midsommarmat
Hej!
Är det någon som har några goda recept till midsommar? Skulle vilja ha lite plockmat. Ska ha sill och potatis, men tänkte att det kunde vara roligt med lite annat tilltugg också...
Kram!
Hej!
Är det någon som har några goda recept till midsommar? Skulle vilja ha lite plockmat. Ska ha sill och potatis, men tänkte att det kunde vara roligt med lite annat tilltugg också...
Kram!
Ägghalvor toppade med räksallad och/eller svart eller röd kaviar.
Lax
Lax med pepparrotsgrädde
köttbullar
små pajer
bröd
ost
Efterrätt måste man ju också ha! Rekommenderar denna urenkla kladdkaka, gärna med vaniljglass, och kanske lite jorgubbar för extra sommarkänsla?
- 3 ägg
- 3 dl socker
- 3 dl mjöl
- 5 msk kakao
- 1 dl smält smör
Rör ihop allt ( vispa ej), och häll i en smörad form. Låt stå i ugnen i 15-20 minuter i 200 C. Om du vill kan du hacka hasselnötter och strö på innan gräddningen.
Här kommer lite recept som jag samlat ihop till min styvfars "garden party" som vi ska hålla när han fyller 50 i sommar.
Teriyakilax på pinne
Portioner: 30 port på buffébord
2 kg laxfilé utan skinn och ben
2 dl teriyakimarinad
2-3 gurkor
Skär laxen i stora kuber, ca 3x3 cm. Ställ laxkuberna i en långpanna täckt med aluminiumfolie. Pensla dem rikligt med teriyakimarinad. Stek laxkuberna mitt i ugnen i 250°C, ca 10 min. Låt kallna i långpannan.
Skölj gurkorna. Ritsa skalet med en vasskniv så att det blir randigt. Skär gurkorna i ca 1 cm tjocka skivor.
Stick ett litet träspett igenom två laxkuber och två gurkskivor. Ös över lite av teriyakimarinaden.
Ställ spetten kallt innan servering.
Små, gröna pajer
Portioner: 30 stycken
4 dl vetemjöl
150 g margarin eller smör
1 dl hackade örter t ex basilika, timjan, persilja
3-4 msk vatten
FYLLNING:
2 rödlökar
1 msk margarin eller smör
200 g fetaost
2 dl lättcrème fraiche
3 ägg
1/2 tsk salt
1-2 krm grovmald svartpeppar
30 gröna oliver
Chevrepiroger 8 st
Ingredienser
4 smördegsplattor, frysta
200 g chèvreost, fransk getost
4 msk pesto, röd
1 ägg, till pensling
ugnstemperatur 200º
Tillagning
Tina smördegsplattorna något, kavla ut och dela varje platta i två kvadrater, ca 10x10 cm. Dela osten och fördela den på degplattorna tillsammans med en klick pesto. Pensla kanten med ägg, vik ihop till trekanter och tryck ihop med en gaffel. Lägg pirogerna på en plåt med bakplåtspapper, pensla med ägg och grädda i 15-20 minuter tills de fått fin färg.
Laxrulle med avocado och crème fraiche
10 rullar
2-3 väl mogna avocados, skalade, urkärnade och mosade
1 dl crème fraiche (15 %)
1-2 tsk pressad citron
2 krm salt
1 krm svartpeppar
1-2 krm chilipulver
10 tunna skivor gravad eller kallrökt lax
Till garnering
10 tomatringar
färsk timjan eller dill
Blanda avocadon med crème fraiche, citron, salt, svartpeppar och chilipulver. Smaka av. Fördela röran över laxskivorna och rulla ihop. Stoppa rullarna i tomatringarna och dekorera med kryddgrönt
Tack så jättemycket för alla tips. Nu ska jag sätta mig och fundera..
Kram!
Gubbröra!!! MMmmmm! Jättegott!