Min 4-åring säger att han ska döda sig själv.
Min pojke är 4 år och har plötsligt blivit så självdestruktiv. Vid minsta kritik blir han så fruktansvärt sårad och säger saker som "Ingen tycker om mig", "Ni vill inte ha mig utan en annan pojke". Nu går han till och med så långt att han säger att han ska döda sig själv, såga sig själv, och han kan ställa sig och bita sig själv i fingrarna så det nästan går hål.
Han är ensambarn och vi är en normal harmonisk familj med ordnade förhållanden som visar otroligt mycket kärlek och omtanke (vi mot honom och han mot oss) och kramas och kelar mycket. Sen ett halvår går han på ett nytt dagis som oxå bara rapporterar att allt är normalt, det förra dagiset var lite knäckande för honom. Deras montessori-pedagogik passade honom inte.
Han har tidigare varit i "Ingen-tycker-om-mig" fasen men nu säger han så hemska saker som jag inte begriper var de kommer ifrån. Så mycket "lögner" om att vi ska lämna honom och att vi vill att han ska dö.
För det mesta kontrar vi med kärlek och rationellt prat om att vi älskar honom, alltid kommer finnas där för honom etc (han är oxå rädd för att vi ska bli gamla och dö). Vanligtvis är han dock för långt inne i en ond cirkel för att han ska komma ur det. Ibland försöker vi nonchalera honom, men det är då han biter och slår sig själv. Ibland blir vi arga, och då blir alla ledsna förstås men det brukar sluta i kramar.
Någon som känner igen detta? Är det en fas?