• iag

9 månader-sömnproblem!

Hej!Vår dotter sover dåligt.Vi ger gröt/välling ca 19.00-vanligtvis somnar hon rätt snabbt. Hon vaknar alltid ca 22.30,då ger vi ersättning ca 200 ml.
    Sedan några veckor är hon orolig.Hon rullar från sida till sida,är halvvaken.
    Förr har det alltid funkat att hon sover med mig,men nu är det svårare.Det kan funka om jag ammar henne och hon somnar in hos mig,men vi vill ju att hon sover i sin säng.
    Min man ligger numera(sedan några veckor) närmast henne (hennes säng har en öppen sida mot vår säng).Hon vill hålla handen, känna på våra ansikten-vara nära. Men är ändå orolig. På dagarna sover hon ca 2 timmar.
    Vi flyttade för 1 månad sen och bor nu jättestort. Vi har även flyttad om i sovrummet en del. Hon har (enligt läkaren) ev. nya tänder på G. I natt hade hon 38 grader.  Hon är även ofta trög i magen verkar det som,hon krystar jättemkt och ofta kommer det inte så mkt trots det. Phu! Det finns ju 1 miljon möjligheter. Tacksam för hjälp:

• Svar på tråden 9 månader-sömnproblem!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Som du påpekar finns det mängder av anledningar till att hon sover oroligt.
    Dels så är hon inne i en utvecklingfas, då hon behöver mycket närhet och trygghet från er och hennes motorik avanceras. Dels verkar det som att hon har tänder på gång och hennes mage är i obalans. Dessutom har flytten säkert påverkat henne mer än ni tror.
    Så, det är inte så konstigt om hennes sovvanor rubbas!

Ofta är det svårt att få barn att sova i egen säng, när de är i hennes ålder (pga utvecklingsfasen). Det är absolut inte omöjligt, men min erfarenhet är att det kan ta längre tid. Är ni överens och motiverade till förändring kommer det, med andra ord, gå jättebra!

Se till att få in rutiner för mat och sömn. Bestäm var hon skall somna och gör upp en plan för hur ni skall få henne att somna om (och var hon skall somna om). Det låter som att er kvällsrutin fungerar utmärkt, vilket talar för att det inte kommer bli så långdraget. 
    Låt henne få mycket närhet och trygghet under dagen. Se till att få mycket på plats i ert nya hem, så att hon kan känna igen sig. 
    Ha koll på att hennes feber sjunker inom något dygn, annars kan det vara värt att kolla att hon inte har en infektion. Min erfarenhet är att tandsprickning endast ger feber kortvarigt (om ens överhuvudtaget). Förstoppning kan också ge feber. Erbjud henne yoghurt med bifidusbakterier, katrinplommon- och päronpuré samt fiberrik kost. Avsluta varje måltid med att erbjuda henne vatten. Har hon inte bajsat ordentligt på tre dagar, så kan det vara aktuellt med bulkmedel eller klyx. Hör i så fall av dig till er BVC-sköterska som kan bedöma hur mycket hon behöver.

Lycka till, med allt Flört

MVH Christine

Svar på tråden 9 månader-sömnproblem!