• GreatMaffian

Vi som har STORA raser, så här är vi. Problem?

Känner att en sådan tråd behövs även på familjeliv..
    Ni kan väl berätta om er STORA ras & eventuella problem/frågor?
    Eller bara allmänt berätta om era STORA raser, ålder & hur underbara de är <3 :D

Personligen har jag en Grand Danois.. Det är min 2:a.. Hade tidigare en Svart Grand danois tik vid namn Iz.. Hon var en STOR dam på 96 cm, vägde 85 kg & alldeles underbar, hon blev endast 7 år pga hjärtfel GråterVår "lilla" ängel fick somna in.. <3

Idag har vi vår Svarta Grand Danois Gosse Rolf på 7 mån, en mankhöjd på 85 & en vikt på 57 kg (Han har många cm & vikt  att växa ännu)  Men han är stor för sin ålder & vi hoppas att han kommer  få ett längre liv med oss.. 

Nu får NI berätta om era hundar Glad

• Svar på tråden Vi som har STORA raser, så här är vi. Problem?
  • astro

Får väl bidra med min dotters bjässe Goliat - han är nästan lika stor som din Rolf men Goliat är förstås vuxen och blir (hoppas vi) inte större nu. Han är en dobermann med en liten liten aning rottweiler i sig.

Goliat är en härlig hund om än lite av en kruka. Någon tuffing är han då sannerligen inte
    Storleken är oftast inget aber men ok, det känns när han trampar en på tårna, det gör det. Rejält! 

• GreatMaffian
    astro skrev 2011-01-25 01:17:59 följande:
    Får väl bidra med min dotters bjässe Goliat - han är nästan lika stor som din Rolf men Goliat är förstås vuxen och blir (hoppas vi) inte större nu. Han är en dobermann med en liten liten aning rottweiler i sig.

Goliat är en härlig hund om än lite av en kruka. Någon tuffing är han då sannerligen inte
    Storleken är oftast inget aber men ok, det känns när han trampar en på tårna, det gör det. Rejält! 
    Awww dobberman!! Världens finaste hund!!! jag lovar! ÄLSKAR den rasen!! De e så fina!! Men jag har dock inte valt den då de är en brukshund & väldigt aktiv, krävande.. MEN doberman e sååå fin <3
    MEN om er Goliat stör er fötter, DÅ ska ni känna på Rolf Tungan uteFlört  De GÖÖÖR ontSkrikandes tro mig
  • mangelica

Hemma har vi 3 schäfrar :).. varav 2 valpar från samma kull.. dessa 2 är ca 18 veckor nu :).. båda är tippade att bli 50 kilos vovvar :).. så vi pratar stora schäfrar :). problemet är ju bara att vi måste försöka sakta ner deras växtsputt så dom inte får problem med leder och värk.. sen har vi en tik på snart 11 år.. hon har hafft 2 kullar och ha varit frisk fram tills för ca ett år sen så hon blivit lite svag i baken. tyvärr ger sig ju höfterna lätt på grund av avlingen av rasen. endå har hon en fin stamtavla där hennes föräldrar och föräldrars föräldrar inte är mycket framavlade.. och nu för ett tag sen så fick vi beskedet om att hon har cancer, en elakartad canser som inte går att bota. men den har inte brutit ut ennu, så om man får säha så att troligtvis och förhoppningsvis hinner hon sommmna in innan cancern brutit ut.. för ca 3 månadersen hadde vi äver en som hemma till tiken. han var en av valparna i kullen som var svag och stöttes bort. men med hjälv an mjälkersättning, nappflaska och värme och kärlek av oss så klarade han sig.. tyvär blev han bara ca 5 år innan han troligtvis fick tarmvred eler blev förgiftad.. han insjuknade och gick bort på bara en dag.. blå stjärnans vetrinärer kunde inte rädda honnom..
    Vila i frid dino <3 Han är uppe och leker med din tik  nu!  

Man fäster sig så fruktansvärt vid djuren, tiken som går hemma nu heter Tanya och har altid varit min tös. hon har varit med sen jag var litet barn och funnnits för mig.. känns så sjukt jobbigt när värkligheten hinner ikapp och slår en med en knytnäve i ansiktet.. hon har även haft en lite hjärnblödning och är lätt lam i halva ansiktet. 

• GreatMaffian
    mangelica skrev 2011-01-25 01:23:17 följande:
    Hemma har vi 3 schäfrar :).. varav 2 valpar från samma kull.. dessa 2 är ca 18 veckor nu :).. båda är tippade att bli 50 kilos vovvar :).. så vi pratar stora schäfrar :). problemet är ju bara att vi måste försöka sakta ner deras växtsputt så dom inte får problem med leder och värk.. sen har vi en tik på snart 11 år.. hon har hafft 2 kullar och ha varit frisk fram tills för ca ett år sen så hon blivit lite svag i baken. tyvärr ger sig ju höfterna lätt på grund av avlingen av rasen. endå har hon en fin stamtavla där hennes föräldrar och föräldrars föräldrar inte är mycket framavlade.. och nu för ett tag sen så fick vi beskedet om att hon har cancer, en elakartad canser som inte går att bota. men den har inte brutit ut ennu, så om man får säha så att troligtvis och förhoppningsvis hinner hon sommmna in innan cancern brutit ut.. för ca 3 månadersen hadde vi äver en som hemma till tiken. han var en av valparna i kullen som var svag och stöttes bort. men med hjälv an mjälkersättning, nappflaska och värme och kärlek av oss så klarade han sig.. tyvär blev han bara ca 5 år innan han troligtvis fick tarmvred eler blev förgiftad.. han insjuknade och gick bort på bara en dag.. blå stjärnans vetrinärer kunde inte rädda honnom..
    Vila i frid dino <3 Han är uppe och leker med din tik  nu!  

Man fäster sig så fruktansvärt vid djuren, tiken som går hemma nu heter Tanya och har altid varit min tös. hon har varit med sen jag var litet barn och funnnits för mig.. känns så sjukt jobbigt när värkligheten hinner ikapp och slår en med en knytnäve i ansiktet.. hon har även haft en lite hjärnblödning och är lätt lam i halva ansiktet. 
    Vi har haft schäfer innan vi skaffa Grand Danois.. En av  de världens coolaste raser.. ja, men faktiskt.. De e såå smarta, så härliga & så samarbetsvilliga.. helt underbaraHjärta Tyvärr för sönderavlade.. Vi hade den mer rakryggade rasen & hade den varit mer vanlig i nuläget,så hade vi säkert haft rasen idag..
    Jag & min man prata om hur mycket vi saknade rasen & vi gärna skulle vilja ha den igen... Men vi gillar nte hur den sönderavlas..
    Låter så tragiskrt att ni har dessa problem.. men de e kanske vanligt bland stora raser? eller?
  • GreatMaffian
    mangelica skrev 2011-01-25 01:25:32 följande:
    en son ska det vara :/
    Vår schäfertik hette zassi föresten...
  • mangelica

Ja för min del finns det bara schäfer som jag skulle kunna tänka mig.. prscis som du sa, dom är smarta, starka och fruktansvärt snälla och sociala...
    ja just höfterna är nog ganska vanligt för stora hundar, oavsett ras. men då det nästan är ett faktum för schäfer då den är fult fram avlad.. hadde en scäfer när jag var liten som blev 14 eller 13 år.. hon var med av den rakryggade sorten.. samma som  tanya som är hemma nu, och dom 2 små yrvädren mulle och simba :)..  dom visar sig ofta inte höftproblemen på lika fort..  

• GreatMaffian
    mangelica skrev 2011-01-25 01:39:49 följande:
    Ja för min del finns det bara schäfer som jag skulle kunna tänka mig.. prscis som du sa, dom är smarta, starka och fruktansvärt snälla och sociala...
    ja just höfterna är nog ganska vanligt för stora hundar, oavsett ras. men då det nästan är ett faktum för schäfer då den är fult fram avlad.. hadde en scäfer när jag var liten som blev 14 eller 13 år.. hon var med av den rakryggade sorten.. samma som  tanya som är hemma nu, och dom 2 små yrvädren mulle och simba :)..  dom visar sig ofta inte höftproblemen på lika fort..  
    Har ni schäfer nu da? den rakryggade?
    Älskar schäfer & skulle göra allt för att få den rakryggade igen.. Glad 
  • MammaPlutt

Åh!
    Vad kul! Jag ÄLSKAR den hundrasen. Är så fin och hade tänkt skaffa en egen om några år?
    Några tips,råd och saker jag bör tänka på gällande rasen Grand Danois?? 

• GreatMaffian
    MammaPlutt skrev 2011-01-25 01:50:38 följande:
    Åh!
    Vad kul! Jag ÄLSKAR den hundrasen. Är så fin och hade tänkt skaffa en egen om några år?
    Några tips,råd och saker jag bör tänka på gällande rasen Grand Danois?? 
    Tjah, det är ingen nybörjarhund, men faktiskt, det krävs tålamod & någon form av erfarenhet av hund... Men har man bara de FÅ referenserna så är rasen en stor fördel, helt underbar,go & gqanska så..... clownig ;) Det är en stor klumpig "Pheope" i  vänner, på ett mänskligt sätt Drömmer
Svar på tråden Vi som har STORA raser, så här är vi. Problem?