• Minnasbebis

Någon omföderska som blivit igångsatt? Hur gick det?

Väntar mitt tredje barn och ska bli igångsatt. Är super nervös på att det ska dra ut på tiden och bli ett h*lvete! :S Mina två tidigare förlossningar har vart normala men när jag kommit in så har värkarna avtagit och det ändå tagit 9-10 timmar..

Alla omföderskor som blivit igångsatta, hur gick det?

• Svar på tråden Någon omföderska som blivit igångsatt? Hur gick det?
  • tantgredelin01

Jag blev igångsatt med mitt tredje barn.

Droppet satte dom vid 13-tiden på dagen och jag gick med små små värkar under dagen. Det hände inte så mycket alls....droppet höjdes och jag fick pinvärkar, men öppnade mig inte. Det bestämdes vid 22-tiden på kvällen att vi skulle sänka droppet till ett minimum över natten för att börja om lite starkare dagen efter. Min sambo åkte hem för att sova och jag lade mig till rätta.....

strax efter 23 sa det knak i kroppen och jag fick riktiga värkar utan hjälp av droppet. 23.20 var sambon tillbaka på förlossningen *s* och 05.52 såg vår son dagens ljus....:o)

• Lalalong

Det gick bra!

Jag var helt omogen och fick en dos prostaglandin-gel vid 11 på förmiddagen. Den gjorde att tappen mjukades upp och mognade. Vid 19 tiden fick jag dos nummer 2.

Vid 20 tiden började värkarna.

Vid 22 tiden var jag öppen 3 cm. Eftersom jag hade korta täta värkar misstänkte dom att det var pinvärkar (ganska vanligt vid igångsättningar, jag fick dock bricanyl för att motverka det. Men det kan ju bli så ändå), så jag fick en sovdos.  
    Kunde slappna av och slumra mellan värkarna. Men hade väldigt ont när värkarn kom. Dom började bli längre och kom inte så tätt som tidigare.

Vid 00.50 var jag öppen 5 cm. Var jättekissnödig men kunde inte kissa för när jag satte mig ner kom det en värk och det var olidligt att ha en värk sittandes. Fick råd att gå ut i duschen och kissa ståendes.

1.00 gick jag in i duschen. Det var sjukt skönt att spola skållhett vatten mot magen och ryggen så jag stod kvar där ett tag

1.20 började jag få krystimpulser.

1.40 får jag första riktiga krystvärken. Barnmorskan kastar sig in på toaletten, ner på golvet och gjorde en kontroll på mig. Hon säger att barnet kommer nu, men vi hinner nog in i sängen.

1.43 står jag precis innanför dörren på rummet, vid fotändan på sängen. Poff säger det, vattnet går och lilla Alva forsar ut med segerhuva (min man säger att det var som om någon drog ur proppen).

Dom första cm var ganska sega. Men dom har sagt i efterhand att det nog har varit så att urinblåsan har legat och tryckt på lite och hindrat. Så när jag väl sen kissade så gick det ju verkligen undan!! 

Klara 060504, Alva 100117
  • Minnasbebis

En fråga bara.. Vad är pinvärkar? på ett ungefär..Upplever ni förlossningen med igångsättningen jobbigare än den/dom förlossningarna innan?

• Lalalong
    Minnasbebis skrev 2011-01-24 20:22:13 följande:
    En fråga bara.. Vad är pinvärkar? på ett ungefär..Upplever ni förlossningen med igångsättningen jobbigare än den/dom förlossningarna innan?
    Pinvärkar är overksamma värkar. Dom känns som vanliga värkar, men det händer inget, eller mycket lite på livmodern. 

Jag blev igångsatt vid min första förlossning också, så jag har inget att jämföra med tyvärr.
    Men jag kan jämföra med den uppfattningen jag fått av mina kompisars förlossningar (det är ju inte lätt... det handlar om mina uppfattningar och det dom sagt om den uppfattning dom fått av mina förlossningar) och jag har haft det lika "lätt" eller lättare än mina kompisar som blivit igångsatta.
    Så det behöver faktiskt inte bli fruktansvärt, även om man hör ganska ofta att det är jobbigare. Men det finns inget som säger att det BLIR så. Så försök gå in i det med samma inställning som vid vilken förlossning som helst. Det kan bli hur som helst! Men oftast går det ju faktiskt jättebra

Lycka till!!! 
    Klara 060504, Alva 100117
  • Saaaraa

Jag blev igångsatt med mitt andra barn.

Var helt mogen och öppen 3 cm, så man behövde bara ta hål på hinnorna för att få igång det.
    Efter två timmar hade värkarbetet inte kommit igång så man satte in värkstimulerande, efter en timme hade jag regelbundna etablerade värkar och en timme efter det var han född.

Min första förlossning var väldigt snabb, och det är därför jag blev igångsatt med den andra(och kommer att bli med den tredje). Ondare gjorde det absolut, men från att jag var öppen 7 cm till att han var ute tog 15 minuter så det är inte så konstigt att det kändes ordentligt.

Tack vare värkstimulerande så var värkarna värre tycker jag, eftersom att de då kom väldigt tätt och var oerhört intensiva. Värkarbetet med första barnet kändes mer oregelbundet, men då hade jag inga regelbundna värkar heller.

M 071208. H 100227. Bebis BF 111015 <3
  • Miloxan

Haft svaga värkar och öppnat mig 3 cm men inte mer så efter några dagar har jag fått hjälp med dropp, droppet sattes vid 11-tiden och barnet kom vid kl 15 och strax efter (haft så med de senaste 2barnen).

• Läängtar

Jag blev igångsatt med nr 2. Bf-10. Från att dom satte bardkatetern tog det totalt 10 timmar. 6 timmar från första värk, hade en jättebra förlossning :)

• WhiteAngels
    Blev igångsatt med tredje barnet ,tur att det var sista barnet för det skrämmde mig.
    Tog hål på hinnorna 12.00 ,vår pojke är född 19.00.Klockan 18.30 var jag dick bara öppen 5 cm...så på en halvtimme gick det sjukt snabbt innan jag hade han på magen!!
  • Dieselen
    Saaaraa skrev 2011-01-24 20:30:53 följande:
    Jag blev igångsatt med mitt andra barn.

Var helt mogen och öppen 3 cm, så man behövde bara ta hål på hinnorna för att få igång det.
    Efter två timmar hade värkarbetet inte kommit igång så man satte in värkstimulerande, efter en timme hade jag regelbundna etablerade värkar och en timme efter det var han född.

Min första förlossning var väldigt snabb, och det är därför jag blev igångsatt med den andra(och kommer att bli med den tredje). Ondare gjorde det absolut, men från att jag var öppen 7 cm till att han var ute tog 15 minuter så det är inte så konstigt att det kändes ordentligt.

Tack vare värkstimulerande så var värkarna värre tycker jag, eftersom att de då kom väldigt tätt och var oerhört intensiva. Värkarbetet med första barnet kändes mer oregelbundet, men då hade jag inga regelbundna värkar heller.
    Får man fråga hur snabb dina första förlossningen´var?

Min första var 5 timmar å börjar fundera på hur de ska gå... 
  • Tinnys

Jag blev igångsatt med sista barnet och det var en mardrömsförlossning, är glad att det gick så bra som det gjorde för sonen....

Svar på tråden Någon omföderska som blivit igångsatt? Hur gick det?