• IdaOhlsson

2 månader, krånglar med maten, sover ovanligt mycket

Vår son blir snart 2 månader och har fått ersättning sen han var 2 veckor gammal. Han har alltid ätit jättebra, aldrig vägrat eller krånglat. Nu dom senaste dagarna har han sovit ovanligt mycket och krånglar med flaskan. Han skriker även fast han har flasknappen i munnen, han vrider och vänder på huvudet och sparkar jättemycket med benen, och viftar med armarna när han äter. Han får både Minifom och Sempers magdroppar, han äter NAN nr.1.

Känner någon igen detta? Har så många funderingar.. magont? ont i halsen? ont i munnen? tänder på g? utvecklingsfas? Så svårt...

• Svar på tråden 2 månader, krånglar med maten, sover ovanligt mycket
  • Mizzz

Det är vanligt med sånna perioder. Men prata med BVC!

Om ni bara ger ersättning så ska ni för övrigt ge NAN2 (läs på förpackningen).

• IdaOhlsson
    Mizzz skrev 2011-01-24 18:33:43 följande:
    Det är vanligt med sånna perioder. Men prata med BVC!

Om ni bara ger ersättning så ska ni för övrigt ge NAN2 (läs på förpackningen).
    Jo innerst inne vet jag ju det, men man blir ju så orolig när sitt barn inte vill äta. Men det är bra när man blir påmind av andra om dessa perioder.

Jaså? Men det står ju från 4 månader på NAN2?
  • Gunnell

Vilken napp använder ni? Kanske dags att byta till större?

• Fridell1

Det e så konstigt...jag ger min dotetr Nan 1 sen födseln men sen jag läst här om att det skulle vara Nan2 eftersom jag inte ammar så dubbelkollade jag paketet. Där står " NAN 1 är avsett att användas från födseln för barn som inte ammas". Står det annat på era paket. Angående att det finns mer järn i NAN 2 så har bebisar en järndepå som räcker ca 4 månader, dvs tills det rekommenderas att man byter till NAN 2.
    Det kan ju vara skönt för bebisar med förstoppningsproblem att inte få mer järn än nödvändigt förrens det behövs .
    Men det hade varit spännande att höra om det står olika på olika NAN 1 paket!

• JvH

Jag sitter i valet å kvalet om jag ska "lägga brösten på hyllan"Flört , då min 2 månaders inte ökar i vikt enligt kurvan, trots att jag erbjuder ersättning efter varje amning, som hon tar endast ca 30ml av varje gång.

Jag har dessutom varit ordentligt sjuk i ett par veckor så jag inte producerat något vidare och hon inte ökat något i vikt på 2 veckor alls. Så då tänkte jag att jag lika gärna kan övergå helt till flaska så lillan kommer igång med sitt växande. 
    BVC säger att hon får i sej tillräckligt från brösten för att vara nöjd, men inte tillräckligt för att växa. Men dom har inga direkta förslag på HUR jag ska få henne att vilja äta mer, dom säger bara att jag ska fortsätta erbjuda mer ersättning.....

Men menar ni att jag istället skall erbjuda Nan2 efter varje amning och kanske på så sätt få henne att öka mer i vikt ? 

• thegoddess

har ni provat semper ersätning med bifidus (laktulos) som finns på apoteket.. känns mycket lättare än alla droppar vi provat. och raps olja har vi med provat. detta passade våran fröken bäst och nu ar vi i 1/4e del av bifidus och resten vanlig

• jnyli

så gör min plutt på två månader med när han har ont i magen.då man konstaterat att han inte är trött,kelsjuk,blöt blöja eller annat .....han skirker när han har mitt bröst i munnen för att sen bli tyst å sen helt plötsligt kan han skirka igen å sprattla med benen å jag hör ju ibland hur det kurrar å låter i hans mage.Nu ska vi prova miniform dropar...vi är även mer noga med att rapa honom nu för han sväljer mycket luft när han äter.Prova även att "pumpa" med benen när han är avslappnad...det brukar vara skönt å kan trycka ut luft.

Svar på tråden 2 månader, krånglar med maten, sover ovanligt mycket