• Alltid Pappa

Sjukskriven tonåring snart myndig

Jag har ett dilemma.

Jag har min son boendes hos mig på heltid sedan 5 år tillbaka i tiden p.g.a. att Mamman inte tillät sonen bo hos henne mer. Mycket har hänt sedan dess och numera finns ett avtal som bestämmer att Mamman ska betala underhåll till mig (och sonen) på närmare 1900:- /månad p.g.a. hennes månadslön ligger på ca 50.000:- /mån och att hon under alla dessa år vägrat att ta något som helst ansvar ekonomiskt eller "mänskligt".
    Jag ville ha ensam vårdnad men som pappa är det inte alltid en självklarhet att ta den striden, utan jag valde att avstå med tanke på att det varit tillräckligt med svårmod i allt detta.

Tilläggas ska göras att sonen sedan något år tillbaka inte längre vill ha något med mamman att göra.

Sonen har naturligtvis mått dåligt av det här och har hoppat av gymnasiet och är numera sjukskriven och får behandling.

Frågan gäller vad som händer när sonen fyller 18 år senare i år.
    Slutar föräldrarskapet att gälla då? (naturligtvis inte i mina ögon).
    Kan Mamman tvingas att ta sitt ansvar så länge sjukskrivningen gäller?
    Jag vet att ungdommarna kan ansöka om utökat underhåll om de studerar, men om de är sjukskrivna, vad har de då för rättigheter?

• Svar på tråden Sjukskriven tonåring snart myndig
  • Alltid Pappa

Är det verkligen ingen som kan hjälpa mig med det här?

• BlommyNess12

Jag tror du får ringa och prata med FK, men rent krasst gäller bara försörjningsplikten fram till dess barnet är 18 år om barnet inte studerar.

• Alltid Pappa

Jag tackar så mycket för alla engagerade svar.

Men vad kan man vänta sig? Vissa saker förändras aldrig.

Jag är ju pappa, inte mamma.

• Prospero

Det kan ju också bero på att de flesta här inte kan svaret på vad som gäller, inte heller jag. Du borde väl också kunna kolla med familjerätten vad som gäller med underhåll efter 18 år?

• Ikka

Ojoj, det låter som ett riktigt jobbigt dilemma det hela!

Hurdan är din och mammans relation? Kan ni resonera kring det här?
    Självklart är hon lika ansvarig att ta del av och hjälpa sin son som du är, hon verkar ju lagom intresserad dock.
    Tråkigt att det blivit som det blivit.
    Tur att det på den dåliga föräldern som din sons mamma verkar vara åtminstone går en bra förälder som du verkar vara.

Prata med FK som någon sagt, eller möjligen socialen.
    Det borde ju vara så att mamman blir tvungen att betala det hon skitit i att betala under alla år som gått och fortsätta betala för sonen. Har väldigt svårt att se att mamman bara kan komma undan med att strunta i att betala underhållet.
    Det låter helt absurt! 

Det är inte i det stadiet att sonen är såpass dålig att han kan omyndigförklaras?
    Kanske inte något man vill ta till i första taget, men om han behöver vård och inte kan plugga, jobba eller flytta hemifrån så känns det ändå rent krasst som om det kanske vore en lösning. I så fall är ju både du och mamman försörjningsskyldiga för honom. Alternativt att han får någon form av sjukbidrag, kolla FK som sagt. Jag har personligen, tyvärr, ingen aning om vad som gäller för ungdomar som bor hemma hos sina föräldrar/sin förälder och är sjuka.

I mina ögon är en förälder en förälder hela sitt liv ut. 
    Jag har själv väldigt dålig kontakt med min mamma p.g.a att hon behandlat mig och mina systrar väldigt illa både fysiskt och psykiskt. Min pappa är död sedan länge. 
    Men om jag en dag blir mamma, vilket jag hoppas sker rätt snart, så ser jag det som min och deras pappas livsuppgift att vårt/våra barn får en god uppväxt oavsett om de växer upp ihop med oss båda eller var och en för sig. Det är inget snack om saken. Har man barn har man det livet ut. Punkt slut! Visst, att alltid betala och curla sina barn när de vill ha något och inte låta dem jobba för sin sak är ju en annan femma - men är barnen/barnet sjukt så är det ju bara att göra sitt bästa och ställa upp så långt man bara orkar och kan, se till att barnet får rätt hjälp och gemensamt dela på utgifter, ansvar etc. 
    Du drar ett tungt lass själv i det här. Synd att det är så, men bra att du orkar och finns där!
    Stor eloge till dig som inte släpper din son!

• BlommyNess12
    Alltid Pappa skrev 2011-01-27 16:36:58 följande:
    Jag tackar så mycket för alla engagerade svar.

Men vad kan man vänta sig? Vissa saker förändras aldrig.

Jag är ju pappa, inte mamma.
    Men herregud, jag ber om ursäkt att jag kom med den infon jag hade.
  • Lady Sylvanas

Tja, det kvittar om du är mamma eller pappa, när barnet blir 18 är du inte försörjningsskyldig längre. Om inte barnet studerar på gymnasienivå, då gäller det upp till 21. Så det enda sättet att mamman får fortsätta betala underhåll är om sonen studerar.

• lightfish

Om din son är sjukskriven så räknas han som vuxen den dagen han fyller 18 år om han inte skriver in sig i gymnasieskolan igen. Försörjningsplikten gäller dessvärre bara till 18 års dagen om han inte studerar på gymasienivå för då gäller den tills han är 21 år.

Att mamman är en kass förälder i det här läget råder det ju ingen tvekan om och jag är ledsen att ytterligare ett barn fått lida....Tur att du finns och stöttar sonen!

• Ikka

Men ni andra som svarat;

Mamman har ju inte betalat underhåll innan sonen fyllde 18 heller.
    Det kan hon väl för all del inte komma undan med om det utreds?
    Hon borde väl bli återbetalningsskyldig?
    För bor sonen hos pappan och har/vill ha noll kontakt med sin ointresserade mamma och det är bestämt att mamman ska betala underhåll till pappan kan hon väl inte komma undan det?
    Inte om det tas upp som en rättssak? Eller? 

• Ikka

Eller, det kan vara så att jag tolkar det hela fel, det står att mamman inte tagit varken ekonomiskt eller mänskligt ansvar de senaste 5 åren. Därför drog jag slutsatsen om att hon inte betalat det hon ska. 
    Är det korrekt tolkat TS? 

• aronnax

Beklagar er situation först.

Är det så att när din son är sjukskriven får han mycket låg sjukpenning??

I så fall borde ni kunna få stöd av soc. till en del av hyran och så, det finns ju normer för vad man skall betala hemma, och då borde dom kunna betala det han inte får tror jag..

Bra att  han har en engagerad förälder i alla fall.

Lycka till

• CherryD

Då han snart fyller 18 bestämmer han ju helt själv över sitt liv och var han vill bo, dvs hos dig som pappa. Han borde även som myndig och sjukskriven ha rätt till sjukpenning, dock på lägsta nivå som är 180 kr/dag för jag antar att han inte haft arbete innan sjukskrivningen?
    Sen finns det regler för hur mycket han ska betala för sig i hemmet ca 3500-4000 är en skälig summa för dig som förälder att ta ut som "hyra" om han "tjänar" egna pengar (i detta fallet sjukpenning).

Jag tror dessvärre att mammans ekonomiska ansvar förvinner helt på hans 18-årsdag OM han inte ska fortsätta sin gymnasieutbildning, då gäller ekonomiskt ansvar under hela gymnasieutbildningeg dock längst tills han blir 21 år.
    Men rent teoretiskt så borde ju samma regler gälla för din sjukskrivne son, som jag antar trots allt fortfarande är student, som för en icke sjukskriven student...

Jag tror det är bäst att ringa försäkringskassan och prata med dem direkt alt. om BRIS kan hjälpa dig. Där kommer du med största sannolikhet få ett mer korrekt svar än av kleti och pleti.

Hoppas det löser sig för er båda!

• Alltid Pappa

Tack för alla svar.

Ursäkta om jag inte svarat tidigare, eller om jag var snarstucken när jag inte fick så stor respons till en början..

Återigen tack för tips och tankar!

• hymafr

Ja, du TS - tyvärr är det så att föräldraansvaret upphör vid 18 år eller när barnet slutar gymnasiet.

Det finns ytterligare ett scenario där föräldraansvaret upphör eller minskar och det är om barnet tjänar egna pengar. Allt över 48.000 kr per år delas med två och är den summa som underhållet minskar med. Med tanke på att många 17-åringar jobbar hela sommarlovet och ofta också under andra lov samt kvällar och helger så är det faktiskt inte otroligt att ett underhåll helt kan försvinna!!!

• äppelmos

kan han inte läsa gymnaiumet på deltid/distans så han räknas som studernade? det borde ju hjälpa er situation..?

önskar er all lycka! 

Svar på tråden Sjukskriven tonåring snart myndig