• NochA

Flytta bil ur garage?

Det är så att jag är delägare på ett hus med tillhörande garage (plats för 1 bil). Jag har tillsammans med den andre ägaren hyrt ut huset med garage. Vi har skrivit på kontraktet allihop och i kontraktet står det att garaget ingår. Nu till problemet: den andra delägaren har en bil, som ej funkar, i garaget och han vägrar flytta den!! Håller på att bli galen då han har haft många månader på sig. Garaget är olåst och bilen likaså.

Har vi rätt att putta ut bilen på gatan???
    Kan det bli några juridiska påföljder om vi gör det?

Att han inte flyttar på bilen tycker jag i allafall är kontraktsbrott då han har skrivit på ett kontrakt där det står att garaget ingår i hyran.

Tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Flytta bil ur garage?
  • NochA
    SilverEmma skrev 2011-01-24 19:08:08 följande:
    Ring polisen och fråga, så får du information direkt.
    Ahh, smart
  • Lellebror

räknas som egenmäktigt förfarande. enda rätta är att kontakta kronofogden och gå den vägen.

• NochA
    LitenMan skrev 2011-01-24 19:11:17 följande:
    räknas som egenmäktigt förfarande. enda rätta är att kontakta kronofogden och gå den vägen.
    Vad ska jag säga till kronofogden menar du?
  • Lellebror
    honeypie84 skrev 2011-01-24 19:16:21 följande:
    Vad ska jag säga till kronofogden menar du?
    förklara hur det ligger till och begär hjälp med avhysning
  • NochA
    LitenMan skrev 2011-01-24 19:17:34 följande:
    förklara hur det ligger till och begär hjälp med avhysning
    Ok, hade ingen aning om att det gällde grejer oxå.. gäller det om han har lämnat grejer i huset oxå??
  • Lellebror

flyttar du något utan ägarens medgivande så är det egenmäktigt förfarande, så jag skulle tro att det även gäller grejer i huset.
    Bästa är att ringa delägaren och säga till att, flyttar han inte grejerna så hyresgästen kan få det han skrivit kontrakt på så går ni till fogden

• NochA

Nu kom jag fram till Polisen.. inga goda nyheter tyvärr.. eftersom att han äger del av huset så kan jag inte begära avhysning.
    Så nästa steg blir att kontakta en jurist för att se om det finns underlag för en stämning.

Suck jag är så trött på detta!!

• Lellebror

utrymmena är uthyrda med papper underskrivet av er alla, då har han ingen besittningsrätt och därmed bör det finnas grund för avhysning

• NochA
    LitenMan skrev 2011-01-24 19:47:55 följande:
    utrymmena är uthyrda med papper underskrivet av er alla, då har han ingen besittningsrätt och därmed bör det finnas grund för avhysning
    Inte enligt polisen. Men jag ska kolla vidare på detta..
  • Försäkringskassanpappan

Kolla inte med polisen de är inte jurister. Tycker att du skall kolla med Kronofogden. Lämna in en ansökan om avhysning, beskriv läget så får du se, kan ju inte få mer än nej.

• hymafr

Enligt polisen så får man inte flytta på en felparkerad bil som i detta fallet finns på ens egen tomt.
    Men till mig sa de att de skulle "titta åt andra hållet" om jag själv flyttade bilen, t ex med hjälp av bärgningsbil eller, om möjligt, med hjälp av egen bil eller "handkraft".

Kan du inte på något sätt flytta bilen om den dessutom är olåst?

• mimsan01
    hymafr skrev 2011-01-25 10:51:10 följande:
    Enligt polisen så får man inte flytta på en felparkerad bil som i detta fallet finns på ens egen tomt.
    Men till mig sa de att de skulle "titta åt andra hållet" om jag själv flyttade bilen, t ex med hjälp av bärgningsbil eller, om möjligt, med hjälp av egen bil eller "handkraft".

Ja polisen kanske tittar åt andra sidan, men om ägaren skulle upprätta en anmälan mot dig så tror jag faktiskt att de är så illa tvugna att utreda det...
  • NochA
    hymafr skrev 2011-01-25 10:51:10 följande:

Det hade inte varit några som helst problem att putta ut den ur garaget men vi vill ju inte bli anmälda...
  • hymafr

Men vågar han verkligen anmäla då ni i så fall kommer med en motanmälan för "felparkering"?
    Och vad skulle bli straffet för er? Böter för flyttande av bil?
    Han har ju faktiskt varit med och skrivit under hyresavtalet.
    Ring polisen och fråga om det ens är straffbart att flytta bilen och vad straffet i sådant fall kan bli.
    (Ni ska givetvis flytta bilen till ett annat lämpligt ställe)

• NochA
    hymafr skrev 2011-01-26 10:51:10 följande:
    Men vågar han verkligen anmäla då ni i så fall kommer med en motanmälan för "felparkering"?
    Och vad skulle bli straffet för er? Böter för flyttande av bil?
    Han har ju faktiskt varit med och skrivit under hyresavtalet.
    Ring polisen och fråga om det ens är straffbart att flytta bilen och vad straffet i sådant fall kan bli.
    (Ni ska givetvis flytta bilen till ett annat lämpligt ställe)
    Jag har ingen aning om han skulle anmäla.
    Det räknas som egenmäktigt förfarande att flytta bilen. Har ingen aning vad man kan få för straff.
Svar på tråden Flytta bil ur garage?