• Mia08

Angående Ukraina och Korrespondenterna

Jag har tyvärr inte speciellt höga tankar om journalistik, och det har inte blivit bättre efter att jag sett Korrespondenternas reportage om äggdonation i Ukraina. Samtidigt som det sändes var jag på väg till Kiev för en FET (vilket jag nu knappt vågar berätta för någon). Kliniken ISIDA är toppmodern och har inget gemensamt med den sjabbiga exteriör som visades i TV. Att man kan få veta iq och gud vet vad om donatorn gäller inte i mitt fall - de begränsade sig längd, vikt, ålder, hår- och ögonfärg. Då jag insisterade fick jag veta att hon hade högskoleutbildning och var manager. Av 21 ägg fick vi 21 embryon, vilket de lät mig förstå var mycket även om det inte var onormalt. Alltså långt ifrån de 40 som nämdes i TV. Till saken hör att de gör äggplockning under narkos, medan vi gör det med lokalbedövning i Sverige. Visst är detta business sa de, då jag undrade, eftersom de betalar donatorn, men ingen smutsig business. Allt går rätt och riktigt till, ingen blir utnyttjad och det är en win-win situation för alla inblandade. Det är sant att de inte är lätta på handen då de ordinerar hormoner, men det gänner inte bara donatorerna utan också mig. Jag skulle tro att det handlar mer om Östeuropas inställning till hormonbehandling än till att de skulle utnyttja donatorn. Efter att ha dubbelkollat med min svenska läkare tar jag inte allt. Det finns ingen hejd på felaktigheterna! De nämde inte att äggdonation faktiskt är tillåtet i Sverige så länge donatorn är känd, det är bara de anonyma donationerna som är förbjudna. Tack Isisis för att du har gett detta ett mänskligt ansikte!  

Svar på tråden Angående Ukraina och Korrespondenterna