• En Åsa

Obetalt ledig i 2v mellan jobb, påverkar det SGIn?

Min sambo vill ta 2v obetalt ledigt mellan 2 jobb. Han kommer inte hinna jobba 6 månader på nya jobbet innan han ska ta de 10 pappadagarna efter nästa barns födelse. Med de 10 pappadagarna blir det ganska exakt 6 månader (om inte barnet kommer tidigt dvs).

Hur påverkar det SGIn? Nollas den tills han jobbat 6 månader efter de 10 pappadagarna? Gör det någon skillnad alls för SGIn om han är föräldraledig eller inte i sommar? dvs innan nästa barn föds.

Någon som vet?

• Svar på tråden Obetalt ledig i 2v mellan jobb, påverkar det SGIn?
  • BuoBä

Jag kan inte hela regelverket, men jag känner en person som fick sin SGI nollad genom 1 veckas glapp mellan studier och jobb. Det sabbade hela deras ledighetsplanering...

För att vara på den säkra sidan är det bäst att din sambo skriver in sig på arbetsförmedlingen. Om han talar om för dem att han har ett jobb klart lär de inte bråka med honom om möten osv.

• Elinheterjag

Jag har också en vän som blev nollad efter att ha haft ett glapp på några dagar. Så jag skulle också rekommendera honom att skriva in sig på arbetsförmedlingen dag ett för att vara på den säkra sidan

• Raskask

Ta inte två veckors obetald ledighet! Undvik det som pesten. Jag lyckades nolla min sgi pga två dagars obetald ledighet. Har han sgi från tidigare barn att ta ut? Gör det, om inte anmäl på amv, han lär knappast bli satt i åtgärd av något slag om han har jobb om två veckor. En massa extra jobb och byråkrati för samhället och en kostnad för statskassan visserligen, men var inte utan betalning, eller anställning överhuvudtaget under någon som helst period om ni vill ha en sgi.

• En Åsa

Ujuj, det låter ju inte alls bra!! han får  vara ledig på annat vis helt enkelt. Tack för svar!

• Mannagrynsgröt

Från försäkringskassans hemsida:

"När du inte längre har arbetsinkomster är huvudregeln att din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) slutar gälla. Det finns dock situationer då du kan få behålla din SGI.

Du som avbryter ett arbete som har varat minst sex månader i följd får behålla din SGI under högst tre månader. Det gäller även om du fått avgångsvederlag.

Därefter kan du fortsätta skydda din SGI om du:

är anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och aktivt söker arbete studerar med studiestöd studerar inom det egna yrkesområdet, även om du inte har studiestöd får utbildningsbidrag för doktorander vårdar barn som är under ett år får kommunalt vårdnadsbidrag för barn mellan ett och tre år inte kan arbeta på grund av sjukdom får ersättning från trygghetsråd eller -stiftelse för studier, praktik eller start av eget företag deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program och får utvecklingsersättning eller aktivitetsstöd.

Det får inte finnas något glapp mellan de olika situationerna. Om du exempelvis skulle bli sjuk när du är arbetssökande måste du första vardagen efter avslutad sjukperiod anmäla dig på nytt som arbetssökande på Arbetsförmedlingen för att behålla din SGI.

Skulle du få en tillfällig anställning (kortare än sex månader) under tiden du är arbetssökande på Arbetsförmedlingen måste du första vardagen efter att din anställning avslutas anmäla dig till Arbetsförmedlingen på nytt för att behålla din SGI."

Du kan själv söka på: skydda SGI försäkringskassan eller ännu bättre, ring och fråga dem direkt.

Lycka till!

• Lavish

Han kan skriva in sig på arbetsförmedlingen de två veckorna så ska SGIn vara skyddad. Är er arbetsförmedling någonting som den här hinner dom inte hitta på någon som helst aktivitet för honom på 2 veckor utan det enda som händer är att han behöver gå dit i typ en halvtimme första dagen och skriva in sig.

• En Åsa

Tack för alla svar! han bestämde sig för att  ta föräldradagar så det löste sig.

tack alla!

Svar på tråden Obetalt ledig i 2v mellan jobb, påverkar det SGIn?