inkassokrav? Och vad innebär det att de informerat socialen om våra "ekonomiska problem", betyder det att vi har någon sorts anmärkning hos socialen också?

(Ja jag har ringt och frågat men dom vägrar prata med mig pga att av okänd orsak står elen bara i sambons namn (ingen har frågat oss hur vi vill ha det, jag stod på elen i förra bostaden))

• Svar på tråden Idag ramlade plötsligt tre fakturor från vattenfall ner i brevlådan
  • hemligt gravid

Ja de kan ta ut påminnelseavgift eftersom ni själva är skyldiga att se till att betala det ni är skyldiga andra, oavsett om ni får någon faktura eller inte. Däremot kan man alltid ringa och förklara läget så kanske de är snälla med er. :)
    Ni har inte fått någon "prick" pga ett inkassokrav. Den enda gången något syns i offentliga register är om det gått vidare till kronofogden och man inte betalar ens då.
    Ring socialkontoret och förklara läget. De kommer säkert ha en anteckning om detta, men det ska inte ställa till det något för er eftersom ni inte har något problem. :)

• Lajkie

Fast har ni inte koll på vilka räkningar som betalas?

Det har blivit så förr oss någon gång också, men då får man ringa och efterlysa sin räkning så brukar man få OCR-nummer osv via telefon. Man har lite ansvar själv också.

cachorrinho.blogg.se ♥ Mamma till: ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • Lavish
    hemligt gravid skrev 2011-01-24 15:04:49 följande:
    Ja de kan ta ut påminnelseavgift eftersom ni själva är skyldiga att se till att betala det ni är skyldiga andra, oavsett om ni får någon faktura eller inte. Däremot kan man alltid ringa och förklara läget så kanske de är snälla med er. :)
    Ni har inte fått någon "prick" pga ett inkassokrav. Den enda gången något syns i offentliga register är om det gått vidare till kronofogden och man inte betalar ens då.
    Ring socialkontoret och förklara läget. De kommer säkert ha en anteckning om detta, men det ska inte ställa till det något för er eftersom ni inte har något problem. :)
    Ja det var ju trist att höra, vi har inte fått någon information om när räkningarna ska komma så vi utgick ifrån att de kommer årsvis.

Men tar de inte ut påminnelseavgift för att de skickat en påminnelse? För de har ju inte skickat någon påminnelse...
  • Lavish
    Lajkie skrev 2011-01-24 15:05:48 följande:
    Fast har ni inte koll på vilka räkningar som betalas?

Det har blivit så förr oss någon gång också, men då får man ringa och efterlysa sin räkning så brukar man få OCR-nummer osv via telefon. Man har lite ansvar själv också.
    Vi har inte fått någon räkning sen vi flyttade in tidigare, så vi utgick ifrån att det var årsvis som jag betalade elen i förra boendet.
  • Jenny Hä

Betalade du elen på år ? Måste ju ha blivit en riktigt hög räkning då? 

Elen brukar vara varannan , var tredje eller varje månad. 

• Mikala85
    Lavish skrev 2011-01-24 15:06:51 följande:
    Ja det var ju trist att höra, vi har inte fått någon information om när räkningarna ska komma så vi utgick ifrån att de kommer årsvis.

Men tar de inte ut påminnelseavgift för att de skickat en påminnelse? För de har ju inte skickat någon påminnelse...
    De har nog skickat påminelse som ni inte har fått. Så ja de har rätt att ta ut avgifter eftersom ni själva har en skyldighet att hålla koll på att räknignarna blir betalad och att ringa ifall ni inte får någon.
  • Anonym

Jag betalade en elräkning så sent som idag, på nästan 2000 kr. På fakturan stod det att det var ett inkassokrav, loggade in på deras hemsida & kikade på mina fakturor & såg där att det var för december månad. Dessutom var den ordinarie räkningen på under 500 kr! Det var avgifter för precis allt, till och med 800 kr för att en delgivningsman skulle ha varit här (?!?!?)

Jag hade telefonkontakt med VF i slutet på november/början på december & då sa dom att det inte fanns en enda räkning kvar som var obetald, det var inga problem alls.

Man kanske skulle ta & ringa & ifrågasätta hur denna räkning kunde dyka upp...

• Lavish
    Anonym skrev 2011-01-24 17:09:51 följande:
    Jag betalade en elräkning så sent som idag, på nästan 2000 kr. På fakturan stod det att det var ett inkassokrav, loggade in på deras hemsida & kikade på mina fakturor & såg där att det var för december månad. Dessutom var den ordinarie räkningen på under 500 kr! Det var avgifter för precis allt, till och med 800 kr för att en delgivningsman skulle ha varit här (?!?!?)

Jag hade telefonkontakt med VF i slutet på november/början på december & då sa dom att det inte fanns en enda räkning kvar som var obetald, det var inga problem alls.

Man kanske skulle ta & ringa & ifrågasätta hur denna räkning kunde dyka upp...
    Japp, nu på kvällen dök en delgivningsman upp. Dock hade dom fakturerat oss för delgivning redan i början av januari men då dök det inte upp någon . Det är ju en bra service, ifall inte dessa räkningar heller kommit fram. Men spännande att de vid det här laget lagt ränta på kostnaden för delgivningen, som alltså inte kom förrän idag...
  • Lavish
    Mikala85 skrev 2011-01-24 17:01:32 följande:
    De har nog skickat påminelse som ni inte har fått. Så ja de har rätt att ta ut avgifter eftersom ni själva har en skyldighet att hålla koll på att räknignarna blir betalad och att ringa ifall ni inte får någon.
    Ja då är det väl så då. Att jag ska betala elen är ju självklart och jag kan väl även tycka att det är någorlunda vettigt att betala för inkassokravet och delgivningen som vi fått.

Men att vi ska betala för påminnelser och aviseringar som inte skickats till oss känns surt.
  • Lavish
    Jenny Hä skrev 2011-01-24 16:52:57 följande:
    Betalade du elen på år ? Måste ju ha blivit en riktigt hög räkning då? 

Elen brukar vara varannan , var tredje eller varje månad. 
    Tyckte det var smidigt att betala en gång istället för många, så när räkningen dröjde utgick jag ifrån att de bara tagit samma faktureringssystem som jag haft tidigare. Det tyckte ju jag var en bra service från deras sida...

Förra boendet var mitt första så jag visste faktiskt inte att det inte var normalt att betala årsvis. Eftersom det kommit drösvis med annan information i brevlådan från Vattenfall så måste jag säga att det ändå var lite svårt för mig att begripa att just räkningarna, påminnelserna osv som dom nu vill ha betalt för inte kom fram men allt annat.
Svar på tråden Idag ramlade plötsligt tre fakturor från vattenfall ner i brevlådan