• cameron

Tigerräkor

En liten matfundering... Är det ok att äta tigerräkor? Ska på thairestaurang i helgen och vet att dom serverar en supergod rätt där med just stekta (antar jag att dom är) tigerräkor. Hittar inte svaret på slv.

• Svar på tråden Tigerräkor
  • Gisse the one and only

Ja det kan du äta, smaklig spis

• Gisse the one and only

Det står på SLV's sida att du kan äta hur mycket du vill av skaldjur.

• Kiwis mamma

Det beror på vad du menar med OK? Ur hälsosynpunkt, om du är gravid, så är det ingen fara så länge de är tillagade. Skaldjur är OK enligt Livsmedelsverket (tillagade alltså). Om man däremot inte vill medverka till skövling av mangroveträsken och den miljöförstöring som följer, så ska du undvika tigerräkor

Mer info finns på SNF:s hemsida:
    www.snf.se/verksamhet/internationellt/jatterakor/index.htm

• Znitan

Heja Kiwis mamma!! Trodde bara att det var jag som var rädd om mangroveträsken!! Fattar inte att man inte kan hålla sig ifrån mat som man vet förstör miljön. Vi som figurerar på den här sidan borde väl om några fundera ett extra varv på vilken miljö vi vill överlämna till nästa generation.

• Barret76

Håller med Znitan och Kwis mamma! Ät inte jätteräkor! Be att få samma rätt men med vanliga räkor istället, så brukar jag göra.

Ur hälsosynpunkt spelar det säkert ingen roll men det finns ju annat som är viktigt oxå.

Svar på tråden Tigerräkor