• pseudonym1

Hur mkt gick ni upp i vikt mellan v 30-förlossning?

Väntar mitt andra barn och är i v 31...
    Förra graviditeten gick jag upp 23 kg vilket kändes lite onödigt men jag var helt sjukt hungrig då...

Den här graviditeten har varit jobbig på olika plan vilket gjort att aptiten inte varit lita stor.
    Har ätit helt normalt men inte vräkt i mig som jag gjorde förra gången...
    Nu, snart i v 32 har jag gått upp från 64 kg till 74, dvs 10 kg och det är ju inte mkt förstår jag...
    MEN... det jag undrar över är att jag de sista 5 veckorna börjat ticka på med nästan 1 kg i v.
    Jag äter inte mer nu än innan men nu bara vågen skenar iväg och fortsätter det såhär så kommer jag landa på runt 20+ igen vilket känns sådär...

Så min fråga är hur mkt ni gick upp de sista 10 v. Är det vanligt att öka 1 kg i veckan vissa perioder för att det sen kanske avtar ltie?

• Svar på tråden Hur mkt gick ni upp i vikt mellan v 30-förlossning?
  • Pia och Elna

Jag gick upp 5,5 kg de sista 10 veckorna och innan hade jag gått upp 3,5 så majoriteten av uppgången var de sista veckorna. Det verkar som att det är svårt att påverka sin viktuppgång under graviditeten och att det nog är rätt mycket genetik i det.

• pseudonym1
    Pia och Elna skrev 2011-01-25 11:15:50 följande:
    Jag gick upp 5,5 kg de sista 10 veckorna och innan hade jag gått upp 3,5 så majoriteten av uppgången var de sista veckorna. Det verkar som att det är svårt att påverka sin viktuppgång under graviditeten och att det nog är rätt mycket genetik i det.
    Ja... Jag är normalviktig men har lätt för att både gå upp och ner i vikt.
    Känns så skumt bara att det rusar iväg nu när jag inte äter mer än vanligt.
  • Lycklig82

Fram till och med vecka 32 gick jag upp 4kg sammanlagt och de sista åtta veckorna gick jag upp 1kg i veckan, jag har hört att det ofta är så, så det är normalt .

• Girle

Jag hade oxå gått upp 10 kg i v 32, sen låg jag på + 12 i v 35, har inte vägt mig sedan dess (väger mig bara hos Bm, ska dit imorgon). Nu är jag i v 37 o hoppas att det inte blir så mycket mer plus på vågen. Förra gången gick jag upp 25 kilo o det var ju lite onödigt...

• pseudonym1

Hmm... Får se vad det slutar på då.
    Förra gången så vrålåt jag både mat o godsaker.
    Åt mkt större matportioner än pappan på 90 kg och när det var riktigt illa så slank det ner säkert 4-5 semlor/v (fick även första barnet runt semle-perioden).

Kändes både onödigt o jobbigt att gå ner efteråt och den här gången har jag verkligen inte ätit på det sättet.
    Tycker att jag äter i princip lika mkt som ogravid och till o med mindre godsaker nu än annars...
    Däremot så är jag enormt mkt mer törstig den här graviditeten än förra...
    Känns nästan som "bakfylle-torka" i kroppen o munnen och dricker säkert minst 3 liter varje dag utan att kissa hysteriskt mkt... Kanske samlar på mig mer vätska och mindre fett den här gången än förra...
    O det borde ju va lättare att få bort sen?!

• Girle

Vätskan ska vara lättare att få bort än fettet har jag hört. Jag kan inte ens tänka på en semla utan att må illa. Bebis ligger fortfarande högt upp så jag blir tvärmätt jättefort, sist kunde jag äta mkt mer.

• Sirendes

Jag gick upp lika mycket hela tiden med första barnet så efter 75% av graviditeten hade jag 25% av vikten som jag skulle gå upp totalt att gå upp.. Jag gick upp ca 0,5 kg/vecka i genomsnitt under båda mina graviditeter och det var ganska jämnt fördelat över hela. Lycka till :)

• Kazeer

Efter vecka 30 har jag inte gått upp något alls under någon av graviditeterna. Däremot så gick jag ner i vikt efter vecka 30 under andra graviditeten. Men jag har heller inte gått tiden ut någon av gångerna utan mina barn har fötts ungefär en månad för tidigt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Höstlängtan

Första graviditeten gick jag upp ca 15 kg. De sista 10 veckorna kanske 5 av dem. Nu är jag gravid igen och har gått upp knappt 14kg och har en vecka kvar till bf idag. Denna gång gick jag upp nästan allt i början och sen gått upp sakta på slutet. Har gått upp kanske ett halvkilo sammanlagt de sista 5 veckorna.

• Girle

Jag ligger nu på +14 i v 38, hoppas det stannar där. Kanske blir det något kilo till men jag är ändå glad att det inte slutar som sist då jag låg + 25.

Svar på tråden Hur mkt gick ni upp i vikt mellan v 30-förlossning?